Buell XB9R eller en Ducati Monster

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Nu är jag ingen Ducatimek, men jag skulle köpa originalfilter. Ang oljor så hävdar många lite mer teknikintresserade ducatister att Q8:as racingolja SBK 15W-50 är den bästa till just Ducatis ventilsläpor. Det är nämligen det mest kritiska delen för smörjningar i det flesta moderna Duccar. Denna olja är lätt att få tag på och finns tom att handla på macken.http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1192

Köp gärna 20 litersdunk så spar du pengar om du ska ha kvar hojen en tid.

Sedan är det mer i en service än olja och filter. Ventiljust tex. Att ställa ventilerna på en Ducati är ngt man kan läsra sig själv om man är intresserad och lite teknisk. Annars får man lämna bort det. Börja med att skaffa mekhandboken så ser du ju vad det är som ska göras utöver olja och filter, samt vilka intervaller som gäller för olika serviceåtgärder.

/J

Mvh
Jörgen

Svar: Tack før svaret. Då blir det att åka och handla lite olja/Oljefilter.
Kommer att göra servicar m.m hos en ducati verkstad för stämplar m.m.

Fick ett litet problem när jag var ute och skulle starta upp den idag.
Startade upp den var inga problem men när jag tog ut nyckelen så stod höger blickers och blinkade och båda Varv/Hastighets mätarna nålarna stod och gick upp ner mellan blinkandet.

Kan det vara att batteriet har låg ström eller något el fel.
När man sätter på täningen ska inte båda mätarna gå upp till max och sen ner igen?

//Witlock
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svar: Tack før svaret. Då blir det att åka och handla lite olja/Oljefilter.
Kommer att göra servicar m.m hos en ducati verkstad för stämplar m.m.

Fick ett litet problem när jag var ute och skulle starta upp den idag.
Startade upp den var inga problem men när jag tog ut nyckelen så stod höger blickers och blinkade och båda Varv/Hastighets mätarna nålarna stod och gick upp ner mellan blinkandet.

Kan det vara att batteriet har låg ström eller något el fel.
När man sätter på täningen ska inte båda mätarna gå upp till max och sen ner igen?

//Witlock
Det där låter som ngn felkod, men italienska datoriserade elsystem är inte riktigt min påse ska jag erkänna. Skaffa som sagt mekhandboken eller vänta tills ngn annan som kan just din modell svarar. Fick du inte med ngn dokumentation med hojen? Felkoder och sånt där ska ju stå tom i instruktionsboken.

Hoppas du får bättre svar från ngn som kan Ducce bättre än jag.

Mvh
J
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

När man sätter på täningen ska inte båda mätarna gå upp till max och sen ner igen?

//Witlock

Ja, när du sätter på tändningen så ska nålarna till hastighetsmätaren och varvräknaren svepa upp och sedan ner igen, en gång.
När du stänger av tändningen så ska allt slockna utom den gula blinkande lampan som visar att immobilisern är aktiv. Denna lampa slutar dock att blinka efter 24 h för att inte tära på batteriet.
Om något annat lyser efter att du stängt tändningen så är det något som är fel.

Jörgen: Beroende på vilken motor det är, så kan ett monster ha antingen våt- eller torr-koppling.
 

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Satt batteriet på laddning under natten, och gick ut nu precis och skruvade på batteriet. Nu fungerar allt som det ska igen. Tråkigt att felet gick bort sådär. Och om det var ett jord fel, så kan ju inte det själv jorda sig igen och fungera eller?

- Kan det vara så att jag sprayade på 6-66 som gjorde ett el fel.
- Kan det vara att batteriet var för svagt.
- Kan det vara att jag raderade fel koden genom att koppla bort batteriet?

//Witlock
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top