Bullerkrav Anderstorp

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Ska köra på Anderstorp nu den 15:e och får tyvärr inte ner ljudnivån på hojen. Har provat 5 olika ljuddäpare men ingen passar utan att man får kapa och svetsa. Originalet kan jag inte ha heller då det mesta skrapar i.
Kör med muzzy helsystem och det låter en del.
Är de så jäkla noga med ljudnivån?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ja 95 db o jag blev bortplockad för några år sen på anderstorp när dom körde upp "micken" mitt för utblåsen på min vtr! Pinsamt e bara förnamnet, så hitta på något så att du inte åker i onödan. Ska oxå fixa nån db killer till Kawasakin finns ju lätt o köpa o modda lite så d passar..
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Satte dit en decibelkiller som man kör in i ljuddämparn och fäster med en skruv. Tog en från en R1:a som passade perfekt, men ingen större skillnad på ljudet..
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Ska köra på Anderstorp nu den 15:e och får tyvärr inte ner ljudnivån på hojen. Har provat 5 olika ljuddäpare men ingen passar utan att man får kapa och svetsa. Originalet kan jag inte ha heller då det mesta skrapar i.
Kör med muzzy helsystem och det låter en del.
Är de så jäkla noga med ljudnivån?
Anderstorp är fel bana att försöka komma undan med ett bullersystem på. Tror att No18 skev att de kommer testa hojar de ser som inte har originalsystem på.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Min hoj låter en massa när man står still... men jag tror inte den låter så hiskeligt där ute på banan. Orka trycka på original för 1 dag.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Min hoj låter en massa när man står still... men jag tror inte den låter så hiskeligt där ute på banan. Orka trycka på original för 1 dag.

Är det inte snarare, "orka släpa med originalsystemet också och kanske montera på plats på banan"? :D
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Har moriwaki titan helsystem på min blade och jag tycker att den inte låter alls mycket.
Är det någon som vet om den klarar 95 db.
Annars kan man tillverka en db killer utan att det e någon far för motorn???
E ett gp-replica system så det e två burkar på det och katalysator...
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
jag tar ju självklart MED original. Men det är fortfarande stor ORKA-varvning på hela skiten. Bläh

ja ta med orginalet, jag kom 3-4 varv med millen och slipon förra året innan det blev svartflagg :D. En twin låter rätt bra under gaspådrag + att ljudet utmärker sig ju lite i mängden av radfyror.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Min hoj låter en massa när man står still... men jag tror inte den låter så hiskeligt där ute på banan. Orka trycka på original för 1 dag.

Orka skruva när du kommer till a-torp. Du om nån borde väl veta bättre. Kommer du inte ihåg senast? Du slog rekordet den dagen. Gör nu läxan som en snäll pojk och montera original.


Är de så jäkla noga med ljudnivån?

Ja, det är det. Om vi inte sköter oss stänger kommunen ner anläggningen. Vilket föredrar du, bullra ett par varv och inte köra mer, eller montera ett riktigt blås och köra en hel dag?

Har moriwaki titan helsystem på min blade och jag tycker att den inte låter alls mycket.
Är det någon som vet om den klarar 95 db.
Annars kan man tillverka en db killer utan att det e någon far för motorn???
E ett gp-replica system så det e två burkar på det och katalysator...

Ja, jag vet att det inte klarar gränsen. Testa gärna, men räkna med att montera original när du inte klarar gränsen.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Orka skruva när du kommer till a-torp. Du om nån borde väl veta bättre. Kommer du inte ihåg senast? Du slog rekordet den dagen. Gör nu läxan som en snäll pojk och montera original.

Ja, det är det. Om vi inte sköter oss stänger kommunen ner anläggningen. Vilket föredrar du, bullra ett par varv och inte köra mer, eller montera ett riktigt blås och köra en hel dag?

Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå vägen med system som t.ex. Yoshimura och db-killer? Räcker det oftast om ljuddämparen är väl packad?

/Nitrous
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Har moriwaki titan helsystem på min blade och jag tycker att den inte låter alls mycket.
Är det någon som vet om den klarar 95 db.
Annars kan man tillverka en db killer utan att det e någon far för motorn???
E ett gp-replica system så det e två burkar på det och katalysator...

jag får 96 Db med min db killer monterad så va nu duktig pojk och montera orginal

Humlan säger jämt att jag är på Gränsen :gnissla
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
jag får 96 Db med min db killer monterad så va nu duktig pojk och montera orginal

Humlan säger jämt att jag är på Gränsen :gnissla

Vad har du för system på din, hel, halv, märke?
Jag har hört att det kan vara lite på gränsen med ljudet på vissa 600RR som inte kör med orginalsystem...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå vägen med system som t.ex. Yoshimura och db-killer? Räcker det oftast om ljuddämparen är väl packad?

/Nitrous

Har den kombinationen på min egen hoj och den funkar-INTE. Inte ens när det är nypackat låter det tillräckligt lågt.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Ska köra på Anderstorp nu den 15:e och får tyvärr inte ner ljudnivån på hojen. Har provat 5 olika ljuddäpare men ingen passar utan att man får kapa och svetsa. Originalet kan jag inte ha heller då det mesta skrapar i.
Kör med muzzy helsystem och det låter en del.
Är de så jäkla noga med ljudnivån?




kör på vägen istället. biligare,inga krav, kör när du vill . :rolleyes:
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Har den kombinationen på min egen hoj och den funkar-INTE. Inte ens när det är nypackat låter det tillräckligt lågt.

Har monterat db-killer på mitt yoshisystem nu för att kunna köra på Anderstorp. Har ju inte något orginalsystem, annars hade jag ju självklart monterat detta. Kan du berätta hur ni mäter så jag kan göra detta själv innan jag åker en massa mil och eventuellt blir nekad att köra?
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Grabbar!!! Gör nu som humlan säger..... han blir så sur annars... :tungan

Åk till en mc-skrot, leta upp den största orginal dämparen du hittar. plocka av den som dånar mät röret åk till en mekaniskverkstad å be dom göra en rör bit som passar alternativt om det är bultat rör, gör en med fläns. Bulta på!! Klart!!

Och om ni tror att ni blir av med en "massa" hästar så har jag för mig att på våran R1a i ERF utförande blev av med hela 5hk....

// Mathias

Ps. Bilden kommer från ERFs sida.. lånat den.. Tack! Ds.
 

Bifogat

  • ShowImage.jpg
    ShowImage.jpg
    126.2 KB · Visningar: 98

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Så här blev det. En ljuddämpare från en R1:a passar rätt bra. Inte så mullrigt men vasst. Tycker att de flesta sporthojar låter rätt vasst med originalsystem om man varvar lite. Så detta ska nog gå bra.:)
 

Bifogat

  • PICT0113  40.JPG
    PICT0113 40.JPG
    136.2 KB · Visningar: 79
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top