Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Stripes

God Jul på er alla!

Undrar ifall det finns någon med goda erfarenheter utav stripes till sin Buell? Är intresserad utav den typiska Harley orangea färgen som isåfall skulle matcha en Bandit XXR med samma design på själva motorcykeln med två smalare stripes?

Alla tips är välkomna.

Återigen en god jul och ett gott nytt år!!!!

Mvh Max

XXR.jpg
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
God kväll allesammans.
Jag tänkte faktiskt tagit årets sista sväng idag....tyvärr visade kvicksilvret -6 när jag klev upp i morse så det var bara att slå det ur hågen, då hojen får massa konstiga saker för sig när temperaturen på insugsluften understiger +-0.
Jag vill dock passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt hoj-år, ta väl hand om er och gör inget jag inte skulle gjort.....vilket förvisso lämnar fältet ganska fritt :D.

Gott nytt 2012.

Thomas
 

crichaan

BUELL Rider
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
Buell XB12R
Original dämp samt vajern mellan original ECM samt originaldämpen,

Hej,

Jag har en fråga ang "Race-kit trimmet"/ "Sportsystemet" till min Buell XB12R -05 som sitter på sedan tidigare ägare.
Har under vintern bytt dämpen till original för besiktningen i vår...

Det sitter ju (enl tidigare ägare) en "Race ECM" (som kom med trimdämpen mm och som är mappad till hojen på auktoriserad verkstad i Sthlm) som tydligen vanligtvis placeras under front kåpan? Originalet sitter som jag förstår det under "tank-kåpan" ? Har skruvat plockat den efter att jag under vinterns meck (i och med dämp byte mm) upptäckt att vajern som tydligen sitter mellan och på Original dämpen och original ECM boxen(den under tank-kåpan) är bortkopplad vilket den skall vara vid bytt trim system antar jag? För även kopplingen till den gamla ECM boxen (under tank kåpan) är urkopplad...
Antar att allt är i sin ordning med det..? Nu till min fråga:

Efter som jag bara byter tillbaka till original dämpen en snabbis till och under besiktningen så används ju aldrig denna "original vajer" något mer, och behöver väll egentligen Aldrig mer användas? Kan jag då avlägsna den?
Den sitter nämligen lite i vägen nu i och med att jag måste binda upp den i området kring drivkugget och el-kopplingarna framför det och det blir då lite tajt... Vill inte ha den slängandes lite halvlöst som den tidigare vart från föregående ägares byte till trim systemet. Dessutom sitter den inklämd mellan ramen med andra slangar och kablar så för att avlägsna den (med tillhörande kopplingar, vajerskydd mm som bla går in under tank kåpan till "original ECM boxen?) behöver jag klippa vajern, för att slippa demontera hela luftfilter burken med mera med mera...

Undrar egentligen bara om det är Ok att fimpa vajern med hölster, kopplingar etc eftersom den troligen aldrig mer kommer att användas? Eller behövs den vid något specifikt tillfälle?


Tacksam för svar eller diskussion.
Thx
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag har en fråga ang "Race-kit trimmet"/ "Sportsystemet"...

Jag har helt och hållet avlägsnat vajern och motorn till spjället på min XB12. Jag kör med öppnare luftburk, omprogrammerad ECM och Micron helsystem. De gånger jag har hängt dit originalsystemet för besiktning har jag inte brytt mig om att montera tillbaka varken motor eller vajer. Det enda som händer är att hojen blir väldigt astmatisk på högre varv.

Nästa gång blir det nog till att besiktiga med Micron-systemet, då jag upptäckte hur tyst och fin (nåja) hojen blev när jag lindade grenrören med värmebandage. Operationen med att byta system är ju inte helt rolig.
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Aph performance dämpare

Tänkte kolla intresset för mitt dämpare ifrån aph performance.

http://www.aph-performance-engineering.com/buell_1125_exhaust_ans_buell_xb_exhaust.html

Det är modell xb silencer, inte twin.

Använt ca 60-70 mil dvs nyskick men då jag tänkte köpa helsystem istället så kollar jag hur stort intresset är.

Stainless, nypris: strax under 400 Pund om jag inte minns fel (kan slå fel på ett par tior plus/minus)

Jag hade tänkt mig 2000:- inkl frakt till valfri destination i Sverige, eller hämtas om så önskas.

Mvh Max...
 

MrMedin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
XB12SST -07
Har efter mycket velande nu bestämt mig för att köpa en X1 Lightning, men blev lite förvånad över hur få det fanns ute till försäljning. Beror det på säsongen eller bör man hämta hem en cykel från USA? Nu fanns det 2 st på blocket. Kan tänka mig någon liknande modell men ska vara med rör ram.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag gissar (obs) att rörrams-bullarna är ovanligare än XB-modellerna, som ju inte är direkt vanliga. Det är nog bara att hålla utkik och vänta på att rätt hoj dyker upp.
 

Belsing

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Åmål
Hoj
Buell XB12SX-10
Slip-on

Tjaaa!

Jag har en Buell XB12 SX-10 som jag ska slänga på ny dämpare på! Har mejlat runt till lite firmor runt omkring men dom säger att det inte finns så mycket att välja på till just årsmodell -10 eftersom det enligt dom är nytt grenrör på 10:eek:rna.
Är det någon som har erfarenhet av detta så är jag tacksam för svar! Exempel på sidor som säljer vore tacksamt...

Tack på förhand!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har efter mycket velande nu bestämt mig för att köpa en X1 Lightning, men blev lite förvånad över hur få det fanns ute till försäljning. Beror det på säsongen eller bör man hämta hem en cykel från USA? Nu fanns det 2 st på blocket. Kan tänka mig någon liknande modell men ska vara med rör ram.

Köp från england, billigt, nära, EU osv. kolla bara så att det inte är problem med höger / vänster ljus.

Kostar ca 10kkr att få den hämtat, reggad, levererad hem till dörren om du bor mellan sthlm och malmö.

//K
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Tjaaa!

Jag har en Buell XB12 SX-10 som jag ska slänga på ny dämpare på! Har mejlat runt till lite firmor runt omkring men dom säger att det inte finns så mycket att välja på till just årsmodell -10 eftersom det enligt dom är nytt grenrör på 10:eek:rna.
Är det någon som har erfarenhet av detta så är jag tacksam för svar! Exempel på sidor som säljer vore tacksamt...

Tack på förhand!



Årsmodell 2008-2010 har mindre grenrör än tidigare modeller och den allmänna rekommendationen från de flesta är att köpa större grenrör för att få ett bättre flöde i systemet! Självklart finns det även dämpare för ditt grenrör!
http://www.twinmotorcycles.nl/
http://www.trojan-horse.co.uk/
http://speed-of-color.de/index.php

Edit: citat
 
Last edited:

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Nästa gång blir det nog till att besiktiga med Micron-systemet, då jag upptäckte hur tyst och fin (nåja) hojen blev när jag lindade grenrören med värmebandage. Operationen med att byta system är ju inte helt rolig.

Vänligen låt oss veta om det funkar, jag har besiktning senast April -13 och hade gärna undvikt att plocka tillbaks orginalsystemet =)
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Däckfråga... Bytte bak förra året till ett Michelin Pilot Road 2 på min XB, skall byta fram nu tänkte jag och kikar lite på http://www.dackonline.se/.

Hittar där ett Pilot Road S som är ett specialdäck för bl.a. XB9/12, Ducati Monster och lite andra hojjar. Någon som vet varför det finns ett specialdäck för Buell? Jag la aldrig märke till det förra året när jag beställde mitt normala Pilot Road 2 bak, men nu finns det även ett Pilot Road S för bakhjulet...

Hittar ingen information på Michelins hemsida heller. Ser på bilderna att mönstret verkar skilja sig ganska mycket om man kan lita på bilderna, någon som vet anledningen till detta specialdäck?
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Hej
Har besiktat 2 gånger med Jardines Kolfiberburk utan problem - första gången sa besiktningskillen att "det låter ju lite mycket, men det skall dom ju göra dom här :)" och i våras sa den som skötte besiktningen ingenting om ljudet!! Har använt Jardines DB-killer båda gångerna, men tycker själv inte att det förändrar ljudbilden speciellt mycket.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Vänligen låt oss veta om det funkar, jag har besiktning senast April -13 och hade gärna undvikt att plocka tillbaks orginalsystemet =)

Jag ska inte besiktiga förrän nästa år så jag hinner inte komma med info innan du ska besiktiga. Men om du provar att få igenom den med trimsystem så får du gärna meddela hur det går.

Jag kan som sagt rekommendera att linda rören, jag upplevde att mycket av det vassa smattret som kommer från de tunna rören försvann. Jag kan tänka mig att det är just det ljudet som många reagerar på. Det är ju tämligen högt även på tomgång.
 
Last edited:

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Då har man beställt ett Barker-system till 1125an :)
Tar 3-4 veckor innan jag får det dock, kommer ju från USA.
Jag får väll skriva lite om det när jag fått på det, kan ju alltid va intressant :)
Kom igen nu våren...
 

jossi68

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2011
Ort
GBG
Hoj
HD, Tuono 1100 Factory
Hej jag var nyfiken på Barker systemet till min 1125r men så dök det upp ett lätt beggat FMF system med tillhörande
EBR ecm , nu väntar man bara på att få hem hojen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top