Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

eldbult

Åksugen
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell å en yamaha
Batteriet är lite trött och orkar inte med den stora startström som krävs

Har precis bytt till nytt batteri som jag laddade med c-tek ett dygn innan jag stoppade i det, visserligen biltemas batteri men satt ett likadant i innan å det funkade bra tills ena batteripolen skallrade sönder...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har precis bytt till nytt batteri som jag laddade med c-tek ett dygn innan jag stoppade i det, visserligen biltemas batteri men satt ett likadant i innan å det funkade bra tills ena batteripolen skallrade sönder...

Jag har inget emot biltemas batterier. Men de har ofta för lågt cca (Cold Crank Amperage) för att starta en HD-motor. Om det är en 1200:a du har så kräver din startmotor lika mycket ström som många bilstartmotorer. Man bör ha ett batteri som klarar att ge ut 300 amp eller mer till en HD-motor. Bikeline har bra Yuasa High Perf-batteri med cca på 310 A som jag tror är lite billigare än HD/Buell-originalbatterier. Om du är osäker så kan du ju prova med startkablar, funkar det bra då så är det ditt batteri som är för vekt.
 
Last edited:

RRmike

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
nada
Någon mer än jag som har har haft problem med att starta? ibland när jag ska dra igång hojen knackar det bara om startmotorn och tripp/klocka nollställs i displayen. funderar på startreläet men vet inte riktigt var det sitter? har kollat batterianslutningar och jord. eftersom displayen nollställs antar jag att startdrev är ok.

Precis så var min när batteriet var kasst.
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Julafton!

Ett stort paket som det står Rizoma på!

Ska försöka fixa lite bilder när jag monterat imorgon.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
tydligen behöver jag nya lager till framhjulet...957kr /st. orginal....nån som har en bättre lösning eller skall man behöva pumpa ännu mer pengar i cyckeln?!?:huvet

tack på förhand

/Micke
 

eldbult

Åksugen
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell å en yamaha
Jag har inget emot biltemas batterier. Men de har ofta för lågt cca (Cold Crank Amperage) för att starta en HD-motor. Om det är en 1200:a du har så kräver din startmotor lika mycket ström som många bilstartmotorer. Man bör ha ett batteri som klarar att ge ut 300 amp eller mer till en HD-motor. Bikeline har bra Yuasa High Perf-batteri med cca på 310 A som jag tror är lite billigare än HD/Buell-originalbatterier. Om du är osäker så kan du ju prova med startkablar, funkar det bra då så är det ditt batteri som är för vekt.

hittade iaf relädosan.. tittade i den tidigare men tyckte dom såg för små ut för att vara till starten men så var inte fallet. satt 3 st likadana så det var ju bara att byta plats på dom. tyvärr ingen skillnad. mätte batteriet 12,8 v men om jag belastar det sjunker det till ca 7 v så det blir att ladda det å sen se om det laddas ordentligt under drift. tack för hjälpen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hittade iaf relädosan.. tittade i den tidigare men tyckte dom såg för små ut för att vara till starten men så var inte fallet. satt 3 st likadana så det var ju bara att byta plats på dom. tyvärr ingen skillnad. mätte batteriet 12,8 v men om jag belastar det sjunker det till ca 7 v så det blir att ladda det å sen se om det laddas ordentligt under drift. tack för hjälpen!

Det är ju bara styrström till solenoiden, reläet är inte stort.

13.2 är fulladdat, 12.8 är på gränsen till vad som behövs.

Men som sagt, det är ju bara att ladda batteriet och se om det tar emot.
 

aaandreas

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
åmål
Hoj
buell xb9r 03
Tjenare.
Efter en del grejer bytta så är det en sak som återstår innan jag kan börja köra,
och det är frambromsen. Jag bytte belägg och nu har det blivit ett litet hack mellan "mjuk" och "hård" bromsning som gör att det inte blir någon jämn bromsverkan över huvudtaget. Det känns lite farligt så jag undrar ifall nån har haft samma problem och vad ni gjorde för att fixa det.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Tjenare.
Efter en del grejer bytta så är det en sak som återstår innan jag kan börja köra,
och det är frambromsen. Jag bytte belägg och nu har det blivit ett litet hack mellan "mjuk" och "hård" bromsning som gör att det inte blir någon jämn bromsverkan över huvudtaget. Det känns lite farligt så jag undrar ifall nån har haft samma problem och vad ni gjorde för att fixa det.

orginal belägg på buell är kända för att vara så..allt eller inget! jag bytte till Lyndal Gold pads men tyckte själv att det blev för slö och jamn....Kör lite försiktigt i början tills padsen börja bli lite använda så vänjer du nog dig:tummenupp

...skall nog tillägga om det är så att det verkligen är tvärstopp direkt så kanske du skall kolla över att du har gjort rätt när du satte ditt de och ev ta hjälp av nån ifall du inte är så van vid beläggs-byte:tummenupp
 
Last edited:

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Här är ännu en med startproblem men de e inte ström eller bränsle som saknas. Den går inte igång helt enkelt, hostar till ett par gånger men sen är det tvärtyst...sur å grinig liksom - jag som hade sett fram emot en lite vårtur å nu e jag oxå sur å grinig :(

Tändstiftskoll e kanske på tapeten men hur fan kommer man åt dom? Jag har bara haft bullen(xb9SX) sen i höstas å inte behövt skruva nåt alls....tacksam för tips.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Här är ännu en med startproblem men de e inte ström eller bränsle som saknas. Den går inte igång helt enkelt, hostar till ett par gånger men sen är det tvärtyst...sur å grinig liksom - jag som hade sett fram emot en lite vårtur å nu e jag oxå sur å grinig :(

Tändstiftskoll e kanske på tapeten men hur fan kommer man åt dom? Jag har bara haft bullen(xb9SX) sen i höstas å inte behövt skruva nåt alls....tacksam för tips.

...vet inte riktigt om jag är tillräkligt "mekaniskt-begåvade" för att hjälpa till men en enkel svar kan var om du haft för lite bränsle i den över vinter och det har blivit kondens när det varma vädret kom för då är lösningen ganska enkel....har haft äldre hojar som är känsliga för sånt men vet inte riktigt hur det är med bullen:confused:

...tändstifterna är inte de mest åtkommliga hellre så man dra sig lite för ge sig in där!!
 

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
...vet inte riktigt om jag är tillräkligt "mekaniskt-begåvade" för att hjälpa till men en enkel svar kan var om du haft för lite bränsle i den över vinter och det har blivit kondens när det varma vädret kom för då är lösningen ganska enkel....har haft äldre hojar som är känsliga för sånt men vet inte riktigt hur det är med bullen:confused:

...tändstifterna är inte de mest åtkommliga hellre så man dra sig lite för ge sig in där!!

Jo bränsle finns eftersom jag har tankat ett par liter :)

Med tanke på att de e insprutning så undrar ja hur känslig bullen e för vrid på gasen innan start? När ja flyttade ut hojen innan ja försökte starta så kan ja ha vridit på gasen å de e ju inget man bör göras på en insprutad hoj - kan det ha krånglat till allt kanske?

INFO: De e min första insprutade hoj å första "HD".
En 05:a som bara gått 950mil å som alltså stått mycket.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Kolla och se om den tänder på startgas, gör den det så är det förmodligen fel på bränsletillförseln. Tänder den inte ens på startgas så lutar det åt tändningsfel, och då gissar jag på att tändstiften skulle behöva ses över (läs; bytas).

Skruva bort luftburken (tankatrappen) och plocka ur det som finns därinne (luftfilter bl a) så kommer du åt tändstiften (om jag inte är helt ute och cyklar).
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Här är ännu en med startproblem men de e inte ström eller bränsle som saknas. Den går inte igång helt enkelt, hostar till ett par gånger men sen är det tvärtyst...sur å grinig liksom - jag som hade sett fram emot en lite vårtur å nu e jag oxå sur å grinig :(

Tändstiftskoll e kanske på tapeten men hur fan kommer man åt dom? Jag har bara haft bullen(xb9SX) sen i höstas å inte behövt skruva nåt alls....tacksam för tips.

Här är mitt tips: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3656213&postcount=1767

/Björn
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Kan med all säkerhet säga att det e stift, min har som hobby att äta upp dem känns det som :S satte i nya stift det sista jag gjorde förra året, startade nästan innan jag tryckt på knappen när jag tog ut den för drygt 1 månad sen. körde en sväng o allt var frid o fröjd (förutom mina dåliga däck så jag åkte slalom över vägen) men några dar senare skulle det åkas en scäng igen -trodde jag!! efter mycket svordomar, startgas, batteriladdning, startkablar från bil mm mm så sates farsans beg stift i och...... -vroooooom!!
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
funderade på detta med däckbyte... hittade här i tråden momenten som bak/framaxel skulle dras (antar att det inte skiljer ngn buell åt hur hårt hjulen ska dras), sen var det ju ngt mer "där vid hjulen" som skulle dras, var ute o kika på cykeln förut men fattade inte rikgit :S -kände mig icke smart! försöker hitta inläggen i tråden igen men har tappat bort dem -plz help me! :confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
funderade på detta med däckbyte... hittade här i tråden momenten som bak/framaxel skulle dras (antar att det inte skiljer ngn buell åt hur hårt hjulen ska dras), sen var det ju ngt mer "där vid hjulen" som skulle dras, var ute o kika på cykeln förut men fattade inte rikgit :S -kände mig icke smart! försöker hitta inläggen i tråden igen men har tappat bort dem -plz help me! :confused:

Jag har inte momentet i huvudet. Men jag vill ändå säga att du ska vara noga med att ta reda på det innan du drar. Distansen i baknavet är nämligen i lättmetall på Buell för att spara vikt. Så drar man för hårt så komprimeras distansen varvid lagren får ta upp sidokrafter och sedan blir det haveri. Oftast när det snurrar som snabbast.

Köp en mekhandbok vetja! Väl investerade hundringar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top