Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Hej alla buell ägare. Jag behöver lite hjälp, nästa vecka ska jag titta på en Buell xb 12Ss årsm 2007. För det första så kan jag inte så mycket skillnader på olika beteckningar, jag försår så långt som att detta är en long modell men inte så mycket mer!

Så vilka är dom största skillnaderna på 12Ss/s osv.
Är det något speciellt man ska akta sig för?

skiljer sig dom här mycket mot xb 9?
Detta är den jag ska titta på.

http://www.blocket.se/stockholm/Buell_XB12Ss_32741106.htm?ca=12&w=3
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Hej nu är det snart dax att börja köra hoj,

skall besiktiga min xb12 snart så jag undrar om någon här har
besiktigat med omdragen vevhus vent???
och om dom gnäller på de???

när jag ändå frågar är det bara min hoj som drar olja eller
någon mer??

Tacksam för svar.. mvh

min dricker inte olja
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
När jag provkörde den en kortare stund i säljarens stora lagerlokal fungerade allt (körde dock inte fort) men när den sedan stod still i två månader gick den inte att starta.

Bullar är, enligt forumen, ökända för att skräpa ner tändstiften om man inte låter dem bli varmkörda när man väl startar dem. Det skulle kunna leda till något liknande det du beskrev.
En annan grej att tänka på är att ECM:en ställer in en del bränsleinsprutningsvärden "under färd". Cykeln behöver köras varm och sen köras (med växel i) över 3000 varv några minuter för att datorn ska fastställa dessa värden.
Och slutligen kan du få alla möjliga sorters svåridentifierbara problem när du inte har tillräckligt med ström just på grund av att du har elektronisk insprutningsstyrning. Två vintermånader i kallgarage utan underhållsladdning är inte kul för ett batteri, om det är så hojen stått.

Det finns säkert nån här som är bättre än jag på att berätta hur det funkar i praktiken, men enligt HD's ursprungliga tillkännagivande funkar garantin som den ska trots att de haft ihjäl Buell-delen, och de kommer att fortsätta tillverka reservdelar några år till.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tjena!

Köpte en 2009 Xb12Ss i februari, endast provkörd med ca 3km på mätaren.

När jag provkörde den en kortare stund i säljarens stora lagerlokal fungerade allt (körde dock inte fort) men när den sedan stod still i två månader gick den inte att starta.

Jag tog ur batteriet, laddade det med mc laddare Optimate 3 och testade igen. Den startade men dog så fort jag kom under 3000 varv och den hackade ordentligt (ungefär som den stryps eller liknande). Efter en stund gick det lite bättre, tomgång fanns där men när jag sedan stängde av den så gick den inte att starta igen.

Är en nybörjade, tog körkort i höstas och har ingen erfarenhet men förstår inte vad problemet är. bensin, motorolja och allt annat finns, batteriet är fulladdat och endast 3km på mätaren. Förvisso stått stilla i 2 månader i ett isolerat förråd, vet ínte om det har någon större betydelse för en ny mc? Vet inte hur det är med tändstift på en ny hoj, men den startade som sagt efter jag laddade batteriet men sedan gick det inte att starta den efter jag stängt av den och låtit det gå en 10-15 min.

Dessutom så slutade koppling ta ordentligt mot slutet på färden, och nej jag har inte race kört den då den är ny och jag vill inte skada motorcykeln men vafan, första dagen på säsongen och jag köpte en ny mc för att slippa problemen med en begagnad.

Blev helt såld när jag såg min buell för första gången, så får man problem direkt.

Kanske nybörjarproblem men vad vet jag!!!

Ytterliggare en fråga. Jag har garanti till 2013 av Harley Sverige, är den fortf gilltig fast Buell inte är en del av HD längre? Man kan tycka att den borde vara gilltig då det är Harley, inte Buell som utfärdat garantin.

Hoppas på hjälp och råd,

Mvh Max, Malmöe

På 1125:an kan man trigga "rensning" av tändstiften, den möjligheten kanske också finns på XB:n. I ECM:n på 1125:an är det också inlagt att den ska rensa stiften automatiskt om den känt av 5 starter utan att drift temp uppnåts
 

saandahn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Märsta
Hoj
2008 Buell XB12Ss Lightning
Tjena!

Köpte en 2009 Xb12Ss i februari, endast provkörd med ca 3km på mätaren.

När jag provkörde den en kortare stund i säljarens stora lagerlokal fungerade allt (körde dock inte fort) men när den sedan stod still i två månader gick den inte att starta.

Jag tog ur batteriet, laddade det med mc laddare Optimate 3 och testade igen. Den startade men dog så fort jag kom under 3000 varv och den hackade ordentligt (ungefär som den stryps eller liknande). Efter en stund gick det lite bättre, tomgång fanns där men när jag sedan stängde av den så gick den inte att starta igen.

Är en nybörjade, tog körkort i höstas och har ingen erfarenhet men förstår inte vad problemet är. bensin, motorolja och allt annat finns, batteriet är fulladdat och endast 3km på mätaren. Förvisso stått stilla i 2 månader i ett isolerat förråd, vet ínte om det har någon större betydelse för en ny mc? Vet inte hur det är med tändstift på en ny hoj, men den startade som sagt efter jag laddade batteriet men sedan gick det inte att starta den efter jag stängt av den och låtit det gå en 10-15 min.

Dessutom så slutade koppling ta ordentligt mot slutet på färden, och nej jag har inte race kört den då den är ny och jag vill inte skada motorcykeln men vafan, första dagen på säsongen och jag köpte en ny mc för att slippa problemen med en begagnad.

Blev helt såld när jag såg min buell för första gången, så får man problem direkt.

Kanske nybörjarproblem men vad vet jag!!!

Ytterliggare en fråga. Jag har garanti till 2013 av Harley Sverige, är den fortf gilltig fast Buell inte är en del av HD längre? Man kan tycka att den borde vara gilltig då det är Harley, inte Buell som utfärdat garantin.

Hoppas på hjälp och råd,

Mvh Max, Malmöe


Jag har också haft problem med min XB12Ss då jag fick tänd varningslampa under körning och en del stopp. Det visade sig då att ena kabeln till batteriet (minns inte om det var plus eller minus) satt lite löst. Det kan också vara så att ditt batteri trots att du laddat upp det inte riktigt blir var det en gång var eftersom det hade dragit ur helt och orsakar problem därför. Så tyvärr kanske det är nytt batteri som gäller för din del.

/Andreas
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
På 1125:an kan man trigga "rensning" av tändstiften, den möjligheten kanske också finns på XB:n. I ECM:n på 1125:an är det också inlagt att den ska rensa stiften automatiskt om den känt av 5 starter utan att drift temp uppnåts

Funktionen finns på XB-modeller från årsmodell 2008.
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Avgasrör

Fick rätt på min Ss, batteriet var kasst som döden, funkade som sagt bara att starta upp den en gång :D

Nu till fråga två, satte på mina nya bar end mirrors idag och fick då höra att jag var "tvungen" att köpa mig ett grymmare ljud och han gav mig ett par tips, Jardine, Remus och D&D.

Jardine RT1 hittar jag inte för "euro" modeller, Remus finns men enligt vissa trådar så är det sisådär i kvalité kontra priset. D&D låter tydligen galet högt men har tydligen lite sämre inverkan på prestandan.

Remus är iallafall ganska mycket dyrare, men vilken hade ni rekommenderat, om något annat märke, please tell...

Mvh Max
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Fick rätt på min Ss, batteriet var kasst som döden, funkade som sagt bara att starta upp den en gång :D

Nu till fråga två, satte på mina nya bar end mirrors idag och fick då höra att jag var "tvungen" att köpa mig ett grymmare ljud och han gav mig ett par tips, Jardine, Remus och D&D.

Jardine RT1 hittar jag inte för "euro" modeller, Remus finns men enligt vissa trådar så är det sisådär i kvalité kontra priset. D&D låter tydligen galet högt men har tydligen lite sämre inverkan på prestandan.

Remus är iallafall ganska mycket dyrare, men vilken hade ni rekommenderat, om något annat märke, please tell...

Mvh Max

Här finns det lite att läsa
http://www.americansportbike.com/Exhaust_Shootout.html

Hans system till 1125:an har fått bra kritik.
http://www.keda-design.com/shop/page/1?shop_param=
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...men vilken hade ni rekommenderat, om något annat märke, please tell...

Mvh Max

Jag kör med Micron helsystem och är väldigt nöjd. Passformen var riktigt bra och ljudet är gött. Däremot var det slutkört utan öronproppar, och att besiktiga med det här systemet är nog bara att glömma (jag bytte till original när jag besiktiga).
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Jardine RT1 hittar jag inte för "euro" modeller, Remus finns men enligt vissa trådar så är det sisådär i kvalité kontra priset. D&D låter tydligen galet högt men har tydligen lite sämre inverkan på prestandan.

Remus är iallafall ganska mycket dyrare, men vilken hade ni rekommenderat, om något annat märke, please tell...
Mvh Max

Observera att jag ej talar av egen erfarenhet utan endast läst mig till följande då jag själv tidigare funderat att byta system, men jag skulle välja Remus!
Här får du en högkvalitets pipa som är street legal (med rätt insats i - medföljer!) och som du tom. kan besikta med. D&D vet jag faktiskt inget om, och Jardine har jag nästan bara läst dåliga omdömen om. Tydligen så behöver dessa packas om efter ett visst antal miles och flera har varit med om de helt enkelt bara gått i bitar! Jardine tror jag dock är billigast och de förekommer då och då på amerikanska Ebay till bra priser.
Ett Remus-tips är att kolla Tyska Ebay. Skapliga priser men framförallt human frakt och du slipper bekymra dig för tull och moms :banana
 

nomis1

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Buell xb12x 06
tja, jag har funderat på en ljuddämpare till bullen men dom är ju så satans dyra och så verkar det som om att dom ändå inte är avstämda för specifika hojar. så jag tog och byggde ett eget med en vanlig oval simons-dämpare och några krökar. tycker att ljudet blev oslagbart och det ser riktigt bra ut plus att det blev en sammanlagd kostnad på drygt 600 kr. men nu undrar jag om att någon vet vad spjället på originaldämparen är bra för?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tja, jag har funderat på en ljuddämpare till bullen men dom är ju så satans dyra och så verkar det som om att dom ändå inte är avstämda för specifika hojar. så jag tog och byggde ett eget med en vanlig oval simons-dämpare och några krökar. tycker att ljudet blev oslagbart och det ser riktigt bra ut plus att det blev en sammanlagd kostnad på drygt 600 kr. men nu undrar jag om att någon vet vad spjället på originaldämparen är bra för?

Det är för att klara bullerkravet, samma med exup-systemen och allt vad det heter på japssporthojarna.
 

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Någon som vet var jag kan ladda ner manual/repbok till min buell xb12ss årsm 2007???:va min går ojämt på vissa varvtal. 2500varv på alla växlar typ som tändnings spikningar. jag har luft och buller på och den ska enligt tidigare ägare vara mappad efter detta! hur fan ska man kolla stiften när jag inte ens vet vad jag ska plocka bort för att komma åt dom?:va den har ju bara gått 420mil! hjälp någon:Bugar
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Någon som vet var jag kan ladda ner manual/repbok till min buell xb12ss årsm 2007???:va min går ojämt på vissa varvtal. 2500varv på alla växlar typ som tändnings spikningar. jag har luft och buller på och den ska enligt tidigare ägare vara mappad efter detta! hur fan ska man kolla stiften när jag inte ens vet vad jag ska plocka bort för att komma åt dom?:va den har ju bara gått 420mil! hjälp någon:Bugar

Har inte koll på PDF-versioner, men en riktig tryckt manual kostar inte heller hela världen om du köper den från USA, och du har den hemma på några dagar. Tror repairmanual.com har dem för typ en femhundring. Lite tryggare att ha på garagegolvet än laptopen om du inte är avsevärt mer pedantisk än jag. :D

Annars: Har gasreglagesensorn (TPS) blivit nollställd nyss? Har inte en aning om den kan ge just såna problem, men jag har ägt några billiga joysticks så jag vet hur dåliga pottar uppför sig... :rolleyes:
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Någon som vet var jag kan ladda ner manual/repbok till min buell xb12ss årsm 2007???:va min går ojämt på vissa varvtal. 2500varv på alla växlar typ som tändnings spikningar. jag har luft och buller på och den ska enligt tidigare ägare vara mappad efter detta! hur fan ska man kolla stiften när jag inte ens vet vad jag ska plocka bort för att komma åt dom?:va den har ju bara gått 420mil! hjälp någon:Bugar

Det finns en till XB9R på piratbukten, skiljer iof kanske lite på den o 12:an
eller här http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/9092.html, borde även finnas på E-bay
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Äntligen :) Nu e det vår, ikväll e det dax att rulla ur pärlan ur vinterförvaringen och hoppas på att vädret kan leverera sol och bra väder :Bugar imorgon för året första 20 mil eller så :)

Längtar såååå :banana
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Ja min Uly skall ut och luftas i helgen!
Först ska jag varmköra, sedan byter jag ECM till min nyinköpta från Erik Buell Racing och kör en TPS reset, och sen blir det spännande...:näsblod
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Har ju själv monterar ecm och luft och buller från twin i vinter, blev ett helt annat gasrespons ska bli kul att se vilken skillnad det blir på att åka :yoparty
 

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Har inte koll på PDF-versioner, men en riktig tryckt manual kostar inte heller hela världen om du köper den från USA, och du har den hemma på några dagar. Tror repairmanual.com har dem för typ en femhundring. Lite tryggare att ha på garagegolvet än laptopen om du inte är avsevärt mer pedantisk än jag. :D

Annars: Har gasreglagesensorn (TPS) blivit nollställd nyss? Har inte en aning om den kan ge just såna problem, men jag har ägt några billiga joysticks så jag vet hur dåliga pottar uppför sig... :rolleyes:
ok tack för tipset ska kolla upp det:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top