Buller

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Det skrivs och debatteras ofta om buller kring våra svenska motorbanor och eventuella indragna tillstånd till att genomföra körningar, träningar och tävlingar på banorna. Anderstorp var på tapeten för inte så länge sedan med att det skulle lägga ner svenska tävlingar.
Nu ligger tom flygplatser illa till :dummer

Läs de två sista stycken och förundras. Nya hus och då ska flygplatsen ändra sig :va

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/sturup-vill-stoppa-bostader/

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Man slutar aldrig att förundras. I jönköping fick inte helikopterskolan vara kvar för de bullrade för mycket. Detta dels trots att de enbart flyger dagtid och endast lyfter och landar på flygplatsen. Resten av flygningen gör de längre bort. Och dels både landar och lyfter det fraktplan på nätterna och de för ett jävla oväsen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Linköping har ju haft mycket kritik mot buller. Och jag vet hur det är att stå i områden där bullret SKÄR in i öronen när Jasen går upp. Men de som flyttar dit får ta det om de flyttar nära en flygplats tycker jag.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag bor vid Arlanda och gjort det hela mitt liv.
Dom som klagar på flygbullret är folk som flyttat hit. Inte vi som är uppvuxna med skiten.
Men HALLÅ!!! Du visste ju om bullret när du köpte kåken.
Sen är det klart att jag skulle vilja vara utan flyget, men jag lever bor ju kvar för att jag har nära till Arlanda.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Jag bor vid Arlanda och gjort det hela mitt liv.
Dom som klagar på flygbullret är folk som flyttat hit. Inte vi som är uppvuxna med skiten.
Men HALLÅ!!! Du visste ju om bullret när du köpte kåken.
Sen är det klart att jag skulle vilja vara utan flyget, men jag lever bor ju kvar för att jag har nära till Arlanda.
Bor i Väsby och det är ett ständigt gnäll, jag störs inte alls det lilla buller som är tar jag gärna när man har tio minuter med pendeltåg till Arlanda. :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Lika dumt är nya, flashiga områden som växer upp i alla städers med lite självaktning hamnområde.

Sen klagas det på ljudnivån från yrkessjöfarten.

"Jättepittoreskt med båtar, men vad är det som låter?"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I Hammarby Sjöstad (Byggt i ett av Sthlms historiska hamnområden) Har lattemammorna indignerat sig över att det inte finns staket längs kajerna. "Man kan ju gå rakt över kanten!!1).
Ett exempel
http://hammarbysjostad.info/hammarby_news/regattakajen-utan-racke-barnsaker-eller-inte/

Sorry för OT

Lika dumt är nya, flashiga områden som växer upp i alla städers med lite självaktning hamnområde.

Sen klagas det på ljudnivån från yrkessjöfarten.

"Jättepittoreskt med båtar, men vad är det som låter?"

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I Hammarby Sjöstad (Byggt i ett av Sthlms historiska hamnområden) Har lattemammorna indignerat sig över att det inte finns staket längs kajerna. "Man kan ju gå rakt över kanten!!1).
Ett exempel
http://hammarbysjostad.info/hammarby_news/regattakajen-utan-racke-barnsaker-eller-inte/

Sorry för OT

Fast tillåter dom att det byggs bostäder på kajen kan man ju inte skälla på morsorna. Hur dom kommer att hantera saken borde ha stått klart långt innan bygglov gavs.

Folk är bra korkade, och har så varit ganska länge.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Men å andra sidan ...Varför har vi motorfolk så jäkla svårt för att mötas på halva vägen och köra med bra ljuddämpning?? 10 hk hit eller dit? Visst ,ljudet är underbart men nån uppoffring får man väl göra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men å andra sidan ...Varför har vi motorfolk så jäkla svårt för att mötas på halva vägen och köra med bra ljuddämpning?? 10 hk hit eller dit? Visst ,ljudet är underbart men nån uppoffring får man väl göra.

Halva vägen? Om det är halva vägen vad skulle då "hela vägen" vara? Att banorna stängs?

Nej, nåt är fel i samhället när den som bygger senare på ett område kan börja klaga på sånt som redan funnist i området. Dom kunde ha byggt någon annanstans om dom inte gillade närheten till banan, flygplatsen, tåget osv

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast tillåter dom att det byggs bostäder på kajen kan man ju inte skälla på morsorna. Hur dom kommer att hantera saken borde ha stått klart långt innan bygglov gavs.

Folk är bra korkade, och har så varit ganska länge.

Ja visst är det så, politikerna ger med sig för byggbolagens lobbing när horder av landkrabbor vill köpa sjötomt för lånade pengar.
Jag har länge förespråkat frigolithjälmar till barnen, då flyter de med huvet upp när deras ömma facebookande moder råkar köra barnvagnen över kanten.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Halva vägen? Om det är halva vägen vad skulle då "hela vägen" vara? Att banorna stängs?

Nej, nåt är fel i samhället när den som bygger senare på ett område kan börja klaga på sånt som redan funnist i området. Dom kunde ha byggt någon annanstans om dom inte gillade närheten till banan, flygplatsen, tåget osv

Med "halva vägen" menar jag som ett utryck för att man måste offra lite själv oxå. Det kan inte vara hela världen att köra med ljuddämpare om alternativet är att inte köra alls.
Likaså de som kör med raka rör i bostadsområden. De är ju inte direkt bra förespråkare för mc-folket

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Med "halva vägen" menar jag som ett utryck för att man måste offra lite själv oxå. Det kan inte vara hela världen att köra med ljuddämpare om alternativet är att inte köra alls.
Likaså de som kör med raka rör i bostadsområden. De är ju inte direkt bra förespråkare för mc-folket

Halva vägen? MC Europa har blivit överkört för några år sen.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
I Hammarby Sjöstad har lattemammorna indignerat sig över att det inte finns staket längs kajerna. "Man kan ju gå rakt över kanten!!1
Även om man kan kanske man inte ska göra det? Bara en tanke, fast jag har blivit kallad dum i huvudet förut så jag har nog fel.

On Topic: Som boende nära bullermattan från en flygplats har jag ofta förvånats; "jag vill bygga ut min sommarstuga - nej den ligger under bullermattan - ja jag vet men bryr mig inte, vill bygga ut ändå - nä det får du inte" bara för att flyget är livrädd för att man ska ändra sig och helt plötsligt tycka att bullret är jättejobbigt och börja gnälla. Gnällisarnas makt borde inskränkas på någe vis.

Edit: Lattemamman hette visst Peter Gustavsson, typiskt lattemammanamn. :rolleyes:

Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har 2 sådana exempel här i stan (Kristinehamn).
Det första är den dåren som flyttade till ett område närmast Gamla A9 skjutbanor som gnällde på att det störde honom när dom sköt.
Den andra dåren var den som köpte sommarstuga bredvid kennelklubben och som tyckte hundarna störde.
Helt ofattbart att det tas notis om sådana rikspuckon

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Visst är det sjukt med exempelvis Bromma.

Men i fallet med Sturup och speciellt i denna artikeln är det för eventuella framtida banor som dom inte vill att det ska byggas hus som då kommer få problem med bullernivå. Har varit minst tre olika varianter på hur en ny bana ska dras och det är nog en av dessa sträckningar som dom vill hindra. Läser man artikeln så är det ju flygplatsen som gör klagan, inte de (framtida) boende. Självklart dock för att slippa problem i framtiden, eller snarare att byggena redan på förväg gör att den sträckningen inte klarar bullerprövning..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Att folk vill trängas när vi har hur mycket plats som helst i Sverige är helt fantastiskt!

Om man nu inte vill ha ljud kring sig ska man väl inte flytta till ställen där det finns folk...:va

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO