Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tjenare Buellister!

Kanske missat om det nämnts någonstans tidigare om detta men stämmer det att Buell kommer att läggas ned eller har lagts ned? Hur förklarar man deras senaste 1190RR då? jag menar det verkar som att de har produktion och design igång för att kunna lansera ny hoj?

Dom 3 olika modellerna som Erik Buell Racing säljer är rena tävlings maskiner och går inte att registrera för gatan.
Men det går mycket rykten o spekulationer i USA.
Så tiden är väl den ända som vet vad som kommer :confused:
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Prima!

Första åkturen idag till regbesiktning, och hojen är ju grym :)
Fick dock underkänt på dämparn, som jag befarade :(

Någon som har sin originaldämpare kvar i garaget till salu eller till låns mot betalning?

/Kimpa

Jag har ett orginalsystem för en x1-lightning du skulle kunna få låna. Bor i söderort i stockholm. Vet att du har en XB-modell, men har för mig att de passar? Kolla det och hör av dig om du vill låna!
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Mc-omgörning.

Håller på att göra om min Buell X1-lightning, mycket kosmetiskt, men lite teknisk omgörning också.

Efter ha läst Stellan Egelands blogg så insåg jag (som den lilla Wannaben jag är) att jag vill blogga om mitt mc-liv.

På nedanstående länk kan man gå in, lämna kommentarer dryga som trevliga eller bara komma med förslag och frågor om det jag gör. Finns ju inte för mycket info nu :p. Men det kommer.

http://tunnansmc.blogspot.com

Välkomna!

/D
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Någon som vet vad ett 1200-mils service kan kosta? Var inne på Pro-Bike i Jönköping, och dom sa mellan 2000-2500 kronor...tycker det låter lite dyrt faktist.

Sen har jag märkt att när jag bromsar med frambromsen så hackar det i framgaffeln, vet inte hur jag ska förklara, men de känns som att den slår i nånstans. Är det gaffel-olja måntro?

Aja, tacksam för svar :)
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Någon som vet vad ett 1200-mils service kan kosta? Var inne på Pro-Bike i Jönköping, och dom sa mellan 2000-2500 kronor...tycker det låter lite dyrt faktist.

Sen har jag märkt att när jag bromsar med frambromsen så hackar det i framgaffeln, vet inte hur jag ska förklara, men de känns som att den slår i nånstans. Är det gaffel-olja måntro?

Aja, tacksam för svar :)

"slår i" är det nåt metalliskt ljud ?
samma om du står still o håller in handbromsen o gungar mc:n framåt ?
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
"slår i" är det nåt metalliskt ljud ?
samma om du står still o håller in handbromsen o gungar mc:n framåt ?

Njaaae, asså det låter ingenting (eller iofs ganska svårt o höra när en buell e igång :tungan ) men det känns som att man tar två metallbitar och försiktigt slår på varann. nästan som att framgaffeln inte går i mjukt.
faan..inte lätt och förklara :va

Nae jag känner inte det när jag står still och gungar, jag känner det när jag kör på något gupp eller när vägen e gropig och ojämn.

Men jag tror det kan vara olja eller nån packning eller något. Någon som förstår vad jag menar? :)
 

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Ort
stockholm
Hoj
KTM RC 8
Har du kontrollerat styrlagret ?

Jag känner igen problemet från min gamla XB,,,

Spänn upp lagret = ny hoj! :)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Då var det dags att felsöka.

Var ute och körde igår en mindre tur på 3-5 mil.
Allt fungerar perfekt.
Sätter mig på hojen nu på morgonen.
Kommer en bit och funderar på varför inte hastighetsmätaren fungerar?
Upptäcker även att trippmätaren ej fungerar.
Är det denna lilla sensor (Se bifogad bild) som pajat och behöver bytas?
Om så är fallet är det bara att skruva bort den och sätta dit en ny eller är det några justeringar som behöver göras för att den ska visa korrekt hastighet?

Varvräknare fungerar samt hastighetsmätaren ger utslag när jag slår på tändningen. Detta med för att jag inte tror att det är instrumentpanelen.

Mvh
Andreas
 

Bifogat

  • hstighetsmatarsensor.jpg
    hstighetsmatarsensor.jpg
    19.7 KB · Visningar: 85

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fick följande råd av ProBike i Mölndal.
  • Kolla säkringar. Check hittade ingen som var paj och om den hade varit paj så hade hela instrumentpanelen slocknat. Eller har jag fel?
  • Ska kolla om det är klapp i kabel respektive kontakt till instrumentpanelen. Not check
  • Det finns tydligen någon typ av "koppar"pasta inne i motorn som kan skapa en avfällning som ska vara ofarlig förutom att just sensorn har en magnet som drar dennna avfällning till sig. Detta ska vara vanligt runt ca 300 mil som min gått. Avfällningen ska störa signalen till sensorn. Åtgärd: Ta loss sensor och rengör. Not check

Vet man vad man ska göra ikväll och i helgen. :död
Tur att det inte ska bli fint väder. :tungan

Hjälper inte detta så gissar jag på död sensor.
 
Last edited:

tx 750

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB9R
Fick färdigt buellen i helgen och tog en premiertur, svinkallt men vad jag har längtat.
Få höra vad ni tycker om resultatet, ville ha något som ingen annan har...


IMG_1661.jpg
IMG_1665.jpg
IMG_1663.jpg
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fick färdigt buellen i helgen och tog en premiertur, svinkallt men vad jag har längtat.
Få höra vad ni tycker om resultatet, ville ha något som ingen annan har...

Säkert mycket snyggt gjort dock måste jag säga att det inte är ett utseende som jag själv hade valt på min cykel.

Nu har jag testat med att dra i kabelhärban under frontkåpan samt plockat ut sensorn och rengjort den. Hjälpte givetvis inte. Lutar åt att det är sensorn som är paj. Kanske skulle ta mig in till Probike för att få det bekräftat innan man köper en ny sensor.
 
Last edited:

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Jag har ett orginalsystem för en x1-lightning du skulle kunna få låna. Bor i söderort i stockholm. Vet att du har en XB-modell, men har för mig att de passar? Kolla det och hör av dig om du vill låna!

Härligt med så vänliga själar här! :tummenupp

Fick faktiskt fatt i ett system xb9r från england(ebay) 140 £ med frakt
Den damp ner i tisdags (2 dagars leveranstid helt sjukt)
Satte dit den idag, fast nu låter den så snällt hehe :rolleyes:

Reggas igen denna veckan hoppas jag. Så kanske man kan få en svensk skylt snart.

/Kim
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
En site att handla från som jag blivit rekommenderad från hemlig källa.
Chicago Harley
Ska beställa en sensor till hastighetsmätaren därifrån.
Bra priser jämfört med Europa.
Lyckas man sedan missa tullen så är det ju grymt.

//Andreas
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Någon som vet om jag kan använda en sensor från USA på en svensk Buell?

Som jag ser det så skickar sensorn bara en puls till hastighetsmätaren och det är självaa graderingen på hastighetsmätaren som avgör om det är km/h eller mph.

Vore kanon då jag hitta den för en tredjedel av priset för vad den kostar i Sverige.
 

nomis1

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Buell xb12x 06
Hej! jag är ny här på forumet och vet inte om att jag är i rätt tråd men jag undrar om det är någon som har en ulysses och kan berätta lite för och nackdelar. Funderar på att skaffa en men jag är 195 cm lång och vet inte om att det skulle va som att försöka ta sig in i en ahlgrens bil. självklart så ska jag prova en först men det är ju inte en skit vanlig hojj så man kanske kan bespara sig besväret med att hitta en om att det bara är skit..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej! jag är ny här på forumet och vet inte om att jag är i rätt tråd men jag undrar om det är någon som har en ulysses och kan berätta lite för och nackdelar. Funderar på att skaffa en men jag är 195 cm lång och vet inte om att det skulle va som att försöka ta sig in i en ahlgrens bil. självklart så ska jag prova en först men det är ju inte en skit vanlig hojj så man kanske kan bespara sig besväret med att hitta en om att det bara är skit..

Överlag tror jag att Buell gjorde kompakta cyklar vilket kan vara en nackdel för dig med dina 195 cm.
Vet dock inte om Ulyssesen är lika kompakt som övriga modeller.

Mvh
Andreas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick följande råd av ProBike i Mölndal.
  • Kolla säkringar. Check hittade ingen som var paj och om den hade varit paj så hade hela instrumentpanelen slocknat. Eller har jag fel?
  • Ska kolla om det är klapp i kabel respektive kontakt till instrumentpanelen. Not check
  • Det finns tydligen någon typ av "koppar"pasta inne i motorn som kan skapa en avfällning som ska vara ofarlig förutom att just sensorn har en magnet som drar dennna avfällning till sig. Detta ska vara vanligt runt ca 300 mil som min gått. Avfällningen ska störa signalen till sensorn. Åtgärd: Ta loss sensor och rengör. Not check

Vet man vad man ska göra ikväll och i helgen. :död
Tur att det inte ska bli fint väder. :tungan

Hjälper inte detta så gissar jag på död sensor.

Ja du har redan fått de tips jag skulle gett. Att kolla ev glapp i kabel eller kontakt till speedo-sensorn, samt att plocka ur och torka rent speedo-sensorn från ev magnetiskt inkörningsslam.

Speedosensorn är ganska dyr vill jag minnas, så det är bra att utesluta att den är hel innan man köper en ny.

Någon som vet om jag kan använda en sensor från USA på en svensk Buell?

Som jag ser det så skickar sensorn bara en puls till hastighetsmätaren och det är självaa graderingen på hastighetsmätaren som avgör om det är km/h eller mph.

Vore kanon då jag hitta den för en tredjedel av priset för vad den kostar i Sverige.

Det är ingen skillnad i sensorn, iaf inte på sportster. Mph/Kmh-frågan handhas av programvaran.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ja du har redan fått de tips jag skulle gett. Att kolla ev glapp i kabel eller kontakt till speedo-sensorn, samt att plocka ur och torka rent speedo-sensorn från ev magnetiskt inkörningsslam.

Speedosensorn är ganska dyr vill jag minnas, så det är bra att utesluta att den är hel innan man köper en ny.



Det är ingen skillnad i sensorn, iaf inte på sportster. Mph/Kmh-frågan handhas av programvaran.

Efter en del snack med verkstäder i Gbg området samt försök till att kontrollmäta kablar som jag gav upp då man var tvungen att plocka ner hela fronten på hojen för att komma åt. Så har jag nu betsällt sensor från USA igår kväll.
Sensor samt bezel till vänster framlampa kostar 73,59$ ex frakt. Kostnad för delarna i Sverige är 2000 - 2500 kr.
Även om jag får betala moms så borde jag hamna på högst halva priset.
Skoj när man hör HD mekanikerna sucka över priserna i Sverige. Ett pluss till dem för att de rekommenderar siter med bra priser samt ger tips på saker som kan vara fel. Upplever verkligen att de hjälpt till och inte bara sagt till mig att lämna in hojen för reparation till en hutlös kostnad.

Skönt med ett svar från dig Jörgen som inriktar sig på samma områden som jag fått råd att kolla från verkstaden. :tummenupp

Blev lite orolig att tråden utvecklas till en monolog... :confused:
Vart är alla Buellägare? De kanske är ute och kör?

Gött nu är det vår!!!
Brum brum... :hojsmilie
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
jag undrar om det är någon som har en ulysses och kan berätta lite för och nackdelar. Funderar på att skaffa en men jag är 195 cm lång

cykeln är högre än de flesta liknande cyklar så jag som är 180 når ner precis , sen tror jag att om du sätter på den högre vindrutan så kan den passa dig. men som du säger så måste du pröva den och se hur du sitter på den.

fördelar: hur kul som helst på kurviga vägar , beltdrift istället för kedja , bra acc , ovanlig cykel.

nackdelar: den är int så snabb (normal motorvägsfart går bra)


:yoparty
 

Dorfmeister

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
West gothia
Hoj
Buell 1125 R 2008
Hej Buellister!

Önskar att få gråta ut, tillika få ett par tips!

Snabbar mig hem efter jobbet idag skärtorsdagen, vädret var riktigt bra.
innan jag kommit hem har det BÖRJAT ATT HAGLA!!!!
Ingen buell premiär idag heller...

Har köpt en Evotech Tail Tidy till min 1125R då orginal hållaren är bland det fulaste
jag någonsin sett.

Tänkte montera den.
Sagt och gjort.
Voila, nu fungerar inte blinkersen bak.

Och jag har INTE bytt någonting, endast tagit ur och satt i orginal blinkersarna.

I ärlighetens namn så vet jag ej om de någonsin funkat då jag köpt hojjen ny och inte kört på den alls, den har tidigare demo körts 5 mil ...

Så till felsökningen:
Provade med Aftermarket LED blinkers, då funkade ena sidan, andra blinkade dubbel hastighet både fram och bak...
Kopplade in orginal igen, orginal är fortfarande stendöda blinkar bara med dubbel hastighet fram.

Har mätt upp kablarna från blinkers bak
Provat ovan nämnda Led eftermarknad
Nollställt hojen med att ta bort batteriet och vänta 20 minuter.
Kollat alla säkringar
Kollat ALLA kablar

Men som sagt, jag har ju inte bytt något.....

Är det någon som kan ha en aning??
Min garanti går snart ut....vore smutt å få det löst innan om det går.


Osa och trevlig påsk //Dorfmeister


...mitt Buell ägande kunde ju börjat bättre...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top