Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Hallå
undrar om det finns någon som någon mc skrot som
har buell delar???

Undrar oxå om det finns folk som har andra bränsle mappar
förutom orginal och buell race mapp??

MVH

Du kan ringa och snacka med Pär på NCCR 0653-77221.
Dom har mycket begagnade Buell delar.
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hallå igen och tack för svar.


Undrar om det finns någon här som har satt i XB9 kolvar i en XB12a???
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
Hej! jag skulle bara vilja tipsa om en riktigt bra genomgång av Tunerpro (http://www.tunerpro.net/) där en kille vid namn theoctopus går igen precis hur man gör för att själv mappa om sin moppe. Genomgången tar 2 timmar och kostade mig 60$.

Jag började redan innan vintern att testa lite med tunerpro eftersom jag bytt dämpare och filter... och kunde snabbt se resultat i "performance" där det finns tydliga svackor i registret.

Han finns att hitta på http://www.buellxb.com/Buell-XB-Forum/Do-It-Yourself-Buell-Mods/Tuning-Sessions/1/

/Tony
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Pegasus Raceteam har tagit fram en ball fighterversion av 1190RR (priset är dock lite svettigt; 290 000 kr).

Vad det lider ska dock ett kit för 1125:an tydligen dyka upp hos Buell-parts. Gillar speciellt framlysena som är ett steg tillbaka till XB:n och ombyggnationen (avsaknaden) av sidoscoopen. Verkar dock inte som sadeln är gjord för långa dagsetapper. :D

db_Typhon_gallery_71.jpg


FAN nu vill jag ju ha en 1125:a!!!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Funderar på import av en XB 12, 2006. Är det någon som har goda råd för denna hoj? vad skall jag kolla efter för fel, vad är viktigt att ha med mig inför import?

Jag har hört att man måste ha originaldämparen, men på denna modell kan jag tro att det inte syns så väl vad som sitter där.

Finns det några barnsjukdomar eller typiska fel hos denna modell?

//k
 

KimpaXB12

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Ljungby
Hoj
05 - Buell XB12S, 09 Buell 1125CR
Funderar på import av en XB 12, 2006. Är det någon som har goda råd för denna hoj? vad skall jag kolla efter för fel, vad är viktigt att ha med mig inför import?

Jag har hört att man måste ha originaldämparen, men på denna modell kan jag tro att det inte syns så väl vad som sitter där.

Finns det några barnsjukdomar eller typiska fel hos denna modell?

//k

Hej,
Importerade en XB12-05 förra året
De hissar upp hojjen på bilprovningen och letar efter E-märkning på dämparn, (jag åkte dit på detta :rolleyes:)
Bäst att ha original på regbesiktning, man kan komma undan på vanlig besiktning.

Du måste byta lampa om du importerar från england

Köp min annars? hehe
ska sälja en av mina till våren tänkte jag
/Kim
 

Eesten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Kristinehamn
Hoj
Honda CBR 1100XX
Hej,
Importerade en XB12-05 förra året
De hissar upp hojjen på bilprovningen och letar efter E-märkning på dämparn, (jag åkte dit på detta :rolleyes:)
Bäst att ha original på regbesiktning, man kan komma undan på vanlig besiktning.

Du måste byta lampa om du importerar från england

Köp min annars? hehe
ska sälja en av mina till våren tänkte jag
/Kim

Vad ska du ha för den?????? Misstänker att det är 05:an isf?
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Jag brukar alltid vara lite nojjig inför beställningar från utlandet och tänkte således dela med mig av lite (positiva) erfarenheter från min senaste beställning. Har tidigare beställt från Twin Motorcycles (www.twinmotocycles.nl) vid några tillfällen med gott resultat. Denna gång hade de inte vad jag behövde och jag tog mod till mig och vidgade vyerna overseas.

Såg att några andra här på forumet beställt från www.ironmachine.com och gjorde slag i saken och beställde ett komplett passagerarkit (fäste, fotstöd osv) samt en db-killer till mitt Jardine RT-1. De var ruskigt hjälpsamma och allt som allt tog det ca 3v från beställningen och gick loss på ungefär 2 500 kr inkl frakt, tull osv. Rekommenderas varmt! :tummenupp
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag brukar alltid vara lite nojjig inför beställningar från utlandet och tänkte således dela med mig av lite (positiva) erfarenheter från min senaste beställning. Har tidigare beställt från Twin Motorcycles (www.twinmotocycles.nl) vid några tillfällen med gott resultat. Denna gång hade de inte vad jag behövde och jag tog mod till mig och vidgade vyerna overseas.

Såg att några andra här på forumet beställt från www.ironmachine.com och gjorde slag i saken och beställde ett komplett passagerarkit (fäste, fotstöd osv) samt en db-killer till mitt Jardine RT-1. De var ruskigt hjälpsamma och allt som allt tog det ca 3v från beställningen och gick loss på ungefär 2 500 kr inkl frakt, tull osv. Rekommenderas varmt! :tummenupp

Kan även rekommendera.
http://www.chicagoharley.com

Mvh
Andreas
 

dilbert

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Buell xb12s
Genomgång

Hej alla buellproffs ;)

Har en XB12S nu som jag fixat ordning efter en krock. vet inte exakt hur långt den har gått pga att hela instrumentpanelen va väck. men skulle tippa på en 2000 mil ungefär. så något man bör tänka på motormässigt som behövs gå igenom? bytas?

funderar på att lämna in hojen på en genomgång annars någon som gjort det eller? svindyrt antar jag!?

tack på förhand!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej alla buellproffs ;)

Har en XB12S nu som jag fixat ordning efter en krock. vet inte exakt hur långt den har gått pga att hela instrumentpanelen va väck. men skulle tippa på en 2000 mil ungefär. så något man bör tänka på motormässigt som behövs gå igenom? bytas?

funderar på att lämna in hojen på en genomgång annars någon som gjort det eller? svindyrt antar jag!?

tack på förhand!

Kolla vad Probike skulle ta för att gå genom den annars har du även Mothers Harley som mekar Buells i Göteborg/Mölndal.

//Andreas
 

Spiidfriik

Too much is just enough!
Gick med
3 Dec 2010
Ort
Piteå
Hoj
2002 Aprilia RSV Mille R
Hej alla!
Detta är tredje versionen av samma inlägg jag skriver, så nu blir det bra kort. De tidigare två vet jag inte vart de tog vägen. Morr...
Jag är mycket sugen på en 1125CR. Har tidigare haft två S1WL och en XB9.

Vad behöver jag veta?
Modellspecifika svagheter/fel/brister?
Skillnad mellan årsmodeller?
Skillnad mot R:en?
"Måste"-modifikationer?

Tacksam för svar!
Har nog aldrig längtat så mycket efter säsong på mina 25 år som MC-huligan, som jag gör nu! =)
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hej alla!
Detta är tredje versionen av samma inlägg jag skriver, så nu blir det bra kort. De tidigare två vet jag inte vart de tog vägen. Morr...
Jag är mycket sugen på en 1125CR. Har tidigare haft två S1WL och en XB9.

Vad behöver jag veta?
Modellspecifika svagheter/fel/brister?
Skillnad mellan årsmodeller?
Skillnad mot R:en?
"Måste"-modifikationer?

Tacksam för svar!
Har nog aldrig längtat så mycket efter säsong på mina 25 år som MC-huligan, som jag gör nu! =)

Det du bör kolla är att alla "recalls" är gjorda. Jag har en som ingen var gjord på när jag köpte den. ECM-programvaran gör stor skillnad på körbarheten i stan. Skillnader mot R...hehe....sambon har en R....så jag får låta samvetet avgöra...jag upplever en skillnad i att CR är mindre "slit i hjälmen! vid normal motorvägshastighet (130+)....men att man blir mindre blöt vid vid vått väglag pga större vindavvisning med R:ns kåpor. Sen är ju CR:en betdligt snyggare med en färgsättning som går i rött mer än blått på R. I övrigt så är jag sjukt nöjd med min CR....men visst....jag hade inte kört egen hoj sen -00 när jag köpte min -09....

Vad jag vet så går det inte att jämföra motorkaraktär med de modeller du haft, då de bygger på HD-motorer....Rotax gör det hela mycket roligare med ett högre effekt-uttag....dock är det svårt att hitta det roliga under 6000.....om du inte gör som jag planerar....sätter dit ett torque-hammer som lämnar fullt vrid vid 2000...
Köp en CR...du bli nöjd.
 
Last edited:

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Hej alla!
Detta är tredje versionen av samma inlägg jag skriver, så nu blir det bra kort. De tidigare två vet jag inte vart de tog vägen. Morr...
Jag är mycket sugen på en 1125CR. Har tidigare haft två S1WL och en XB9.

Vad behöver jag veta?
Modellspecifika svagheter/fel/brister?
Skillnad mellan årsmodeller?
Skillnad mot R:en?
"Måste"-modifikationer?

Tacksam för svar!
Har nog aldrig längtat så mycket efter säsong på mina 25 år som MC-huligan, som jag gör nu! =)

Vad behöver jag veta?
Modellspecifika svagheter/fel/brister? /blinkers/statorn/slavcylindern
Skillnad mellan årsmodeller? blinker/bakljus/styre/synglas olja
Skillnad mot R:en? /försäkring/utväxling/längd
"Måste"-modifikationer? för min del /styre/fotpinnar/sadel/styrdämpare
 

Eesten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Kristinehamn
Hoj
Honda CBR 1100XX
Är den någon som vill sälja sin Buell XB? Ej R-modellen.

Hör av er till mig isf.

Helst 05 o uppåt men allt är av intresse.
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
Är den någon som vill sälja sin Buell XB? Ej R-modellen.

Hör av er till mig isf.

Helst 05 o uppåt men allt är av intresse.

jag har en xb12x = ulysses -06. till salu för 80tusen. med original väskor, tankväska , ny aldrig mont. hög touring ruta , handtagsvärmare. mycket bra skick. ca. 2200 mil. för mer info ring 0702573527 /robban
 

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Två frågor:

Vilken typ av oktan använder ni er utav för optimal prestanda?
95 eller 98?

När det kommer till luft&buller till alla 09or, finns det någon vettig lösning till detta?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Två frågor:

Vilken typ av oktan använder ni er utav för optimal prestanda?
95 eller 98?

När det kommer till luft&buller till alla 09or, finns det någon vettig lösning till detta?

Jag brukar inbilla mig att motorn känns/låter bättre med 98, men det är bara min butt dyno. Har inga faktiska prestandasiffror, och jag kör normalt sett inte på en nivå så det faktiskt skulle vara en relevant skillnad.
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Två frågor:

Vilken typ av oktan använder ni er utav för optimal prestanda?
95 eller 98?

När det kommer till luft&buller till alla 09or, finns det någon vettig lösning till detta?


Här finns en bra lösning.

http://www.twinmotorcycles.nl/websh...e=XB9-12_stage_1_kit_2008_-_2010_stock_header

Har monterat detta på min 2010 i vinter, enbart startat upp och lyssnat, men det gjorde bland annat stor skillnad på gassvaret och naturligtvis blev ju ljudet bättre :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top