Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Scoopet på airbox-covern är än så länge för syns skull....men det borde gå att utnyttja bättre.

Hur såg det ut innanför kåpan, är det förberett för luffarturbo ?[/QUOTE]

Inte en susning....har inte lyft på den än....jag har beställt delarna, gjort allt underarbete innan lack....allt skruvande har Mickes Motor stått för och kostnaden tog försäkringsbolaget.....och jag
sparade ca 10 000 åt dem.

När jag börjar skruva med den själv, så är jag helt säker på att det ska gå att leda ner lite luft det hållet, är ju lite uppfinningsrik om man så säger. Problemet är väl mest att jag inte tror det är sånt hemskans övertryck där att det kan kallas luffarturbo.....men ju kortare väg luften behöver sugas, desto bättre.
 

Ruggly

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB12STT
XB12STT lite hög

Hallå, Är ny här. Tänkte höra med er om tips.
Jag har en XB12STT -07 men jag är lite kort i rocken(170cm) och skulle vilja nå ner bättre(utan ABBAs platå skor). Helst en lägre sadel typ SCG men hittar ingen till STT som har den längre sadeln typ som SS. Har sett en sänkningsring till bakfjädern som sänker 2-2,5cm. Skulle nog vilja mer än så. Tacksam för ideér! MVH
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hallå, Är ny här. Tänkte höra med er om tips.
Jag har en XB12STT -07 men jag är lite kort i rocken(170cm) och skulle vilja nå ner bättre(utan ABBAs platå skor). Helst en lägre sadel typ SCG men hittar ingen till STT som har den längre sadeln typ som SS. Har sett en sänkningsring till bakfjädern som sänker 2-2,5cm. Skulle nog vilja mer än så. Tacksam för ideér! MVH

Jag har tyvärr inget svar på frågan men undrar över samma saker för CR 1125 modellen.

Är det någon som vet priset på en SCG sadel föressten? Och vart man köper?

//K
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Har en likadan jacka som Mindstate la upp på försäljning på sida 155

Hoppas att han inte har något emot att jag kopierar hans annons och lägger in en likadan jag!

317hYmSwInL.jpg 99462-08bm buell turbulent 2200.jpg

TILL SALU. En splitter ny BUELL TURBULENT RACING JACKET.
STORLEK LARGE.

En HELSVART MATT Läder/PolyMesh Jacka med ordentliga skydd i axlar, armbågar, underarm samt ett ordentligt T-skydd i ryggen.
Pegasus logon på axlar samt nacke och helsvart BUELL logo över dragkedjan på bröstet samt vid underarmarna. Reflex detaljer runt om diskret men väl synligt när det behövs.
Jävligt cool allroundjacka som funkar lika bra på stan som på vägen.

Nypris ligger den på ca 8000kr.
Säljes för 4000kr
 
Last edited:

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Hallå, Är ny här. Tänkte höra med er om tips.
Jag har en XB12STT -07 men jag är lite kort i rocken(170cm) och skulle vilja nå ner bättre(utan ABBAs platå skor). Helst en lägre sadel typ SCG men hittar ingen till STT som har den längre sadeln typ som SS. Har sett en sänkningsring till bakfjädern som sänker 2-2,5cm. Skulle nog vilja mer än så. Tacksam för ideér! MVH


Var det en sån här sänkningsring du menade?
http://twinmotorcycles.nl/webshop/a...uell_XB_lowering_ring_for_rear_shock_absorber
 
Last edited:

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
Efter att ha läst så mycket gott om EBR ECM:en på Amerikanska forum så slog jag till nu när dollarn är så låg och skaffade mig en.
Hela kalaset gick på ca: 3000:- inkl. tull och Svensk moms. Eftersom EBR använder UPS så blir grejorna automatiskt tullade. Det är tydligen en "service" UPS tillhandahåller... :arsele Leveransen var dock blixtsnabb och efter att ha genomlidit en TPS reset (ett absolut måste - hojen går inte annars) så har jag kört en del med ECM:en och kan lämna följande omdöme: Jisses.
Min hoj är original så när som på omdragen vehusventilation, K&N filter, 07:ans luftburk, och ett luftintag även på höger sida, och det var denna spec jag lämnade vid beställandet av ECM:en. Nu går hojen supermjukt, har ett härligt vrid och drar ursinnigt på högre varv!
Framförallt över 3500 varv märks en stor skillnad för hojen sticker som en best! Skithärligt!
Erik Buell Racing ECM får av mig 5+ av 5 möjliga! :tummenupp
Löp och köp

Efter att ha läst så mycket gott om EBR ECM:en på Amerikanska forum så slog jag till nu när dollarn är så låg och skaffade mig en.
Hela kalaset gick på ca: 3000:- inkl. tull och Svensk moms. Eftersom EBR använder UPS så blir grejorna automatiskt tullade. Det är tydligen en "service" UPS tillhandahåller... :arsele Leveransen var dock blixtsnabb och efter att ha genomlidit en TPS reset (ett absolut måste - hojen går inte annars) så har jag kört en del med ECM:en och kan lämna följande omdöme: Jisses.
Min hoj är original så när som på omdragen vehusventilation, K&N filter, 07:ans luftburk, och ett luftintag även på höger sida, och det var denna spec jag lämnade vid beställandet av ECM:en. Nu går hojen supermjukt, har ett härligt vrid och drar ursinnigt på högre varv!
Framförallt över 3500 varv märks en stor skillnad för hojen sticker som en best! Skithärligt!
Erik Buell Racing ECM får av mig 5+ av 5 möjliga! :tummenupp
Löp och köp.

var beställde du ecm:en ? på ebr sidan hittar jag bara färdiga ecm. hittar inte var jag ska speca.vad jag har för någe prylar på min hoj.
 
Last edited:

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
var beställde du ecm:en ? på ebr sidan hittar jag bara färdiga ecm. hittar inte var jag ska speca.vad jag har för någe prylar på min hoj.[/QUOTE]

När du lagt varan i "korgen" och ska betala, då kommer det upp en ny sida där du ska ange namn o adress osv, där kan du även speca vad du vill ha
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
var beställde du ecm:en ? på ebr sidan hittar jag bara färdiga ecm. hittar inte var jag ska speca.vad jag har för någe prylar på min hoj.

När du lagt varan i "korgen" och ska betala, då kommer det upp en ny sida där du ska ange namn o adress osv, där kan du även speca vad du vill ha[/QUOTE]

tack. ska testa omg.
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Har inte läst genom alla 160 sidorna på Buelltråden ännu, så med risk för att upprepa ev. tidigare diskussion:

Är det någon som kan tipsa om bra väskor (tank och sadel) till en XB12Ss? Har ju upptäckt att sedan Buell klubbade igen så finns det ju inga originalväskor att få tag på, ens i USA.

Börjar tycka det är riktigt tradigt att dra omkring med ryggsäck för minsta lilla skitsak man skall ha med sig...

Tackar på förhand !
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Remus Exhaust for Buell XB12Ss

Frågar igen, Är det bara att montera ett Remus exhaust utan någon modifikation eller mappning? Är bara ute efter bra ljud, bryr mig inte om effektökning (dock inte effektminskning)...

Hoppas ni har en skön vår...
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Frågar igen, Är det bara att montera ett Remus exhaust utan någon modifikation eller mappning? Är bara ute efter bra ljud, bryr mig inte om effektökning (dock inte effektminskning)...

Hoppas ni har en skön vår...

Det finns stor risk för att motorn går för snålt (för lite bensin) om du monterar ett öppnare system utan att "mappa" om.

http://www.ebracing.com/shop/page11.html

Nu när dollarn står i en skaplig kurs, lovordas av dom flesta på

http://badweatherbikers.com/

Har visserligen en CR själv men det vart en ganska stor skillnad efter jag beställt race ecm:en på körbarhet på låga varv, hur mycket fläktarna går osv
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Det finns stor risk för att motorn går för snålt (för lite bensin) om du monterar ett öppnare system utan att "mappa" om.

http://www.ebracing.com/shop/page11.html

Nu när dollarn står i en skaplig kurs, lovordas av dom flesta på

http://badweatherbikers.com/

Har visserligen en CR själv men det vart en ganska stor skillnad efter jag beställt race ecm:en på körbarhet på låga varv, hur mycket fläktarna går osv

Tack, i med dem inte har förprogrammerat för Remus ska jag välja den första (2008-2009 XB12 MODEL PREPROGRAMMED ECM) som inte är programmerad för ett specifikt system?

Är jävligt oteknisk så du får ha lite överseende :D

Mvh Max
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tack, i med dem inte har förprogrammerat för Remus ska jag välja den första (2008-2009 XB12 MODEL PREPROGRAMMED ECM) som inte är programmerad för ett specifikt system?

Är jävligt oteknisk så du får ha lite överseende :D

Mvh Max

http://www.ebracing.com/shop/product31.html

Den du menar så JA.
MEN jag vet INTE hur mycket du måste speca på XB-modellerna, det kanske nån av dom andra XB åkarna kan hjälpa dig med.
För på 1125:ans ecm måste man t.ex speca om man vill kunna använda stödet eller hur man vill ha det med motorbromsen.
Om inte annat så är dom hjälpsamma på EBRacing, så det går nog att skicka iväg en fråga o få svar därifrån med om vad man bör speca
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Nu börjar man äntligen komma nånvart med cykeln!
Väntar bara på att de vita delarna på bilderna skall komma tillbaka från lackeraren!
 

Bifogat

  • IMG_2645.jpg
    IMG_2645.jpg
    105.1 KB · Visningar: 79
  • IMG_2644.jpg
    IMG_2644.jpg
    94.8 KB · Visningar: 103
  • IMG_2646.jpg
    IMG_2646.jpg
    101.5 KB · Visningar: 78
  • IMG_2642.jpg
    IMG_2642.jpg
    96.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_2635.jpg
    IMG_2635.jpg
    96.8 KB · Visningar: 95
  • IMG_2639.JPG
    IMG_2639.JPG
    238 KB · Visningar: 80
  • IMG_2640.jpg
    IMG_2640.jpg
    108.9 KB · Visningar: 70
  • IMG_2641.jpg
    IMG_2641.jpg
    120.4 KB · Visningar: 65
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)

Hej.

Vet ej om du fått svar på din fråga än.
Har ägt en XB9R vilket är i princip samma cykel förutom motorn, provkörde en Speed Triple idag.

Om du inte måste ha topkåpan för luftmotståndet så hade jag helt klart valt en Speed Triple.

Den är bekvämare och tyckte motorn var trevligare än den på XB9R'en.

Innan någon hoppar på mig här i denna tråd nu för att man förespråkar ett annat märke än Buell så vill jag säga följande.

Buell är nog det coolaste märket just för att hojarna är så annorlunda jämfört med övriga dussinhojar. Men just i detta fall så tycker jag att Speed Triplen spöar Buellen.

//Andreas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top