Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Ja, det är säkert en "äkta" race ECM som ASB säljer. Men ladda för guds skull ner race mappen via ECMspy istället. Eller en bättre mapp. Race mappen går att bättra :) Läs mer på UKBEG eller Googla på ECMspy.

Ok,tack! Fick även svar från ASB att det var äkta prylar.
Jag fick också världens längsta mail där de förklarade fördelarna med att mappa om ECM efter ljuddämparen, och inte köra med standard mappning.
Det verkar även som man kan låsa upp original-ECM med en nyckel (kostar förstås) och mappa om den. Någon som vet mer om detta?

Jag kör med Microns helsystem och är mycket nöjd, jävligt gött ljud i det.

Har sneglat lite på Microns helsystem... var det bökigt att montera?
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Har sneglat lite på Microns helsystem... var det bökigt att montera?

Du måste lossa motorn i framkant (och några andra motorfästen) och se'n sänka ner den ca 80 mm för att komma åt och lossa grenröret på bakre cylindern. Instruktioner följer med i paketet.

En garagedomkraft underlättar hela proceduren.
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
micron

Att fixa av det gammla och att sätta på micronet tog nog inte mer än 2-2,5h
och då bytte jag även till öppen luft och tfi-boxen.

Kände också lite mot lut innan jag börja. Men bullen är grymt lätt meckad.

Sen är det så grymt ljud att bara det gör det värt besväret..

Mvh

Jompa25
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
va lycklig man blir när man ställer hojen utanför garaget (på stål-bruns locket) går runt och öppnar garage dörren inifrån och finner sin nyinköpta (beg-)hoj liggande på uppfarten med knäckte kopplings (påfyllnings) kåpa:mad: ...redan pisst att det va kallt på hem vägen, ännu mer pissed att hojen trilla över och riktigt pissed när man suttit i telefon kö till Mickes motor och blir konstant omkopplade i 45 minuter och tillslut är det ingen som svarar för de har gått hem för dagen!!:huvet

...ingen som vet va man få tag i såna delar lätt??
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Jag fick också världens längsta mail där de förklarade fördelarna med att mappa om ECM efter ljuddämparen, och inte köra med standard mappning.
Det verkar även som man kan låsa upp original-ECM med en nyckel (kostar förstås) och mappa om den. Någon som vet mer om detta?

Antingen köper du DirectLink och mappar om med för 200USD eller så kör du ECMspy gratis... Du kan dessutom göra mer med ECMspy än den andra mjukvaran. ;-)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...ingen som vet va man få tag i såna delar lätt??

Fan va trist, lider med dig!

Har för mig att nå'n här i tråden skrev att han hade beggade Buell-delar liggande? Exakt vad det var för delar vet jag dock inte. Kolla tillbaka i tråden och se om du kan hitta det inlägget, kan tyvärr inte vara mer exakt än så.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hittade dessa på ett annat forum men har inte orkat ladda ner dem än (taskig uppkoppling)
Men jag tänkte dela med mig av länkarna ändå:

XB9 R (2003) Service Manual

http://www.diff.ru:8000/Buell_XB9R_'03_Service_Manual.zip


XB9 R (2003) Parts & Assembly List

http://www.diff.ru:8000/Buell_XB9R_Firebolt_'03_Parts_and_Assembly_Manual.zip


S1 Lightning (1997)

http://www.diff.ru:8000/Buell_S1_Lightning_'97_Service_Manual.zip


vet den här satts ut länge sedan men för nån som gör hellre det själv än betala tusentals kronor för att ha nån jubel-idiot misshandlar ens cyckel är jag tacksam att för att du orkar lägga upp det och att manuellerna finns kvar:tummenupp
 

svenmolgan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Buell S1 lightning -98
Har en fråga angående bakdämparen på en S1 lightning 98. Den läcker lite olja. Är det nått som går att fixa eller är det en ny som gällar och isåfall vad går en sån lös på?
Tack på förhand!
 

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
XB 12s

Hänger inte så ofta i denna tråden, men slänger in lite bilder på min XB12s. Sitter ju självklart skylthållare bak, då med samma miniblinkers som framtill, dock var de inte ditsatta vid fototillfället..
 

Bifogat

  • Bild059.jpg
    Bild059.jpg
    196 KB · Visningar: 131
  • Bild060.jpg
    Bild060.jpg
    188.2 KB · Visningar: 124

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Var ute och körde lite igår och är väldigt nöjd överlag. Har inte tokgasat än (tänkte ge de nya cyllarna o kolvarna några mil till i inkörning) men det hela verkar ju lovande!

Helt plötsligt har framhjulet blivit väldigt lätt. :D Tyvärr är mina kunskaper i bakhjulsåka mindre än noll.
 
Last edited:

DarkWingDuck

Guest
Är det någon som vet om de Race ECM man kan hitta på nätet, exempelvis "American sportsbike" är "äkta" Buell, eller är det något tredjeparts hop-plock?
Om inte... någon som vet vart man köper äkta Buell-delar på nätet (om de nu finns) :confused:

Race ecm är ju mappad efter den ljuddämparen och K&N.
Det finns alternativ här. Behåll original ecm, köp Remus powerizer. Fixa öppen luftburk eller ännu bättre, F.A.S.T. kitet + tillhörande vevhusventilation. Alternativt till Micron är Tiforce. Bättre kvalitet och du riskerar inte problem vid besiktningen. Tiforce låter dovare, mörkare och lägre db än original race kit's ljuddämparen. Det är tyvärr mer än dubbelt sådyrt än Micron. Just d, pilla ur den vita kablen ur ecmen, den blockerar bensin tillförseln i de lägre varvtalen (pin:8). Remus är lätt att montera, den är också självjusterande så du slipper bänka hojen. Det är lite klurigt att montera grenrör , eftersom man måste släppan ner motorn lite. Ta det försiktigt! Bigbore är ju coolt, synd bara att det sliter mer på motorn om man kör hårt (högvarvar).
Behåller du original ecm och testar Remus powerizer och nytt helsystem eller ljuddämpare, kankse du ska skaffa, en "exhaust valve emulator". Då slipper du ha en varningslampa som lyser.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var ute och körde lite igår och är väldigt nöjd överlag. Har inte tokgasat än (tänkte ge de nya cyllarna o kolvarna några mil till i inkörning) men det hela verkar ju lovande!

Helt plötsligt har framhjulet blivit väldigt lätt. :D Tyvärr är mina kunskaper i bakhjulsåka mindre än noll.

Grattis. Du kanske missat min fråga så jag frågar igen. Vad har du för kam i?
Med 1440 borde den ge mycket mer än vad bänkpapprena du visade tidigare i tråden indikerade tycker jag :va
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Grattis. Du kanske missat min fråga så jag frågar igen. Vad har du för kam i?
Det borde ge mycket mer med 1440 tycker jag :va

Det sitter origignalkammar i, därav den blygsamma ökningen av effekten. Med vassare kammar måste (eller iaf. bör) man ju höja kompet. Och då behöver man kortare stötstänger och stötstångsrör (rör är väl fel ord på bullen egentligen). Eftersom det medför en hel del merjobb så fick originalkammarna sitta kvar.

Kammarna kommer nog att bytas vad det lider. Till nästa säsong eller kanske framåt slutet av sommaren - när jag börjar tycka att hojen är slö. :D
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Behåller du original ecm och testar Remus powerizer och nytt helsystem eller ljuddämpare, kankse du ska skaffa, en "exhaust valve emulator". Då slipper du ha en varningslampa som lyser.

Köpte K/N filter, race ECM och Jardine dämpare från AmericanSportsbike. Hela kalaset gick på 4300:- inkl. frakt. Blir jag inte nöjd får jag väl byta igen :D
Nu har jag 1 vecka på mig att köra in hojjen och göra första service :yoparty innan grejjerna kommer....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det sitter origignalkammar i, därav den blygsamma ökningen av effekten. Med vassare kammar måste (eller iaf. bör) man ju höja kompet. Och då behöver man kortare stötstänger och stötstångsrör (rör är väl fel ord på bullen egentligen). Eftersom det medför en hel del merjobb så fick originalkammarna sitta kvar.

Kammarna kommer nog att bytas vad det lider. Till nästa säsong eller kanske framåt slutet av sommaren - när jag börjar tycka att hojen är slö. :D

Aha då förstår jag. Jag tycker absolut att du ska överväga tex den kam som jag har som original i min. S&S 600, Jim's Powerglide-lyftare till den. Med 10:1 i komp, uppsnyggade kanaler och rätt luftburk och ljuddämperi borde du ha 120 rwhp och över 140 Nm utan problem.

Större motorer tål ju mycket mer kam än vad mindre gör. Så vad som är en hårig kam i en 1200 Buell är ju en rätt lagom kam i en 1440!

Jag tycker att det är bäst att skaffa justerbara stötsänger när du tar i tu med nästa steg, de är mycket bekvämare att meka med!

Kan dock tänka mig att din nuvarande effekt får upp den kort Bullen på bakhjulet rätt lätt ändå! :D
 

AxxA

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
ystad
Hoj
superduke -05
köpa buell

funderar på att köpa en xb9r -03 och har lite funderingar.
är det något man ska tänka på som ska vara fixat?
hur är kvalitet? (vill inte mecka hela tiden)
hur är den om man jämför med en KTM 625?
 

aaandreas

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
åmål
Hoj
buell xb9r 03
Hej, Jag köpte en xb9r-03 igår. Och Killen hade bytt massa grejer på den innan han sålde den. Men en sak som var väldigt konstig var att den drog till vänster och var väldigt seg i styrningen. Nån som vet ifall detta är något simpelt justerbart problem eller bör man lämna in den?

Mvh Andreas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top