Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hur många hästkrafter förväntar du dig att öka med dessa ingrepp?

- Ljuddämpare
- Ingen katalysator
- Öppna upp insugssidan, ta bort strypningen (solenoid?)
- Mappning av sprut och tändning

Jag inbillar mig att det är svårt att få mycket mer än 10hk extra, är det felaktigt antagande från min sida?

Fortsätt gärna posta vad du gör för typ av förändringar, och om du har möjlighet så posta gärna bilder eller länkar på produkter du använder. Det är fler av oss som vill veta ;-)

//K

Du frågar helt fel kille....jag har inte en susning om vad jag kan vänta mig för effektökning. Men något torde det bli!!:D
Hur som helst så upplever jag en skillnad i vrid sedan Remus-pipan monterades.....dock till det sämre efter mitt lilla kirurgiska ingrepp. Men ljudet pojkar....LJUDET :yoparty.
Jag tar som sagt gärna emot tips på vad som kan göras på luft-sidan. Vad pratar du om ang. luftstrypning (har hört något om det tidigare) hur tas den/dessa bort? Och vad är det för solenoid du nämner?
Mappning kommer det att bli när hårdvarusidan är komplett, jag antar att man bänkar hojen och då får papper på effekten som är redo att ge sig ner i asfalten.....men vad är originaleffekten på bakhjulet??
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Du frågar helt fel kille....jag har inte en susning om vad jag kan vänta mig för effektökning. Men något torde det bli!!:D
Hur som helst så upplever jag en skillnad i vrid sedan Remus-pipan monterades.....dock till det sämre efter mitt lilla kirurgiska ingrepp. Men ljudet pojkar....LJUDET :yoparty.
Jag tar som sagt gärna emot tips på vad som kan göras på luft-sidan. Vad pratar du om ang. luftstrypning (har hört något om det tidigare) hur tas den/dessa bort? Och vad är det för solenoid du nämner?
Mappning kommer det att bli när hårdvarusidan är komplett, jag antar att man bänkar hojen och då får papper på effekten som är redo att ge sig ner i asfalten.....men vad är originaleffekten på bakhjulet??

Solenoiden är ingen "strypning" i ordet rätta bemärkelse, utan ett amerikanskt påfund för att klara buller krav.
Om man åker på lågt varv på 3:ans växel o vrider full gas så slår solenoiden igen det bakre gasspjället. blir nästan samma effekt som att slå av tändningen, lite läskigt om man håller på med en omkörning.
Kan bara rekommendera att plocka bort den. Man behöver ett motstånd + ett buntband för den modifikationen.
Kan även rekommendera Twin Motorcycles insugstrattar och EB Racings ECM
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Solenoiden är ingen "strypning" i ordet rätta bemärkelse, utan ett amerikanskt påfund för att klara buller krav.
Om man åker på lågt varv på 3:ans växel o vrider full gas så slår solenoiden igen det bakre gasspjället. blir nästan samma effekt som att slå av tändningen, lite läskigt om man håller på med en omkörning.
Kan bara rekommendera att plocka bort den. Man behöver ett motstånd + ett buntband för den modifikationen.
Kan även rekommendera Twin Motorcycles insugstrattar och EB Racings ECM

Måste man köpa Racing ECM eller kan man slänga dit en powercommander och mappa om med den på något sätt? Tycker att jag sett att den programmerbara ECM modulen kostar MULTUM.


//K
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Måste man köpa Racing ECM eller kan man slänga dit en powercommander och mappa om med den på något sätt? Tycker att jag sett att den programmerbara ECM modulen kostar MULTUM.


Vet inte riktigt varför inte piggybackar funkar ordentligt på Bueller, har ingen egen erfarenhet av detta. Dom flesta på badweb rekommenderar att man kör med en mappad ECM.
Såg på erikbuellracing att dom slutat att sälja den ECM:en som var mappad för sportavgassystem + eftermarknads luftfilter utan direkt märkes anknytning.
Nu har jag inte 100 koll på vad en power commander till Buell kostar men visst 750$ känns lite häftigt och inte är Twin Motorcycle nåt alternativ med deras ECM för 750 euro, men dom kör ju även reflash på ECM för 425 euro, sen finns det nåt dom kallar för Fuel Solutions då man köper en usb kabel o mappar via internet.
Finns även EcmSpy om man är själv är sugen på att mappa.
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
jaha då var de dax att ställa undan bågen för den lååååååååååånga vinterns skull. jag var ute och åkte en runda på 26,6 mil i det härliga soliga höstvädret +9 grader . härligt härligt. hamnade dock mitt i ett lerigt vägbygge men vad gör de lite skit kan väl inte skada min ulysses. hoppas på många härliga mil till nästa sommar. då blir de att åka luleå - monza t & r.
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hål

Hej o hå
Kan någon med en xb9 eller 12 tala om hur stora lyshålen i frontkåpan är ??
//M
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Lyfta på dämparen

Jag har efter tips från några andra Buellsidor (kanske finns även på detta eminenta forum) byggt en trälåda som jag placerar under ljuddämparen och sen använder en mc-lyft från Biltema för att hissa upp hojen. Fungerar klockrent, kan nästan lyfta utan att kalla på frugan. Nu till min undran, tror ni att det fungerar med en eftermarknadsdämpare typ Torque Hammer. Frågade Twin Motorcycles som avrådde och därmed borde jag väl ge upp. Men eftersom "trälådan" är formad efter dämparen (än så länge orginaldämparen) så borde anliggningstrycket inte bli så stort. Någon som provat eller har någon input?
 

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
Jag har efter tips från några andra Buellsidor (kanske finns även på detta eminenta forum) byggt en trälåda som jag placerar under ljuddämparen och sen använder en mc-lyft från Biltema för att hissa upp hojen. Fungerar klockrent, kan nästan lyfta utan att kalla på frugan. Nu till min undran, tror ni att det fungerar med en eftermarknadsdämpare typ Torque Hammer. Frågade Twin Motorcycles som avrådde och därmed borde jag väl ge upp. Men eftersom "trälådan" är formad efter dämparen (än så länge orginaldämparen) så borde anliggningstrycket inte bli så stort. Någon som provat eller har någon input?

om lådan är lika lång och formad som den nya ljuddämparen. så sandfyll den sedan. då borde nog vikten fördelas optimalt. men ovansidan blir ju ändå punktbelastad. knepigt värre.
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
om lådan är lika lång och formad som den nya ljuddämparen. så sandfyll den sedan. då borde nog vikten fördelas optimalt. men ovansidan blir ju ändå punktbelastad. knepigt värre.

Ja det är ju en ide, men "lådan" är öppen i botten. Jag kan ju i för sig sätta en botten i den men förmodligen kommer all last att hamna på trälådans sidor ändå. Avstånden i lådan är anpassad till de lyftpunkter som är markerade på orginaldämparen. Som sagt är en klockren "uppfinning" åtminstone för orginaldämparen. Bifogar bild på hur bågen står nu och en skiss på lådan.
 

Bifogat

  • 151108.jpg
    151108.jpg
    49.4 KB · Visningar: 94
  • PA270916.jpg
    PA270916.jpg
    234.1 KB · Visningar: 127

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Nån som behöver ett K&N filter till XB12 / XB9 så har jag ett helt nytt som aldrig blev monterat innan hojen såldes.
Pris 450:-
 

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Måste man köpa Racing ECM eller kan man slänga dit en powercommander och mappa om med den på något sätt? Tycker att jag sett att den programmerbara ECM modulen kostar MULTUM.


Vet inte riktigt varför inte piggybackar funkar ordentligt på Bueller, har ingen egen erfarenhet av detta. Dom flesta på badweb rekommenderar att man kör med en mappad ECM.
Såg på erikbuellracing att dom slutat att sälja den ECM:en som var mappad för sportavgassystem + eftermarknads luftfilter utan direkt märkes anknytning.
Nu har jag inte 100 koll på vad en power commander till Buell kostar men visst 750$ känns lite häftigt och inte är Twin Motorcycle nåt alternativ med deras ECM för 750 euro, men dom kör ju även reflash på ECM för 425 euro, sen finns det nåt dom kallar för Fuel Solutions då man köper en usb kabel o mappar via internet.
Finns även EcmSpy om man är själv är sugen på att mappa.

Det skiljer väldigt lite mellan de olika mappningarna till märkes-system, det svaret fick jag från ebr. Därför borde det vara bättre att köpa en färdigmappad ecm istället för att mappa själv. Misstänker att den skillnad som ligger mot specifikt mappade system vs att göra t själv är mycket liten. Tex ska det inte spela någon roll om man kör med orginal eller K&N filter utifrån ett mappningsperspektiv enligt EBR?

Jag hade köpt en färdigmappad ecm även om jag inte hade hittat mitt system. Tex har hmf systemet ingen kat och borde passa det moddade remuse't.

Jag bytte system, luftfilter samt till EBR ECM, den drar nu från botten som en traktor på anabola....

Tror man får ut mer än 10hk på en sådan operation, skulle tro närmare 20, men kan ha fel
 
Last edited:

robban-71

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
luleå
Hoj
2006 buell ulysses
tänkte skrämma upp min ulysses-06 lite i vinter. jag har tagit upp luftburken och mont. k&n högflödes filter. men jag undrar vilket avgassystem jag ska köpa? är tacksam för tips . vidare tänkte jag beställa race ecm av ebr. låter detta vettigt eller rätta mig gärna. såg förresten att ebr hade någonting till bränsle regulatorn som dom rekomenderade att anv. tillsammans med race ecm. nån som testat/vet nåt om denna grej?
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hjälp!!
Söker efter frontkåpans fäste/ställning till en xb9 eller 12 (tror det är samma) en inte allt för snygg sak i gjuten aluminium eller magnesium, fast jag vill ha en ändå. Nån som har en över ??
//M
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Är inne på att köpa ett slipon till min 1125CR. Har kikat lite på märket BARKERS men har aldrig sett något live. Är det någon som har hört eller har något sådant system? Är det något att ha i sådana fall? Dessa system ligger ju i rimlig prisklass för 1125ans system verkar ju ligga väldigt högt i pris annars och begagnat är ju inte att tänka på känns det som,,, finns ju inga...
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Är inne på att köpa ett slipon till min 1125CR. Har kikat lite på märket BARKERS men har aldrig sett något live. Är det någon som har hört eller har något sådant system? Är det något att ha i sådana fall? Dessa system ligger ju i rimlig prisklass för 1125ans system verkar ju ligga väldigt högt i pris annars och begagnat är ju inte att tänka på känns det som,,, finns ju inga...


http://www.americansportbike.com/Exhaust_Shootout.html
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top