Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet du var man kan se bilder och data på hydraulkopplingen?
Jag letare efter den typ av hydralkoppling som sitter på Wakan nämligen. Som trycker från drevkåpan genom huvudaxeln.

Mvh
Jörgen
Tjena,

det verkar finnas intresse i Bulle grejer. Dessa har jag handlat från, pratat med. Alla är bra, bara köpa. För riktiga tips som är krångliga (motor, trimm, mappa ecu osv), kontakta Martin eller Dris på T.M. De har också byggt en hydraulisk koppling till XB som troligen är bäst på marknaden. Dessutom värsting avgassystem till 1125 basen. Finns dock till XB med. Tyska RRC (Thomas) har ett jäkligt trevligt rearset till Buell och en jäkligt snygg, perforerad front drevkåpa (allt i alu). Det ser lite mer mekaniskt ut med dessa 2 ihop. Snyggt som tusan om man lackar framdrevet i samma färg som fälgarna. Något jobbigt är dock att alla rearsets (Rizoma, RRC, Gilles, Sato racing) har fotpinnar i alu, det vibrerar gärna ganska mkt när man har Bulle o det känns efter ett tag. Det finns gummibelagda fotpinnar (dock ej till rearsetsen), de är sköna. Men fötterna kommer upp en bit, iof bara lyfta växelväljaren. Backspeglar som är guld till Buellen är CRG LS split lane. Går att vika in. Glöm ej att köpa adaptrar dock, annars kan du ej montera dem!
Speed of colour(.de) har ett jäkligt vasst bakljushus till alla XB (shark nose).
Med tex vitt glas, så matchar de i princip alla eftermarknands blinkers från Rizoma och Kellerman. Kellerman Rhombus är mkt snygga, täta och har skyddskretsar (passar kanon med Shark nose).
Shark nose en del om man betäller det lackat (glasfiber), kommer olackat annars.
Ska ni ha det gamla goda "Hill Billy luftfilter kitet = FAST", kika på:
http://www.fat-cat.eu/buell-harley-p...ung/index.html
Dock så kan jag säga att Remus powerizer inte var någon höjdare.
Har också köpt från US baserade American Sportbike. Al är hygglig, ring o fråga om det är något. Det är fan inte kul att få fel grejer om man köper från US. jag köpte tex: CRG, Penske 8987 och en jäkla massa annat, blev över 20 iaf. Han är dock seriös (fipplar inte med nedskrivningar osv). Tänk på att tullen lägger på moms(25%)+tariff (varierar mellan 2.5-10% beroende på produkt)+ tullavgift. Jodå, man får betala tullen för att de är så snälla och applicerar dessa andra utgifter. Det kan bli en jävla massa. Mellan 40-50% med alla utgifter (frakt + skatter).

Rizoma och en massa annat.
Trojan (Matt)
http://www.trojan-horse.co.uk

Free Spirits (Marcello):
http://www.freespirits.it

Duktigast på Buell utan tvekan,
Twin Motorcycles (Martin och Dris):
http://www.twinmotorcycles.nl

Americansportbike (Al):
http://www.americansportbike.com

RRC(Thomas):
http://www.r-r-customizing.de/index_eng.html
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Hallå alla glada.
På Torsdag 19/3 öppnar vi Harley-Davidson Stockholm Syd.
Varmt välkommna.
 

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Tjena.
Dags för däckbyte bak inför våren som tydligen e nära nu.

Jag har ingen manual eller verkstadshandbok än så jag undrar om ngn här kan tipsa mig om nåt extra jag ska tänka på vid demontering/montering av bakhjulet för att slippa tråkiga tabbar, fallgropar å misstag....ni hajjar.

Jag har aldrig förr kört belt nämligen. Tacksam för tips.
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Tjena Jörgen,

den ligger på Buell TM parts, ah, jag länkar...
http://www.twinmotorcycles.nl/webshop/index.asp?guid=YXHFSC&cid=5365&a=&s=

Jag kan meddela dej, att alla deras grejer är testade av andra förare, inte bara de själva. När jag hade Buellen väntade jag på denna koppling, men då var den inte till salu för den skulle rulla minst 500 mil under press. Martin hade en hydraulisk-koppling på sin maskin, men den läckte som tusan. Det var därför de tog fram denna. Annars har jag en müller power clutch ligger som är i kanon skick (någon intresserad, pm:a). Det är alltså en kopplingsramp som gör kopplingen lättare (mindre handkraft).
Jag har annat med. Jag säljer gärna rubbet till en hyfsad peng.
Tex, fixa öppen luftburk med K&N samt topp-delen(beg, jag kan inkludera K&N rengöring & återoljning), race ecm (ny), svart hastighetsmätarbakgrund med gråa flammor (Km/H)(ny) . Ecmspy kabel (ny). Stötdämpare (06:a)(ca 125 mil). Nytt alu framdrev med 29 tänder (original 27), funkar på alla sportster också.

Hoppas det går bra med kopplingen!


Vet du var man kan se bilder och data på hydraulkopplingen?
Jag letare efter den typ av hydralkoppling som sitter på Wakan nämligen. Som trycker från drevkåpan genom huvudaxeln.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, den verkar ju rätt lik den från Metmachex
http://www.metmachex.net/p3_4_0.htm
Kanske är Metmachex som tillverkar? Fast metmachex-kopplingen ovan är ju till S1 och borde därför passa min sportster. Den från din länk är till Buell XB vilket är den gummiupphängda motorn som skiljer sig från min S&S 07 som bygger på -91 och upp. Dvs block med kasettväxellådan. Trassligt det här..

Müller-kit har jag med, men den är inget vidare när man har större koppling eftersom den minskar slaglängden hos tryckplattan. Så jag har gått tillbaka till originalmekanismen.

Jag har skrivit till Metmachex och frågat om deras hydraulkoppling förra veckan, jag väntar på svar. Texten förklarar mitt problem.

"Hi

I bought a Metmachex swing arm for my sportster from XXXXX at your company during 2006. I’m very satisfied with that swingarm.

On my sportster I use a clutch cover of Harley OEM 1996 type. In other words it’s the type of clutch cover with derby cower. My question is, do your Buell hydraulic Clutch conversion fit my engine?

Since I use a Bandit clutch with hard springs I need the same movement of the pressure plate as the stock clutch or more. In other words I need at least .060" of clutch plate movement. Today I have problems achieving .060" because of the tension in the clutch cable due to the strong spring pressure. As a result the Bandit Clutch is dragging slightly. Do you think your hydraulic clutch conversion could help me out?

Regards

Jörgen"

Edit: Nu hittade jag Metmachex-kopplingen till S1 även på twinmotorcycles hemsida: http://www.twinmotorcycles.nl/webshop/artikel.asp?guid=YXHFSC&aid=1076&cid=0&s=clutch&a=
Förvirrande det här :va


Tjena Jörgen,

den ligger på Buell TM parts, ah, jag länkar...
http://www.twinmotorcycles.nl/webshop/index.asp?guid=YXHFSC&cid=5365&a=&s=

Jag kan meddela dej, att alla deras grejer är testade av andra förare, inte bara de själva. När jag hade Buellen väntade jag på denna koppling, men då var den inte till salu för den skulle rulla minst 500 mil under press. Martin hade en hydraulisk-koppling på sin maskin, men den läckte som tusan. Det var därför de tog fram denna. Annars har jag en müller power clutch ligger som är i kanon skick (någon intresserad, pm:a). Det är alltså en kopplingsramp som gör kopplingen lättare (mindre handkraft).


Hoppas det går bra med kopplingen!
 
Last edited:
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
trippmätaren

Jag har en Xb9r -03.
Går det att ställa om trippmätaren från miles till km.
Hastighetsmätaren visar båda.
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Har nå'n beställt från TWIN Motorcycles tidigare? Undrar lite över leveranstider, leveranssäkerhet o.s.v. Är alltid paranoid första gången jag ska handla från ett ütländsk företag, och dessutom lämna ut kortnummer.

Grejerna jag är ute efter finns iofs hos Trojan Horse (som jag handlat från tidigare), de har exakt samma priser.... i pund. Sparar mao några hundralappar på att köpa grejerna från Nederländerna.
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
ecm

Hej
Det börjar ju bli vår och har skaffat en del tillbehör - ny dämpare, luftburk och raceecm till min xb 12R och behöver få hjälp med installationen av ECM - har förstått att man behöver ställa in den - har ni ngt tips på nån som gör det i Sthlmstrakten??
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Tjena.
Dags för däckbyte bak inför våren som tydligen e nära nu.

Jag har ingen manual eller verkstadshandbok än så jag undrar om ngn här kan tipsa mig om nåt extra jag ska tänka på vid demontering/montering av bakhjulet för att slippa tråkiga tabbar, fallgropar å misstag....ni hajjar.

Jag har aldrig förr kört belt nämligen. Tacksam för tips.

MOMENT NYCKEL.....om du skruvar åt bak-axeln för hårt så nyper du lagret och den sprängs....när jag köpte cyckeln hade den varit för hårt åtdragen och kullagret brast i en härlig 130 kurva på g-ring.....behövde inte köpa triss den dagen för jag klarade mig helskinade...tack o lov!!

Tjenare,

Lossa bakhjulsaxeln för att släppa/ underlätta spänningen på remmen.
Då glider det på utan några större problem. Du gör precis likadant om du använder Free Spirits fjäderbelastade belt-tensioner.
DU BEHÖVER INTE TA AV HJULET!
Se bara till att ta bort bulten, som håller axeln innan du börjar lossa axeln. Den sitter precis under svingen, vid axeln. Sedan är Nm på axeln 70Nm.
Vrid först upp den till 35NM, sedan 2 varv tillbaka (jo, just det, tillbaka), sedan vrider du den till 70Nm. Det är mindre på framhjulet.
 
Last edited:

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Så ja. Jardine titan dämpare och KN filter beställt men ingen ny box.
Måste jag mappa om den och kan jag mappa om originalboxen? Vart får jag isf tag på en annan box om jag inte kan mappa om originalboxen till en XB12s -08? Powercommander har ju bara till -04 men inte efter där.
Tips mottages med öppna armar.:)

Finns det ingen som ville ge mig tips i detta ämne?
 

finnemakkan

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Ort
stockholm
Hoj
2003, buell xb9r
Tjena! Nu är jag med i den underbara Buell familjen! kan knappt vänta till våren köpte nämligen precis en xb9s och är grymt peppad! Har läst forumet hela vintern och fått jäklit mycket bra tips etc. Tack så mycket!
Kommer garanterat dyka upp lite frågor under våren från min sida.. :)

Hej så länge! Mera bilder btw! :D
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Finns det ingen som ville ge mig tips i detta ämne?

Det går att mappa om originalsprutet med ECM Spy (http://www.ecmspy.com) och tillhörande kabel.

Det är gjort på min hoj (1400 cc-kit, portade toppar, Micronsystem och K&N-filter). Gjorde det dock inte själv, utan lämnade det till Robban's Speedshop där de körde den på rullande landsväg.

Måste väl finnas nå'n kompetent firma i Gôtlaborg med rullande landsväg?
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
TPS reset. Det kan du göra med Ecmspy + en kabel jag har. Jag har en ny sådan, aldrig använd. Vill du köpa den, skicka PM. Ecmspy laddar du hem gratis!

Hej
Det börjar ju bli vår och har skaffat en del tillbehör - ny dämpare, luftburk och raceecm till min xb 12R och behöver få hjälp med installationen av ECM - har förstått att man behöver ställa in den - har ni ngt tips på nån som gör det i Sthlmstrakten??
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Om du tex läste genom, mitt meddelande, så ser du att jag köpt från alla nämnda firmor.
Jag skrev oxå att Twin var jäkligt bra, hoppas det är svar nog?
Du behöver dock aldrig lämna ditt kort nr över luren! I EU använder via överföring med hjälp av IBAN + BIC (swift) + bank info. Det är hur simpelt som helst. Bara handla - no worries;)!!

Synd bara att du inte bytte kam oxå, det är ju då du får loss effekt. Skulle du fråga TWin vad de tycker om det ingreppet utan kam, då kommer de säga att de siffrorna plockar de utan bigbore. Jag har redan snackat med dem ang bigbore, typ 1½ år sedan. Det var helt otänkbart och aningen poänglöst utan kam var svaret. Men, det kunde vara kul att höra vad du tycker?
I vilket fall som helst så hade jag vänt mej till NCCR och Jens Krüper från fd. Hill Billy före någonannan i Sverige. Då får du garanterat 120hk på bakhjulet + en massa mer vrid. Om du ska tweaka din maskin mera(?), testa och snacka med honom.

http://www.nccr.se/html/kontakta_oss.html

Har nå'n beställt från TWIN Motorcycles tidigare? Undrar lite över leveranstider, leveranssäkerhet o.s.v. Är alltid paranoid första gången jag ska handla från ett ütländsk företag, och dessutom lämna ut kortnummer.

Grejerna jag är ute efter finns iofs hos Trojan Horse (som jag handlat från tidigare), de har exakt samma priser.... i pund. Sparar mao några hundralappar på att köpa grejerna från Nederländerna.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
OK, missade att du hade handlat från alla ställen du nämnde. Då blir det väl till att lägga en beställning till Twin vad det lider. Det blir nå't så meningslöst(?) som nya backspeglar från Rizoma. Har styre och broms- koppl.handtag därifrån, så jag är sugen på ett par styrändsspeglar. Ser lite schysstare ut än original.

96e48538794d4fd5a373c0c.jpg


Anledningen till att det inte byttes kammar på min hoj var för att det var lite osäkerheter runt höjning av kompet. Eftersom kolvarna i Axtell-kitet inte är högkompskolvar måste man ju bearbeta topparna. Då följer ju jobbet med nya stötstänger och tillhörande stötstångsrör.

Det kändes det som att det kunde bli ett senare projekt eftersom jag var sugen på att få ut hojen och mindre sugen på att vräka in mer pengar i den för tillfället. Allting är dock förberett i motorn för att kunna stoppa i kammar med roligare lyft.

Hojen kommer dock att rulla som den är denna säsong då jag spenderat en del av årets ha-kul-budget på min hot rod.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolvarna i Axtell/NHRS-88"kitten ligger väl på 10.5:1
det räcker ju till för iaf S&S600-kam tex.
Lämpligen Jims powerglide-lyftare och justerbara stötstänger till detta.



OK, missade att du hade handlat från alla ställen du nämnde. Då blir det väl till att lägga en beställning till Twin vad det lider. Det blir nå't så meningslöst(?) som nya backspeglar från Rizoma. Har styre och broms- koppl.handtag därifrån, så jag är sugen på ett par styrändsspeglar. Ser lite schysstare ut än original.

96e48538794d4fd5a373c0c.jpg


Anledningen till att det inte byttes kammar på min hoj var för att det var lite osäkerheter runt höjning av kompet. Eftersom kolvarna i Axtell-kitet inte är högkompskolvar måste man ju bearbeta topparna. Då följer ju jobbet med nya stötstänger och tillhörande stötstångsrör.

Det kändes det som att det kunde bli ett senare projekt eftersom jag var sugen på att få ut hojen och mindre sugen på att vräka in mer pengar i den för tillfället. Allting är dock förberett i motorn för att kunna stoppa i kammar med roligare lyft.

Hojen kommer dock att rulla som den är denna säsong då jag spenderat en del av årets ha-kul-budget på min hot rod.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Kolvarna i Axtell/NHRS-88"kitten ligger väl på 10.5:1
det räcker ju till för iaf S&S600-kam tex.
Lämpligen Jims powerglide-lyftare och justerbara stötstänger till detta.

Det är ju sant att jag kunde ha stoppat i nya kammar med bef. komp. Att höja kompet var väl mer en idé för att ge det där lilla extra "grädden på moset".

Det kommer definitivt att bli nya kammar i hojen vad det lider, den går kanon nu, men det är närapå diesel-vrid. :D Jag kunde nog stå ut med lite spetsigare karaktär på motorn. Egentligen är det redan nu mer effekt än vad jag behöver/kan hantera fullt ut... men det har ju absolut ingen betydelse! Men kammarna får som sagt bli en senare investering pga min gamla Ford. Till råga på allt har jag idéer rörande E85 och en gammal DeSoto hemi som jag stående.

Om nå'n nu kunde avbeställa/skicka tillbaka lappmöglet som dök upp (ner) så kanske man kan få åka ut och väsnas lite också! :mad:
 

vollsjöemil

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Ort
vollsjö
Hoj
buell xb9s -03, buell xb12r -05
hallå, jag är ny här på forumet och letar delar till min xb12r- 05

Kn luftfilter
Trim box + ecm spy kabel
Slip on typ jardine.

Är det någon som har dessa delar över så skicka pm till mig. gärna med pris och så.
Tack på förhand mvh Emil
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter vettigt. Jag har samma dilemma. Jag är också polygam, pengarna ska räcka till både finbil, träbåt och pungvibrator. :gnissla

/J

Det är ju sant att jag kunde ha stoppat i nya kammar med bef. komp. Att höja kompet var väl mer en idé för att ge det där lilla extra "grädden på moset".

Det kommer definitivt att bli nya kammar i hojen vad det lider, den går kanon nu, men det är närapå diesel-vrid. :D Jag kunde nog stå ut med lite spetsigare karaktär på motorn. Egentligen är det redan nu mer effekt än vad jag behöver/kan hantera fullt ut... men det har ju absolut ingen betydelse! Men kammarna får som sagt bli en senare investering pga min gamla Ford. Till råga på allt har jag idéer rörande E85 och en gammal DeSoto hemi som jag stående.

Om nå'n nu kunde avbeställa/skicka tillbaka lappmöglet som dök upp (ner) så kanske man kan få åka ut och väsnas lite också! :mad:
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Tjena,

jag har dessa speglar hemma. De är klart 100% bättre och snyggare än Micky mouse öronen som hänger på original. Annars är CRG LS jäkligt schyssta på Buellen. Men jag ska montera mina Rizoma Retro billet class imorn på min Z1K imorn. Hoppas Rizomas handtag funkar bättre än CRG gjorde. Kopplinshandtaget slog i backspegelstaget, när man kopplade med CRG. Än värre blev det när jag körde med clipon som var mer vinklat, för då blev jag tvungen att vrida speglarna i en annan position.

Ang Rizoma bar end mirrors:
Köp korrekt styrändsvikter till speglarna. Det finns ju 2 olika. Men det har du säkert koll på!?

Till Z 1:attan har jag köpt ASV shorty. Fan vilka broms/ kopplingshandtag, de är helt justerbara utan att påverka spelet i inställningarna minsta lilla. Jag har ganska små händer, det är super. Det går att justera ut och in ca 3 inch. Det är väldigt mkt. Dyra var de, över 3 papp, importerade och väl hemma.
http://www.asvinventions.com/levers_order/C5_Sport/



Aha, då förstår jag varför du inte fixade kammar på en gång.

Provar du att kolla med Jens på NCCR.SE när det är dax? Då blir det säkert kanon. O jävlars vad din måste låta, hörde Micron på Bulle en gång, vill jag jäkla liv de för:yoparty

OK, missade att du hade handlat från alla ställen du nämnde. Då blir det väl till att lägga en beställning till Twin vad det lider. Det blir nå't så meningslöst(?) som nya backspeglar från Rizoma. Har styre och broms- koppl.handtag därifrån, så jag är sugen på ett par styrändsspeglar. Ser lite schysstare ut än original.

96e48538794d4fd5a373c0c.jpg


Anledningen till att det inte byttes kammar på min hoj var för att det var lite osäkerheter runt höjning av kompet. Eftersom kolvarna i Axtell-kitet inte är högkompskolvar måste man ju bearbeta topparna. Då följer ju jobbet med nya stötstänger och tillhörande stötstångsrör.

Det kändes det som att det kunde bli ett senare projekt eftersom jag var sugen på att få ut hojen och mindre sugen på att vräka in mer pengar i den för tillfället. Allting är dock förberett i motorn för att kunna stoppa i kammar med roligare lyft.

Hojen kommer dock att rulla som den är denna säsong då jag spenderat en del av årets ha-kul-budget på min hot rod.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top