Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Tack, i med dem inte har förprogrammerat för Remus ska jag välja den första (2008-2009 XB12 MODEL PREPROGRAMMED ECM) som inte är programmerad för ett specifikt system?

Är jävligt oteknisk så du får ha lite överseende :D

Mvh Max

Den styrenheten kör jag med på min XB med Micron system, fungerar klockers. När jag beställde var det inget mer man behövde speca.
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
Har inte läst genom alla 160 sidorna på Buelltråden ännu, så med risk för att upprepa ev. tidigare diskussion:

Är det någon som kan tipsa om bra väskor (tank och sadel) till en XB12Ss? Har ju upptäckt att sedan Buell klubbade igen så finns det ju inga originalväskor att få tag på, ens i USA.

Börjar tycka det är riktigt tradigt att dra omkring med ryggsäck för minsta lilla skitsak man skall ha med sig...

Tackar på förhand !

kolla hos touratech jag har en av deras tankväska.
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Har inte läst genom alla 160 sidorna på Buelltråden ännu, så med risk för att upprepa ev. tidigare diskussion:

Är det någon som kan tipsa om bra väskor (tank och sadel) till en XB12Ss? Har ju upptäckt att sedan Buell klubbade igen så finns det ju inga originalväskor att få tag på, ens i USA.

Börjar tycka det är riktigt tradigt att dra omkring med ryggsäck för minsta lilla skitsak man skall ha med sig...

Tackar på förhand !

Jag kör med en billighetsvariant med en biltema tankväska på sadeln, den och 2 svarta snabbspännband så e saken klar. Man får ju mecka lite men det tog 20 min, e väl inte snyggaste lösningen men den duger!
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Jag kör också med en liten Touratech endurovästa bak på sadeln. Funkar kanon! Länkar till mitt "garage" så ser du hur den ser ut:

http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=13062


Har inte läst genom alla 160 sidorna på Buelltråden ännu, så med risk för att upprepa ev. tidigare diskussion:

Är det någon som kan tipsa om bra väskor (tank och sadel) till en XB12Ss? Har ju upptäckt att sedan Buell klubbade igen så finns det ju inga originalväskor att få tag på, ens i USA.

Börjar tycka det är riktigt tradigt att dra omkring med ryggsäck för minsta lilla skitsak man skall ha med sig...

Tackar på förhand !
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Den styrenheten kör jag med på min XB med Micron system, fungerar klockers. När jag beställde var det inget mer man behövde speca.

Tack,

Blir remus (satin matt) med K&N och race map då de amerikanska tillverkarna tar för lång tid att leverara i med det redan är bra väder.

Har redan beställt svart avgasbandage som jag kommer linda grenrören med, halogenlampor för xenonlook samt bar end mirrors istället för orginal.

Hoppas få allt klart så fort som möjligt. Lägger upp bilder när det är gjort..

/ Max
 

thunderbengan

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
bohus
Hoj
buell xb9r o3
Hej Buellbröder och systrar.
Är en glad gubbe på 54 som just skaffat en xb9r.
Det är den roligaste hojen av alla jag haft genom åren.
Men framhjulet är det snart dax att sula om.
Nån som har bra tips? sitter en avonrulle idag.
tacksam för tips.
Bengan.
Ps inte så väldigt van vid såna här forum. ds.
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Hej Buellbröder och systrar.
Är en glad gubbe på 54 som just skaffat en xb9r.
Det är den roligaste hojen av alla jag haft genom åren.
Men framhjulet är det snart dax att sula om.
Nån som har bra tips? sitter en avonrulle idag.
tacksam för tips.
Bengan.
Ps inte så väldigt van vid såna här forum. ds.

Har inte jättemkt erfarenhet från just Buellen, men jag har precis bytt bak till ett Michelin Pilot Road 2 men jag har fortfarande originalsulan fram. Har läst här på forumet att många sportåkare verkar köra med Pilot Road bak och Pilot Power fram och tycker det verkar vara en bra kombination...
 

Mindstate

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
2005 & 2009 Buell XB12S
Har en likadan jacka som Mindstate la upp på försäljning på sida 155

Hoppas att han inte har något emot att jag kopierar hans annons och lägger in en likadan jag!

View attachment 335310 View attachment 335311

TILL SALU. En splitter ny BUELL TURBULENT RACING JACKET.
STORLEK LARGE.

En HELSVART MATT Läder/PolyMesh Jacka med ordentliga skydd i axlar, armbågar, underarm samt ett ordentligt T-skydd i ryggen.
Pegasus logon på axlar samt nacke och helsvart BUELL logo över dragkedjan på bröstet samt vid underarmarna. Reflex detaljer runt om diskret men väl synligt när det behövs.
Jävligt cool allroundjacka som funkar lika bra på stan som på vägen.

Nypris ligger den på ca 8000kr.
Säljes för 4000kr

-MORRRR /nä det e ok! :tummenupp
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Har fasen inte hänt något på forumet på flera dagar juh...

Sitter här i desperation nu när frugan kollar Eurovision song contest och försöker fördriva tiden på nåt bra sätt!

Tänkte dra igång ett nytt samtalsämne...

Vad har ni för utrustning på er när ni är ute och åker?
Skall nämligen köpa ny hjälm och dojjor så jag söker lite inspiration!

Funderar på Shoeis X-Spirit II. Har verkligen fastnat för den!
Lutar åt ett par crossstövlar för att få lite streetfighterkänsla.
Kommer förmodligen bli ett par Sidi Crossfire eller ett par TCX Pro 2.1!

/Marcus

P.S. Har sladdat runt på nätet en sväng och kommer förmodligen införskaffa en skinnjacka med! Lutar åt Arlen Ness 5919 D.S.
 
Last edited:

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Vad har ni för utrustning på er när ni är ute och åker?
Skall nämligen köpa ny hjälm och dojjor så jag söker lite inspiration!

Funderar på Shoeis X-Spirit II. Har verkligen fastnat för den!
Lutar åt ett par crossstövlar för att få lite streetfighterkänsla.
Kommer förmodligen bli ett par Sidi Crossfire eller ett par TCX Pro 2.1!

/Marcus

P.S. Har sladdat runt på nätet en sväng och kommer förmodligen införskaffa en skinnjacka med! Lutar åt Arlen Ness 5919 D.S.

Själv kör jag med en mattsvart Nolan N102, Arlen Ness Urban Warrior (3298?), svarta Lindstrand jeans och ett par billiga "noname" stövlar från Johans MC i Gbg.

Mkt nöjd så här långt förutom att jeansen blir ruggigt kalla om man skulle råka på lite regn, tur man bor i Sverige :)

Fördelen med dem är när man tar hojjen till jobbet, så behöver man inget ombyte, svarta jeans funkar på kontoret liksom...
 

CDL

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Nynäshamn
Hoj
Buell XB12 ss, Kawasaki zxr750
Start och driftproblem Buell XB12 ss -07

Hallå där!

Daniel heter jag och är ny i flera sammanhang. Nytaget mc-kort och nyligen införskaffad Buell.

Jag köpte den av förste och ende ägaren som har servat den enligt bok. 1000 mil har den gått.

Problemet när jag köpte den var att den inte startade. Ett nytt batteri samt nya tändstift löste detta.....två åkturer.

När den gått är den dessutom orkeslös och check engine lampan tänds när man kör och drar på. I neutral så går den (när den startar) fint på tomgång men tvekar när man vrider om.

Idag när jag skulle ut och åka (10 grader varmt) så startade den men gick bara på en burk för att dö efter en stund. Jag vred om för att försök hålla den vid liv.

Jag har i ärlighetens namn inte läst alla inlägg i detta förnämliga forum men undrar om någon vänlig själ har några tips och råd? Jag ska försöka läsa felkoder ikväll.

Tidigare ägaren har kört den väldigt lite den senaste tiden. En runda runt kvarteret förra året och samma sak i år.

Jag fyllde på ny bensin ovanpå den gamla tidigare för att blanda ut.

Jag gillar verkligen modellen men mitt dilemma är att jag tänkte ha den att åka till och från jobbet på. Alltså är tillförlitlighet A och O. Även när det inte är 25 grader varmt.

Tiden är lite knapp för mig så om någon har tips på en bra och prisvärd verkstad vore jag mycket tacksam. Den ska in på besiktning i slutet av Maj dessutom.

Om det kan vara en TPS-reset som behövs samt en rejäl service vad kan det tänkas kosta? Är det HD-verkstaden som gäller eller finns det bättre alternativ? Jag bor i södra stockholm.

Min kära Buell och jag har inte fått den bästa starten på vår relation. Att ge upp och köpa BMW eller Japanmc känns docl lite som att ge upp.

Gillar verkligen karaktären, motorgång och utseende.

Alla svar uppskattas.

MVH

Daniel
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hallå där!

Daniel heter jag och är ny i flera sammanhang. Nytaget mc-kort och nyligen införskaffad Buell.

Jag köpte den av förste och ende ägaren som har servat den enligt bok. 1000 mil har den gått.

Problemet när jag köpte den var att den inte startade. Ett nytt batteri samt nya tändstift löste detta.....två åkturer.

När den gått är den dessutom orkeslös och check engine lampan tänds när man kör och drar på. I neutral så går den (när den startar) fint på tomgång men tvekar när man vrider om.

Idag när jag skulle ut och åka (10 grader varmt) så startade den men gick bara på en burk för att dö efter en stund. Jag vred om för att försök hålla den vid liv.

Jag har i ärlighetens namn inte läst alla inlägg i detta förnämliga forum men undrar om någon vänlig själ har några tips och råd? Jag ska försöka läsa felkoder ikväll.

Tidigare ägaren har kört den väldigt lite den senaste tiden. En runda runt kvarteret förra året och samma sak i år.

Jag fyllde på ny bensin ovanpå den gamla tidigare för att blanda ut.

Jag gillar verkligen modellen men mitt dilemma är att jag tänkte ha den att åka till och från jobbet på. Alltså är tillförlitlighet A och O. Även när det inte är 25 grader varmt.

Tiden är lite knapp för mig så om någon har tips på en bra och prisvärd verkstad vore jag mycket tacksam. Den ska in på besiktning i slutet av Maj dessutom.

Om det kan vara en TPS-reset som behövs samt en rejäl service vad kan det tänkas kosta? Är det HD-verkstaden som gäller eller finns det bättre alternativ? Jag bor i södra stockholm.

Min kära Buell och jag har inte fått den bästa starten på vår relation. Att ge upp och köpa BMW eller Japanmc känns docl lite som att ge upp.

Gillar verkligen karaktären, motorgång och utseende.

Alla svar uppskattas.

MVH

Daniel

Kolla om Supertwin i Älvsjö har tid.
08-641 24 18

/Jörgen
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Hallå där!

Daniel heter jag och är ny i flera sammanhang. Nytaget mc-kort och nyligen införskaffad Buell.

Jag köpte den av förste och ende ägaren som har servat den enligt bok. 1000 mil har den gått.

Problemet när jag köpte den var att den inte startade. Ett nytt batteri samt nya tändstift löste detta.....två åkturer.

När den gått är den dessutom orkeslös och check engine lampan tänds när man kör och drar på. I neutral så går den (när den startar) fint på tomgång men tvekar när man vrider om.

Idag när jag skulle ut och åka (10 grader varmt) så startade den men gick bara på en burk för att dö efter en stund. Jag vred om för att försök hålla den vid liv.

Jag har i ärlighetens namn inte läst alla inlägg i detta förnämliga forum men undrar om någon vänlig själ har några tips och råd? Jag ska försöka läsa felkoder ikväll.

Tidigare ägaren har kört den väldigt lite den senaste tiden. En runda runt kvarteret förra året och samma sak i år.

Jag fyllde på ny bensin ovanpå den gamla tidigare för att blanda ut.

Jag gillar verkligen modellen men mitt dilemma är att jag tänkte ha den att åka till och från jobbet på. Alltså är tillförlitlighet A och O. Även när det inte är 25 grader varmt.

Tiden är lite knapp för mig så om någon har tips på en bra och prisvärd verkstad vore jag mycket tacksam. Den ska in på besiktning i slutet av Maj dessutom.

Om det kan vara en TPS-reset som behövs samt en rejäl service vad kan det tänkas kosta? Är det HD-verkstaden som gäller eller finns det bättre alternativ? Jag bor i södra stockholm.

Min kära Buell och jag har inte fått den bästa starten på vår relation. Att ge upp och köpa BMW eller Japanmc känns docl lite som att ge upp.

Gillar verkligen karaktären, motorgång och utseende.

Alla svar uppskattas.

MVH

Daniel

Det låter som om hojen behöver en TPS reset. Antingen köper du en kabel och tankar hem ECM SPY eller går till HD. Det är riktigt lätt att göra själv och du lär säkert behöva göra det fler gånger.

Kabel kan du fixa här: http://www.linusn.net/webshop/index.php?page=browse&action=list&orderby=DESCRIPTION&group=2&cat=2

eller
http://www.twinmotorcycles.nl/websh...=&a=&aname=fuelsolution_USB_programming_cable

eller

http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/A9317.html
 

CDL

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Nynäshamn
Hoj
Buell XB12 ss, Kawasaki zxr750
Det låter som om hojen behöver en TPS reset. Antingen köper du en kabel och tankar hem ECM SPY eller går till HD. Det är riktigt lätt att göra själv och du lär säkert behöva göra det fler gånger.

Kabel kan du fixa här: http://www.linusn.net/webshop/index.php?page=browse&action=list&orderby=DESCRIPTION&group=2&cat=2

eller
http://www.twinmotorcycles.nl/websh...=&a=&aname=fuelsolution_USB_programming_cable

eller

http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/A9317.html

Tackar för tipsen. Har försökt ringa killen i Älvsjö men inte fått svar. Man ska kanske ge sig på en TPS reset själv. Är dock orolig att göra det själv. Kan man förstöra något? Min tid är också något knapp. Jag ska besiktiga 30 maj och dagarna fylls med jobb så att åka till verkstaden hinns inte riktigt med alla gånger.

Finns det någon vänlig själ som kan (mot ersättning givetvis) hjälpa mig med detta någon gång utanför kontorstid?

HD i Sätra kunde iofs men då är vi där med verkstadens öppettider som krockar med jobbtider.

Det här forumet är för övrigt super, oj vad mycket kunskap!

MVH

Daniel
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Vad har du för årsmodell, på 08-> gör man väl TPS-reset genom att vrida lite på gashandtaget enligt en viss rutin och ->07 man behöver kabel och dator?

Har gjort det på min när jag bytte pipor och när jag satte på EBR ECM:en och det fungerar finfint.
 

CDL

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Nynäshamn
Hoj
Buell XB12 ss, Kawasaki zxr750
Vad har du för årsmodell, på 08-> gör man väl TPS-reset genom att vrida lite på gashandtaget enligt en viss rutin och ->07 man behöver kabel och dator?

Har gjort det på min när jag bytte pipor och när jag satte på EBR ECM:en och det fungerar finfint.

Inser att jag glömde den lilla detaljen. Det är en XB12 -07 (tillverkad sent -06)

Daniel
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
TPS-reset

Vad har du för årsmodell, på 08-> gör man väl TPS-reset genom att vrida lite på gashandtaget enligt en viss rutin och ->07 man behöver kabel och dator?

Har gjort det på min när jag bytte pipor och när jag satte på EBR ECM:en och det fungerar finfint.

Hej.
Har en XB12 -09 och det där lät intressant. Kan du vidareutveckla detta med gasen eller hänvisa någonstans?
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Hej.
Har en XB12 -09 och det där lät intressant. Kan du vidareutveckla detta med gasen eller hänvisa någonstans?

I manualen står det:

The Throttle Position Sensor Zero Procedure should be performed if the throttle position sensor or ECM are replaced or if the ECM has been recalibrated.

5. To zero the TPS:
a. Set the Run/Stop switch to the Run position.
b. Turn the ignition key to the On position.
c. With the engine off, rotate the throttle grip from closed throttle position to wide-open throttle position and back to closed position 3 times holding the throttle grip against each stop for 1 full second.
d. Cycle the key off and back on.

/Marcus

P.S. Du märker om du lyckas!

När jag gjorde det var det som att gå från en potta skit till en ekorre på amfetamin!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top