Buller och BoTT-hojar...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det var träning på Falken idag. Låååånga 30-minuterspass, så det blev tid för en gamling att stå med en dB-mätare vid bankanten. Det var intressant:

Jag kunde konstatera att alla hojar lät ungefär lika mycket; 125R, 600, 1000 lät alla ca 99-102 db. Några låg lite lägre, ca 96, men de flesta runt 100 db.

Men, när två Bott-hojar passerade gick mäteren upp i 107-108 dB! "Kolla, har du sett!" sa jag till Per, ansvarig för depåutsläppet. "Ja du, det blir kul i nästa vecka när de ska tävla här!"

Jag TROR att det kan vara en bra ide för BoTT:are som ska rejsa i Falken 23-24 juli att kolla över sina ljuddämpare så de klarar kraven! Jag TROR att ljudet kan komma att kollas. Och BoTT-hojar låter mycket!:fakta
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Du står för nära o ljudet troligen studsar mellan Armco-räckena o muren när du mäter, tycker jag det låter som. Står den på stativ parallellt med o rätt höjd över mark o hur höga var nivåerna som loggats samtidigt hos närmsta granne? Vad använder du för mätinstrument (IEC godkänd) o när kalibrerades den senast?

Jag mätt upp Ducce 1098R med helt öppna Termignoni race helsystem 94dB. RC8R dubbla Akrapovic race helsystem utan dB-killers 95dB. CBR1000RR Pro Superbike Leo Vince race helsystem, med dB-killer 84-85dB, utan 91-93dB, 2meter max bakom utan dB-killer 108dB.

Fly-by w.o.t. i banans ytterkant ca 230-250km/h, mätt på 1 hoj itaget helt fritt från trafik, klungkörning ökar nivån med upptill 2-3dB.
Man kan inte bara ta 1 st punktmätning hit o dit, för att vara säker mäter man/loggar alla hojar alla varv under ett helt pass.

Jag mätt ingenjörsmässigt under 3st dagar på 3st helt olika mätplatser o höjd över mark, samt även checkat av nivåerna vid banans egen fasta mätare o mätplacering. Mätt vid verkligen worst-case-scenarios dvs vid verkligen full acc. men i olika hastigheter o vinklar: rakt framifrån, rakt från sidan, snett bakifrån o rakt bakifrån uppe i fart i ytterkant färdriktningen runt banan.

På samma mätställen, dagar o väderförhållanden
Camaro-cup bil: 98-99dB.
Carrera-cup bil: 93-95dB.
JTCC bil: 88-89dB.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Moss, var fanns klubbens ordinarie ljudmätare och blev de som lät över 95 dB avplockade?

I mina ögon borde träningen mer eller mindre stängts, då "alla lät ungefär lika mycket; 125R, 600, 1000 lät alla ca 99-102 db. Några låg lite lägre, ca 96, men de flesta runt 100 db."

Eller var det en bullerdag ni hade tillgång till? :va

På Knutstorp mäter vi i Sydskanes Emse numera bara på banan som en kalibrering och kontroll, våra riktiga mätningar sker hos närmsta granne och där är vi sällan eller aldrig över 60 dB (A). Vi kan då tillåta ca 100 dB (A) vid bankanten 10 m från idealspår mätt med mätaren i 45 grader osv.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du står för nära o ljudet troligen studsar mellan Armco-räckena o muren när du mäter, tycker jag det låter som. Står den på stativ parallellt med o rätt höjd över mark o hur höga var nivåerna som loggats samtidigt hos närmsta granne? Vad använder du för mätinstrument (IEC godkänd) o när kalibrerades den senast?

Jag mätt upp Ducce 1098R med helt öppna Termignoni race helsystem 94dB. RC8R dubbla Akrapovic race helsystem utan dB-killers 95dB. CBR1000RR Pro Superbike Leo Vince race helsystem, med dB-killer 84-85dB, utan 91-93dB, 2meter max bakom utan dB-killer 108dB.

Fly-by w.o.t. i banans ytterkant ca 230-250km/h, mätt på 1 hoj itaget helt fritt från trafik, klungkörning ökar nivån med upptill 2-3dB.
Man kan inte bara ta 1 st punktmätning hit o dit, för att vara säker mäter man/loggar alla hojar alla varv under ett helt pass.

Jag mätt ingenjörsmässigt under 3st dagar på 3st helt olika mätplatser o höjd över mark, samt även checkat av nivåerna vid banans egen fasta mätare o mätplacering. Mätt vid verkligen worst-case-scenarios dvs vid verkligen full acc. men i olika hastigheter o vinklar: rakt framifrån, rakt från sidan, snett bakifrån o rakt bakifrån uppe i fart i ytterkant färdriktningen runt banan.

På samma mätställen, dagar o väderförhållanden
Camaro-cup bil: 98-99dB.
Carrera-cup bil: 93-95dB.
JTCC bil: 88-89dB.

Jag gör inga som helst anspråk på att ha gjort en "godkänd" mätning enligt uppställda normer. Det är inte värdena utan skillnaden som är intressant; Det som jag ville förmedla var att Bott-cyklarna hade notabelt högre värden än 600/1000 cyklar. Och, med vetskap om att 600/1000 cyklar har svårt att klara kraven, så borde det vara rimligt att anta att Bott-hojarna (eftersom de tre jag mätte samtliga låg 6-8 db högre) inte klarar kraven.

Detta var ett friendly piece of passing on information, inget annat. Jag fattade det som att det kommer att mätas ljud den 23-24 juli, och då kan det vara läge att komma rustad med system som klarar kraven.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mätte du dB (dvs linjärt) eller dBA (dvs A-vägt)? http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

En twin har halva tändfrekvensen jmf med en 4a o kan därmed missgynnas av linjär vägning.

Tändfrekvens twin: 4000 rpm = 66.7 Hz, 13000 rpm = 216.7 Hz
för en fyra blir frekvenserna det dubbla. Detta förhållande gäller givetvis även övertonerna på tändfrekvensen.

Det korrekta begreppet är egentligen ordning för ett ljud där frekvensinnehållet är varvtalsberoende.

Visst kan det förekomma akustiska fenomen vid banan men inte som ger en så stor skillnad.

Det som är viktigt att tänka på är om det är en vägg eller dylikt bakom miken. Är det så kan det bidra med förstärkning beroende på väggens beskaffenhet o placering.

Mäter ni ljud bara rakt upp och ned så skall micken stå fritt utan reflekterande objekt i närheten.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Mätte du dB (dvs linjärt) eller dBA (dvs A-vägt)? http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

En twin har halva tändfrekvensen jmf med en 4a o kan därmed missgynnas av linjär vägning.

Tändfrekvens twin: 4000 rpm = 66.7 Hz, 13000 rpm = 216.7 Hz
för en fyra blir frekvenserna det dubbla. Detta förhållande gäller givetvis även övertonerna på tändfrekvensen.

Det korrekta begreppet är egentligen ordning för ett ljud där frekvensinnehållet är varvtalsberoende.

Visst kan det förekomma akustiska fenomen vid banan men inte som ger en så stor skillnad.

Det som är viktigt att tänka på är om det är en vägg eller dylikt bakom miken. Är det så kan det bidra med förstärkning beroende på väggens beskaffenhet o placering.

Mäter ni ljud bara rakt upp och ned så skall micken stå fritt utan reflekterande objekt i närheten.

Japp allt mätt exakt enligt RR-reglementet S.R.3.1.2 gällande 2011-2012 + även loggning extra allt. http://svemo.mediapaper.nu/roadracing/

Inställningar: Time Weighting = Fast, Max, Hi-level = 60-130dB, Frequency Weighting = A, Range = 31.5Hz-8kHz, IEC 651 Type II, Standard ST-805, mikrofonboll på, vindstilla till mkt svag motvind, torr bana, sol 22-24C, 1010mbar, 45-50% Rel.fuktighet. Mätt bara under helt fria varv o ingen klungkörning. Bakgrundsnivå 52dBA.

Mvh. Professor Gadget :)
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Låter bra det Gadget, tänkte mer på hur Professor M. Moss hade mätt i första inlägget. Dina mätningar verkar vettiga så att säga.

Tillägg: Mäta ljud är inte svårt, men att göra det korrekt + o tolka resultatet rätt kräver både utbildning och erfarenhet.
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Jag tycker att man kan placera micken i bajamajan och mäta därifrån...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nee, en redig brakskit o så har du en mätning på 142 dB o så kommer kommunen o tar dig, banan, bajamajan o hela skiten. Motorsport är inte fotboll sådetså.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Låter bra det Gadget, tänkte mer på hur Professor M. Moss hade mätt i första inlägget. Dina mätningar verkar vettiga så att säga.

Tillägg: Mäta ljud är inte svårt, men att göra det korrekt + o tolka resultatet rätt kräver både utbildning och erfarenhet.

Som sagt, jag gör inte anspråk på att ha genomfört en lika professionell mätning som mr Gadget gjort här ovan. Dock tycker jag den odiskutabla skillnaden i uppmätt ljudtryck är intressant för de det angår. Mätaren var (antar jag!) inställd som den brukar vara när de mäter ljud på banan och som den kommer att vara om/när de mäter ljud om en dryg vecka, och därför antog jag att min information kunde vara intressant.

Mätaren låg ovanpå en 30 cm bred mur, så reflektion kan knappast ha inträffat. Däremot kan värdena ha varit något höga då mäteren bara var ca 7-10 m från idealspår. Men, som sagt, det intressanta var att de tre Bottarna lät MYCKET högre än de andra. Men, kanske var de speciellt ljudliga, alla andra Bott-hojar kanske låter mycket mindre.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Men så länge vi inte vet om det var dB eller dBA är det svårt o säga ngt.

Vill också förtydliga att jag inte var ute efter o racka ned på folk som mäter ljud så där i allmänhet.
Jag ville belysa att det är ett ganska komplext område med många variabler som spelar in i samtliga led. Objektet, källkarakteristiken, omgivningen, mätningen, tolkningen etc.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Mätaren låg ovanpå en 30 cm bred mur, så reflektion kan knappast ha inträffat. Däremot kan värdena ha varit något höga då mäteren bara var ca 7-10 m från idealspår. Men, som sagt, det intressanta var att de tre Bottarna lät MYCKET högre än de andra. Men, kanske var de speciellt ljudliga, alla andra Bott-hojar kanske låter mycket mindre.

Gör om: så att alla inställningar korrekta (enligt min tidigare post). Mät om: testa nu 10m ifrån ytterkant i färdriktningen istället. Närmsta grannen bor väl inte inne på banområdet lr? Visst de vassaste BoTTarna låter lite mera än Pro Sbk, men klarar ju precis 95dBA Fly-by.

Notera att biljävlarna låter allra mest OCH dom godkändes ju sist på STCC't på Falkenberg, så vad bråkar ni om nu igen? Gillar ni inte twin'ar i klubben lr...?:rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gör om: så att alla inställningar korrekta (enligt min tidigare post). Mät om: testa nu 10m ifrån ytterkant i färdriktningen istället. Närmsta grannen bor väl inte inne på banområdet lr? Visst de vassaste BoTTarna låter lite mera än Pro Sbk, men klarar ju precis 95dBA Fly-by.

Notera att biljävlarna låter allra mest OCH dom godkändes ju sist på STCC't på Falkenberg, så vad bråkar ni om nu igen? Gillar ni inte twin'ar i klubben lr...?:rolleyes:

Hallå!!! För i helvete, läs vad jag skriver! Klubben har ingenting med den här "mätningen" att göra!!!! Vem "bråkar"???

Mätaren låg påslagen i en låda, jag tog upp den och la den på muren, tyckte att noterade intressanta saker och bestämde mig då för att skriva om det i den här tråden.

Ingen bråkar. Men OM det är så att det kommer att mätas buller om en vecka, och OM övriga hojar låter som de tre som var där och körde, så TROR jag att de kommer att få problem.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ähh mesigt.
Var på bilprovningen och mätte idag.

122 Db med Db-dödare monterad.
Vid maxvarv dog mätaren XD

var får jag köra =D
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Jag var väll en av bott arna som körde. Jag mätte ljudet sist den 2 juli när fiver hade bandagar med danskarna. När dom mätte stillastånde hade jag 112db utan DB killers och med 117db. Jag klarade förbipaserings mätningen på 95 db. Men vi får väll se hur det går till helgen med ljudet.

De tre hojar jag var med och såg vid ljudmätningen lät alla mer med db-killer monterade:va
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag var väll en av bott arna som körde. Jag mätte ljudet sist den 2 juli när fiver hade bandagar med danskarna. När dom mätte stillastånde hade jag 112db utan DB killers och med 117db. Jag klarade förbipaserings mätningen på 95 db. Men vi får väll se hur det går till helgen med ljudet.

De tre hojar jag var med och såg vid ljudmätningen lät alla mer med db-killer monterade:va

Lycka till, både med ljud och racing!:tummenupp
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Tycker ni missförstår MM tips i all välmening....

Sen tycker jag det är trist som fasen att det skall gnällas så på motorsport. Kör ju lite enduro och banan ligger runt/utmed flygplatsen och när man kör med hjälm och allt så hör man trots det flygen som startar och landar och ändå gnälls det från grannar har jag hört. Folk är fasen i mig in kloka. Då kör vi ändå bara 4h tisd och tors kväll samt 5h på lördag fm. Flygplanen kommer ju och går hela tiden...
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
De tre hojar jag var med och såg vid ljudmätningen lät alla mer med db-killer monterade:va

Högre ljudnivå MED dB-killers imonterade vid "2m max bakom"?

-Burkarna hel lr halv-tomma på dämpmtrl?

-För hårt packad lr fel sorts dämpmtrl?

-Är det mätt i 45 graders vinkel, utanför utblåsen (INTE rakt bakom) på båda sidor = snittvärdet ska tas pga. rasslandet från torrkopplingen.

-Om man fortfarande har stora problem kan man ju alltid prova med att montera Svemokrökar a la Nr.88! *orka*
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top