Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Anmälde ett garantijobb på min 1125 cr i juni förra året, sen dess har jag väntat på delar till att bygga om elsystemet så att statorn inte ska bränna. Ska det verkligen vara rimligt att vänta 9e månader på att HD skall skicka delar. Tycker det är ganska surt faktiskt

Hade en liknande grej på min Uly, men "som tur var" utanför garantitid. Efter att ha tappat halva säsongen, väntat i bortåt ett halvår och upprepade gånger ringt och frågat om grejerna kommit och alltid fått till svar att de låg i beställning, så sket jag i det och köpte hela kalaset på American SportBike och gjorde jobbet själv på ett par vårdagar, naturligtvis till en bråkdel av kostnaden. :rolleyes:

Hallå undrar om det finns någon här som har köpt något
annat batteri förutom hd orginal till en xb12??

behöver veta om det finns några?

Jag kör med ett gelbatteri från Biltema. Fick böja ena kabelskon 90 grader på grund av platsbrist, men det var också allt. Kommer inte ihåg modellbeteckningen på acken, men den kan jag kolla upp åt dig om du vill.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kör på 98 oktan, inte för att hojen kräver det (så jävla hög komp/aggresivt ställd tändning har den inte) utan för att slippa etanolinblandning.

Jag inbillar mig att med amerikanernas osvikliga känsla för bristfällig kvalitet så finns det säkert nå'n liten pinal i bränslesystemet som inte pallar med etanol.

Om man bortser från ev behov av ombestyckning/ommappning (som jag tycker är den stora frågan) så är det nog inga problem. Ty i USA har de haft 10% etanol i sitt 90-oktaniga bränsle väldigt länge. Läste att HD godkänner E10 i alla modellar from -81 (eller om det var -80).

Men som sagt, det är ju inte säkert att hojen är bestyckad korrekt.
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hade en liknande grej på min Uly, men "som tur var" utanför garantitid. Efter att ha tappat halva säsongen, väntat i bortåt ett halvår och upprepade gånger ringt och frågat om grejerna kommit och alltid fått till svar att de låg i beställning, så sket jag i det och köpte hela kalaset på American SportBike och gjorde jobbet själv på ett par vårdagar, naturligtvis till en bråkdel av kostnaden. :rolleyes:



Jag kör med ett gelbatteri från Biltema. Fick böja ena kabelskon 90 grader på grund av platsbrist, men det var också allt. Kommer inte ihåg modellbeteckningen på acken, men den kan jag kolla upp åt dig om du vill.

Hej, kollade på biltemas hemsida, står inget om hur start strömmen är?
hur är din? inte trött när du trycker på starten???
Är du så snäll så att du skulle kunna visa en bild på din montering??

MVH
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hej, kollade på biltemas hemsida, står inget om hur start strömmen är?
hur är din? inte trött när du trycker på starten???
Är du så snäll så att du skulle kunna visa en bild på din montering??

MVH

Min hoj har alltid haft problem med att den då och då "tvekat" innan startmotorn orkat runt; gissar att det kan ha med stora cylindrar och kompression att göra, men det problemet är inte värre än det var när jag hade originalbatteriet, så jag tror inte det är något kvalitetsproblem med själva acken.
Är för lat för att sticka ut i mörkret och plocka bild nu, men det är kabelskon för pluspolen jag böjt till så den går upp över "överdelen" av polen, varpå jag skruvat fast den på vanligt sätt. Minuspolen var lättare att få fast; och den har jag skruvat fast på "framsidan" av polen.
Dock är jag inte säker på att alla XB-bullar har samma upplägg på kabeldragning och batteriplacering, så med lite tur kanske du inte ens behöver bråka med kablarna.
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Hej, kollade på biltemas hemsida, står inget om hur start strömmen är?
hur är din? inte trött när du trycker på starten???
Är du så snäll så att du skulle kunna visa en bild på din montering??

MVH

Jag körde också med Biltemas gelbatteri ett tag i min XB12STT. Det funkade, men den var trött i starten. Har dock haft lite problem med detta oavsett batteri... Kan tillägga att jag inte behövde modifiera kabelskon, men det var lite fippligare än originalbatteriet att fästa kablarna.
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Ang. HD och deras leveranstid på delar så köpte jag en "leftover" Ulysses 06:a förra våren.
Den hade stått i butiken i typ 4 år och endast provkörts vid ett par tillfällen och nu började jag köra den i princip varje dag. Efter en knapp vecka tog det roliga slut när den helt sonika bara dog och förblev död. Eftersom den var (är) under garanti så kom firman och hämtade den och kom efter en hel del felsökande fram till att soppapumpen var helt igensatt och behövdes bytas ut. Tror att jag väntade fem veckor på en ny pump, och till slut tog man en från en 07:a Lightning som stod i butiken.
När det gäller reservdelar så är HD kassa, och det hjälper nog inte till om man har en Buell...
Nä, det är American Sportbike eller Twincycles.nl som gäller! Bra priser och du har grejorna i rimlig tid.
 

dilbert

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Buell xb12s
Hallå undrar om det finns någon här som har köpt något
annat batteri förutom hd orginal till en xb12??

behöver veta om det finns några?

Åkte till batterilagret och fråga om dom hade något liknande batteri...
Dom har exakt likadana amerikanska batterier Förutom Harley loggan då.
tror de vart nästan en tredjedel av priset som dom ville ha på HD.

men då får du leva utan HD klistermärket ;)

om du inte just ville ha biltemas.
 
Last edited:

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Åkte till batterilagret och fråga om dom hade något liknande batteri...
Dom har exakt likadana amerikanska batterier Förutom Harley loggan då.
tror de vart nästan en tredjedel av priset som dom ville ha på HD.

men då får du leva utan HD klistermärket ;)

om du inte just ville ha biltemas.


Hej, okej när köpte du då???

och vad gav du för ditt då?

hur är hojen i starten? svag??

MVH B
 

Semarsei

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2011
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2009, Buell 1125 CR
Finns det någon där ute som vet var man kan få tag i Ecm kabel samt mappar till en 1125CR-09. Det verkar som om allt jag hittar bara täcker mappar till XB och fram till -08.

Och fram för allt. Är det någon som har testat att ändra i mapparna och bytt till racemapp eller ska man ha någon annan mapp?
 

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Ang. HD och deras leveranstid på delar så köpte jag en "leftover" Ulysses 06:a förra våren.
Den hade stått i butiken i typ 4 år och endast provkörts vid ett par tillfällen och nu började jag köra den i princip varje dag. Efter en knapp vecka tog det roliga slut när den helt sonika bara dog och förblev död. Eftersom den var (är) under garanti så kom firman och hämtade den och kom efter en hel del felsökande fram till att soppapumpen var helt igensatt och behövdes bytas ut. Tror att jag väntade fem veckor på en ny pump, och till slut tog man en från en 07:a Lightning som stod i butiken.
När det gäller reservdelar så är HD kassa, och det hjälper nog inte till om man har en Buell...
Nä, det är American Sportbike eller Twincycles.nl som gäller! Bra priser och du har grejorna i rimlig tid.

Tack för tipset, skall ringa HD för fjärde gången och se vad de har för förklaring denna gången!
:mad:
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hej nu är det snart dax att börja köra hoj,

skall besiktiga min xb12 snart så jag undrar om någon här har
besiktigat med omdragen vevhus vent???
och om dom gnäller på de???

när jag ändå frågar är det bara min hoj som drar olja eller
någon mer??

Tacksam för svar.. mvh
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej nu är det snart dax att börja köra hoj,

skall besiktiga min xb12 snart så jag undrar om någon här har
besiktigat med omdragen vevhus vent???
och om dom gnäller på de???

när jag ändå frågar är det bara min hoj som drar olja eller
någon mer??

Tacksam för svar.. mvh

När du säger vevhus vent.
Menar du då övertrycksventilen?
På min förra XB9R hade någon draigt upp slangen från den under kutsen.
Om du gjort detta så rekommenderar jag starkt att du drar om den till luftfiltret igen.
Jag fick övertryck i min när jag låg en hyfsad bit över laglig hastighet på motorvägen. Det resulterade i att hela bakdäcket dränktes i olja.
Detta upptäckte jag när jag stannade och det var ren röta att jag inte hade gått omkull i någon sväng när jag hadse kört av motorvägen.

Så om du gjort den moden jag beskriver ovan så tycker jag du ska tänka om. Vad är kostnaden för ett förstört luftfilter jämfört med att gå omkull med allt det kan bidra med?

Mvh
Andreas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej nu är det snart dax att börja köra hoj,

skall besiktiga min xb12 snart så jag undrar om någon här har
besiktigat med omdragen vevhus vent???
och om dom gnäller på de???

när jag ändå frågar är det bara min hoj som drar olja eller
någon mer??

Tacksam för svar.. mvh

På kontrollbesiktning bryr de sig inte om sånt. Förutsatt att hojen inte läcker olja naturligtvis. Mitt förslag är att du i vilket fall som helst drar vevhusventen till en catch-tank. Många fördelar med det. Dels kan du se hur ringarna mår, dels får du köra på bana/strippar.

Så här har jag löst det på min sportster.
På Bueller kan man gömma den innanför kåpor, finns trådar om det på buell-forum.

attachment.php
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
På kontrollbesiktning bryr de sig inte om sånt. Förutsatt att hojen inte läcker olja naturligtvis. Mitt förslag är att du i vilket fall som helst drar vevhusventen till en catch-tank. Många fördelar med det. Dels kan du se hur ringarna mår, dels får du köra på bana/strippar.

Så här har jag löst det på min sportster.
På Bueller kan man gömma den innanför kåpor, finns trådar om det på buell-forum.

attachment.php

Hej å tack för ett snabbt svar.

undrar hur man märker på ett bra sätt hur ringarna mår?
om det är mycket tryck på slangen??

MVH
 

dilbert

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Buell xb12s
Hej, okej när köpte du då???

och vad gav du för ditt då?

hur är hojen i starten? svag??

MVH B

Var väl ett år sedan har jag för mig. har för mig att de gick på cirkus 400 spänn.

Den startar utan problemas.


Någon som har lust att gå ut och kolla vad det är för gängor på backspeglarna?? har inga original och orkar inte vänta 2 månader på att få hem ett par speglar från HD så tänkte köpa ett par billiga så länge för besiktningens skull. men skulle behöva veta gängningen så ja kan gänga om ett par speglar.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag köpte en så'n här catch can och fäste bredvid oljekylaren. Den är egentligen till rörrams-bullarna, men den som är anpassad för XB:n såg så trist ut.

Vad gäller kolvringarna så är det väl så att ju sämre de är, desto mer andas motorn ur vevhusventilationen (det kallas blow-by).

Jag har dock fattat det som att sportstermotorn gärna andas en del genom vevhuset om man tycker om att varva. När jag lämnade in min hoj för första servicen så frågade mekanikern om jag gärna drog den till rödvarv ofta. "Kanske det" svarade jag och frågade hur han visste det. "Det syns i luftfiltret" sa han och flinade. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej å tack för ett snabbt svar.

undrar hur man märker på ett bra sätt hur ringarna mår?
om det är mycket tryck på slangen??

MVH

Om det är mycket olja per mil i catchtanken så är det ofta ett tecken på att ringarna inte är täta. Men som sagt så ger också hård körning mer blow-by, och härmed mer olja. Okad oljemängd från vevhusventen kan även bero på andra saker än ringarna, tex att returkretsen till oljetanken inte fungerar som den ska, sk wet sumping, eller att man har för mycket olja i oljetanken.
Hård körning med länga stunder på hoga varv kan även ge wetsumping, finns moddar för det, sk windage tray mm. Problemet var dock vanligare på äldre motorer. 07 (har jag för mig) kom en oljepump med ca 20% ökat flöde på returen. Har dålig koll på Buellmotorerna

Ligger man i normal motorvägsfart med en frisk motor så ska det vara mest vatten i catchtanken. Iaf om det är är svalt ute.

Men min point är att det är bra att ha en catchtank just eftersom man då har ytterligare ett instrument att följa upp sin motor med, liksom att ta komprov ngn gång per år.
Tex:
Försämrat komp men ingen ökad oljefångst i catchtanken -> Dags att göra iordning topparna.

Så är man lite motorintresserad är det en bra grej. plus att man inte grisar ned förbränningsrummen med att bränna olja. Oljedroppar triggar dessutom spikningar. Vilket är negativt om man tex har lite högre komp och vassare kammar och tändkurva.
 
Last edited:

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Buell XB12Ss -09

Tjena!

Köpte en 2009 Xb12Ss i februari, endast provkörd med ca 3km på mätaren.

När jag provkörde den en kortare stund i säljarens stora lagerlokal fungerade allt (körde dock inte fort) men när den sedan stod still i två månader gick den inte att starta.

Jag tog ur batteriet, laddade det med mc laddare Optimate 3 och testade igen. Den startade men dog så fort jag kom under 3000 varv och den hackade ordentligt (ungefär som den stryps eller liknande). Efter en stund gick det lite bättre, tomgång fanns där men när jag sedan stängde av den så gick den inte att starta igen.

Är en nybörjade, tog körkort i höstas och har ingen erfarenhet men förstår inte vad problemet är. bensin, motorolja och allt annat finns, batteriet är fulladdat och endast 3km på mätaren. Förvisso stått stilla i 2 månader i ett isolerat förråd, vet ínte om det har någon större betydelse för en ny mc? Vet inte hur det är med tändstift på en ny hoj, men den startade som sagt efter jag laddade batteriet men sedan gick det inte att starta den efter jag stängt av den och låtit det gå en 10-15 min.

Dessutom så slutade koppling ta ordentligt mot slutet på färden, och nej jag har inte race kört den då den är ny och jag vill inte skada motorcykeln men vafan, första dagen på säsongen och jag köpte en ny mc för att slippa problemen med en begagnad.

Blev helt såld när jag såg min buell för första gången, så får man problem direkt.

Kanske nybörjarproblem men vad vet jag!!!

Ytterliggare en fråga. Jag har garanti till 2013 av Harley Sverige, är den fortf gilltig fast Buell inte är en del av HD längre? Man kan tycka att den borde vara gilltig då det är Harley, inte Buell som utfärdat garantin.

Hoppas på hjälp och råd,

Mvh Max, Malmöe
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla justeringen på kopplingen.
Se servicehandboken. Man justerar dels på mekanismen i transkåpan, sedan på vajerhöljet. En servicepunkt på Buell/sportster och ngt som kan vara bra att lära sig göra själv. Höjden på en ny koppling kan sjunka lite de första milen när den körs in, men sedan så behöver man inte kolla/justera mer än säg var 800:e mil om man inte kör dragracing.

Om batteriet är fräscht, så kan hackandet bero på gammal bensin, med ledning av inlägget så kan det ju inte uteslutas att det är 3 år gammal bensin i hojen. Det är just de sk startämnena som dunstar först, ty de har högst ångtryck. Så hojen blir svårstartad och otillförlitling på låga varv med gammal soppa.

Kolla även stiftens skick, samt att gapet står rätt. Ska vara runt 1 mm.

/J
Tjena!

Köpte en 2009 Xb12Ss i februari, endast provkörd med ca 3km på mätaren.

När jag provkörde den en kortare stund i säljarens stora lagerlokal fungerade allt (körde dock inte fort) men när den sedan stod still i två månader gick den inte att starta.

Jag tog ur batteriet, laddade det med mc laddare Optimate 3 och testade igen. Den startade men dog så fort jag kom under 3000 varv och den hackade ordentligt (ungefär som den stryps eller liknande). Efter en stund gick det lite bättre, tomgång fanns där men när jag sedan stängde av den så gick den inte att starta igen.

Är en nybörjade, tog körkort i höstas och har ingen erfarenhet men förstår inte vad problemet är. bensin, motorolja och allt annat finns, batteriet är fulladdat och endast 3km på mätaren. Förvisso stått stilla i 2 månader i ett isolerat förråd, vet ínte om det har någon större betydelse för en ny mc? Vet inte hur det är med tändstift på en ny hoj, men den startade som sagt efter jag laddade batteriet men sedan gick det inte att starta den efter jag stängt av den och låtit det gå en 10-15 min.

Dessutom så slutade koppling ta ordentligt mot slutet på färden, och nej jag har inte race kört den då den är ny och jag vill inte skada motorcykeln men vafan, första dagen på säsongen och jag köpte en ny mc för att slippa problemen med en begagnad.

Blev helt såld när jag såg min buell för första gången, så får man problem direkt.

Kanske nybörjarproblem men vad vet jag!!!

Ytterliggare en fråga. Jag har garanti till 2013 av Harley Sverige, är den fortf gilltig fast Buell inte är en del av HD längre? Man kan tycka att den borde vara gilltig då det är Harley, inte Buell som utfärdat garantin.

Hoppas på hjälp och råd,

Mvh Max, Malmöe
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top