Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Nu har man fått hem Barker systemet från staterna. Köpte det på e-bay och fick hem det på 7 dagar :)
Nu ska det bara monteras dit :)
 
Last edited:

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Nu sitter det på hojen... SATAN va den låter :) riktigt högt o mörkt. Ljudet i filmen gör sig tyvärr inte rättvist mot i verkligheten hehe

 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Jag kan som sagt rekommendera att linda rören, jag upplevde att mycket av det vassa smattret som kommer från de tunna rören försvann. Jag kan tänka mig att det är just det ljudet som många reagerar på. Det är ju tämligen högt även på tomgång.

Eftersom hojvädret verkar dröja lite till funderar jag på om jag skall ta och linda grenrören innan det är dags att flytta ut från garaget. Måste bara få fråga, du som redan lindat ett Micron-system, hur tusan får du det snyggt förbi klammorna där grenrören är delade? Lindar man över klammorna eller fimpar man Micron-klammorna och sätter en annan utanpå avgasbandaget?
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Rensad bakdel

Har någon med 09+ bågarna som har den svarta ramen rensat sin bakdel? Ska beställa snarast möjligen och skulle vilja ha någon rekomendation på en av alla valmöjligheter som finns.

Tänkte mest på lacken, om det är någon nyansskillnad och isåfall vilken har minst skillnad osv..

Ha det!!!
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Köpte min från R&R Customizing GmbH www.r-r-customizing.de. Passade perfekt! Jag behöll dock orginalblinkers, gillar inte riktigt mini dito. Jag kan inte se någon nyansskillnad på färgen. Detta är vad jag beställde:

1 x RRC X405

RRC X405

MICRO INDICATORS:COMPLETE WITHOUT INDICATORS BUT WITH BLIND PLUGS FOR LOCATING BO
SUPPLIES:No
SUPPLIES:No
TAIL SECTION COLOUR:BLACK SURFACE (STANDARD ALL BUELL XB 9-SX MODELS)
TAILLIGHT:LED TAILLIGHT INCL. LICENCE PLATE LIGHT (BLACK GLAS )
302,88 EUR
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Eftersom hojvädret verkar dröja lite till funderar jag på om jag skall ta och linda grenrören innan det är dags att flytta ut från garaget. Måste bara få fråga, du som redan lindat ett Micron-system, hur tusan får du det snyggt förbi klammorna där grenrören är delade? Lindar man över klammorna eller fimpar man Micron-klammorna och sätter en annan utanpå avgasbandaget?

Först satte jag upp de olika rören (jävligt försiktigt) var för sig i ett skruvstäd och lindade dem. Jag hade alltså fyra rör, alla lindade var för sig. Se'n gick jag på med en varmluftpistol för att ånga bort all fukt (man ska fukta väven när man moterar den) och låta väven "sätta sig" lite.

Så här såg det två nedre rören ut när det var lindade, men inte lackade.

143iagy.jpg

Lät det hela vara ett dygn, och se'n lackade jag den med svart färg avsedd för värmebandage.

När färgen var härdad satte jag svarta, rostfria buntband högst upp på röret mot avgasflänsarna. OBS! Lämna 10 mm mot själva flänsen på det bakre röret då det är trångt som satan. Jag lyckades inte få montera röret med väven hela vägen upp mot flänsen. Om jag minns rätt lindade jag upp till lambdasonden, men inte förbi. Kan minnas fel dock.

Se bif. skiss hur jag se'n löste skarvarna (klicka för större bild).

micron.png

Jag fintrimmade alltså väven på "insticksröret" till exakt rätt längd och säkrade det med ett separat rostfritt bundband.

Jag har ingen bild på det färdiga resultatet, men jag ska till garaget i helgen så jag kan fota det då.

Jag har ju inte kört nå't (annat än varmkört för att få färgen att härda), så jag kan ju inte svära på att detta var rätt sätt att göra det på. Men det var det bästa jag kunde komma på. Att linda rören på plats tror jag är nära på omöjligt - i alla fall om man ska ha ett bra resultat.
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Så här blev det med allt på plats. Jag passade på att blästra och lacka originalklammorna från Micron när jag ändå höll på. Tyckte det skulle se konstigt ut med blanka klammor till den svarta väven. Tyvärr blev fotokvalitén under all kritik, jävla telefon. :mad:

IMG_0972.jpg
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
EBR Ecm

Är det nån annan av 1125 åkarna med EBR race ECM:en som har problem med att motorn dör, för en kort stund, första gången den varvar 2500rpm, varm eller kall. Min har vart sådan sen ecm:en var ny. Nu håller jag på o tjafsar med nån på EBR om att jag vill få det åtgärdat. Tänkte fråga här först, dom som håller till på BadWeb brukar bli lite kinkiga om man kritiserar EBR.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
När jag läst om ECM på buellxb.com forumet så har jag bara fått bra vibbar så det är säkert något fel på programmeringen i din... E du nöjd annars med ECM:en? Funderar själv på att köpa.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
När jag läst om ECM på buellxb.com forumet så har jag bara fått bra vibbar så det är säkert något fel på programmeringen i din... E du nöjd annars med ECM:en? Funderar själv på att köpa.

Jodå jag är nöjd, går jämnare, lite lägre tomgång, slipper det höjda varvtalet vid kall motor när man släpper upp kopplingen, lite lägre motortemp, slipper ct cold blinkandet. Det ända jag inte har kunnat lära mig att gilla är avsaknaden av motorbroms och det var största anledningen att jag tog kontakt med EBR för att få den omprogrammerad o bad dom då att fixa 2500 felet. Dom hänvisar till att det är mina insugs trattar som ställer till det. Original ecm:en har inte 2500 felet, så vi får väl se vad dom säger.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Jodå jag är nöjd, går jämnare, lite lägre tomgång, slipper det höjda varvtalet vid kall motor när man släpper upp kopplingen, lite lägre motortemp, slipper ct cold blinkandet. Det ända jag inte har kunnat lära mig att gilla är avsaknaden av motorbroms och det var största anledningen att jag tog kontakt med EBR för att få den omprogrammerad o bad dom då att fixa 2500 felet. Dom hänvisar till att det är mina insugs trattar som ställer till det. Original ecm:en har inte 2500 felet, så vi får väl se vad dom säger.

Tackar för infot :) Nu har jag beställt ECM för mitt Barker system och ett K&N filter,, hoppas nu att allt kommer funka ;) Hoppas det löser sig för dig,,, och hoppas inte att mina insugs trattar oxo kommer att ställa till det... GONATT
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Tackar för infot :) Nu har jag beställt ECM för mitt Barker system och ett K&N filter,, hoppas nu att allt kommer funka ;) Hoppas det löser sig för dig,,, och hoppas inte att mina insugs trattar oxo kommer att ställa till det... GONATT

Jag har Twinmotorcycles trattar på. När jag köpte min så fanns det bara en generell mappning för öppet system o K&N filter. Nu vet jag inte hur mycket uppgifter man måste lämna när man köper en av dom nyare med en specifik mappning, men på min var man även tvungen att uppge om man ville använda stödet också. Jag tror, om jag inte minns helt fel, att det berodde på nåt med lutningsvinkel sensorn och att jänkarna inte har brytare på stödet och skulle man använda stödet så kunde man inte använda quick shift.
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Jag har Twinmotorcycles trattar på. När jag köpte min så fanns det bara en generell mappning för öppet system o K&N filter. Nu vet jag inte hur mycket uppgifter man måste lämna när man köper en av dom nyare med en specifik mappning, men på min var man även tvungen att uppge om man ville använda stödet också. Jag tror, om jag inte minns helt fel, att det berodde på nåt med lutningsvinkel sensorn och att jänkarna inte har brytare på stödet och skulle man använda stödet så kunde man inte använda quick shift.

Det stod ingenting på deras hemsida om att man va tvungen att uppge dessa uppgifterna så jag hoppas att alla sådana problem är lösta med dom nya inställningarna i ECM:en... Skulle jag få problem med något så får jag väl kontakta dom, dom verkar ju vara bra att ha o göra med, har fått snabba svar när jag mejlat dom ivf :) Det enda som jag bytt ut på min hoj är ju avgassystem, K&N filtret och att jag bytte min läckande koppling som är ett vanligt fel + lite finlir som backspeglar och blinkers :) Kom på att jag även plockat bort "strypningen" som sitter i hojen också som gjorde att man inte kunde varva ur den ordentligt ;)
 
Last edited:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Våren nalkas!! Det börjar bli brådis med att få på "kostymen" på CR:en. R:en är väl i princip startklar, ska bara hämta ett nytt batteri till den. Dragstar´n rastade jag en sväng förra helgen....och "krasch-hojen" får nog stå denna säsong. Hur går det för er kära Buell-vänner, har ni kommit ut på gatorna och vägarna än?
 

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Kungälv
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Våren nalkas!! Det börjar bli brådis med att få på "kostymen" på CR:en. R:en är väl i princip startklar, ska bara hämta ett nytt batteri till den. Dragstar´n rastade jag en sväng förra helgen....och "krasch-hojen" får nog stå denna säsong. Hur går det för er kära Buell-vänner, har ni kommit ut på gatorna och vägarna än?

Fyra körningar i år and counting... Blev förkyld efter senaste i måndags men det va det värt :)
 

ETM

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Buell Xb12sx 2010
Tja.
Ny på forumet. Orkar inte bränna igenom hela tråden. Vart får jag tag på effektpipa till min xb9sx 2009 ?
Jag har en jardine Gp1 dämpare på nu men den är från Us så det går inte att montera på spoilern.
Vill alltså köpa ny dämpare anpassad för Eu så jag kan sätta på spoilern !
Vill hellst slippa köpa en Remus för 10 papp =)
 
Last edited:

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Tja.
Ny på forumet. Orkar inte bränna igenom hela tråden. Vart får jag tag på effektpipa till min xb9sx 2009 ?
Jag har en jardine Gp1 dämpare på nu men den är från Us så det går inte att montera på spoilern.
Vill alltså köpa ny dämpare anpassad för Eu så jag kan sätta på spoilern !
Vill hellst slippa köpa en Remus för 10 papp =)

Vet egentligen inte om det är ett bra tips, men jag köpte ett Remus hos dem förra året. Det tog en bra stund innan det var hemma, snudd på att jag trodde jag blev blåst....men de levererade.....och till ett riktigt hyggligt pris!!
http://www.harleycustom.co.uk
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Thanks man. Det var väl ett utmärkt tipps ! Hur lång tid tog det för dig innan det kom ? Jag är totalt nollad på detta men skrev ett mail och fråga om den pipan skulle passa min ! Du kanske redan vet om den gör det
+
Tack igen !!

Det tog ca 2 månader :zpy....killen som står för butiken skyllde allt på sin leverantör och att de inte har grejerna liggande utan mitt system tillverkades efter bestälning. Jag förstår inte vad du menar med om systemet passar din hoj, vilket system? Jag köpte ett CE-märkt Remus med katalysator (dock är det numer moddat för en bättre ljudupplevelse) Mitt lär inte passa på en xb9, jag hade fan problem med att få på det på min, det slutade med att jag fick korta rören efter kollektorn för att överhuvudtaget krångla in allt framför bakhjulet!!
Har tyvärr inga vettiga bilder att visa men håll till godo med ett kortare videoklipp!!

http://www.youtube.com/watch?v=Kwez0pY35Ps
 

ETM

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Buell Xb12sx 2010
Ok får väl behålla mitt Jardine gp1 på. Vill ju inte ha mesljud lixom. Det är alltså inte bara fästen för spoilern som skiljer sig utan även pipans innehåll om jag förstår dig rätt ?
?
Vet egentligen inte om det är ett bra tips, men jag köpte ett Remus hos dem förra året. Det tog en bra stund innan det var hemma, snudd på att jag trodde jag blev blåst....men de levererade.....och till ett riktigt hyggligt pris!!
http://www.harleycustom.co.uk
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top