Bullernivå vid bankörning

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Vad har de olika banorna i södra/mellan sverige för bullergränser? Har ett Micron slipon på hojen vilket bullrar ganska så friskt. (105db)
Funderar lite över om man ska behöva byta burkarna innan varje bankörning till sommaren...
Förresten, Vad är högsta tillåtna bullernivå på gatan? :confused:

Tack på förhand //200+
 
200+ skrev:
Vad har de olika banorna i södra/mellan sverige för bullergränser? Har ett Micron slipon på hojen vilket bullrar ganska så friskt. (105db)
Funderar lite över om man ska behöva byta burkarna innan varje bankörning till sommaren...
Förresten, Vad är högsta tillåtna bullernivå på gatan? :confused:

Tack på förhand //200+

Tror gränsen vid besiktning är 102 db.
Db-gränsen vid bankörning brukar vara 96, 98 eller 100 db.
 
Det är riktigt tjurigt att åka ut till en bana och tänkt skrapa knän hela dagen när man blir avplockad eller svartflaggad för att man låter för mycket.Kör orginal direkt ger garanterat mer bantid.
 
Varför är det ljudnivåbegränsning på banorna?
Klagar grannarna eller är det för att åskådare inte ska utsättas för för mycket ljud?
 
De flesta banor har ett visst antal dagar med högre bullergräns och dess går såklart till tävlingar. Övriga aktiviteter ska hålla samma bullernivåer som i vanliga samhället, dvs ca 50 dB vid närmaste bostadshus. Därför har man en generell gräns vid förbipassering på banorna för att uppfylla dessa krav.
 
Goodstuff skrev:
De flesta banor har ett visst antal dagar med högre bullergräns och dess går såklart till tävlingar. Övriga aktiviteter ska hålla samma bullernivåer som i vanliga samhället, dvs ca 50 dB vid närmaste bostadshus. Därför har man en generell gräns vid förbipassering på banorna för att uppfylla dessa krav.

Så det finns alltså inga möjligheter att få köra en allmän åkning med slip-on monterat. :confused: Det är ju löjligt att bullernivån ska vara mindre på bana än på landsväg.
Bor i Anderstorp och här vet jag ju att det är väldiga restriktioner ang. buller p.g.a. tjuriga grannar och en fuckt up kommunstyrelse. Trodde inte det var så överallt bara.
:kocko
 
200+ skrev:
Så det finns alltså inga möjligheter att få köra en allmän åkning med slip-on monterat. :confused: Det är ju löjligt att bullernivån ska vara mindre på bana än på landsväg.
Bor i Anderstorp och här vet jag ju att det är väldiga restriktioner ang. buller p.g.a. tjuriga grannar och en fuckt up kommunstyrelse. Trodde inte det var så överallt bara.
:kocko
Gränserna är lika hårda på alla banor. Det krävs miljötillstånd för att använda en motorbana. Anderstorp är dock extra hårda, pga en elak miljöskyddsinspektör.....
 
200+ skrev:
Så det finns alltså inga möjligheter att få köra en allmän åkning med slip-on monterat. :confused: Det är ju löjligt att bullernivån ska vara mindre på bana än på landsväg.
Bor i Anderstorp och här vet jag ju att det är väldiga restriktioner ang. buller p.g.a. tjuriga grannar och en fuckt up kommunstyrelse. Trodde inte det var så överallt bara.
:kocko

Det beror på hur ljudliga eftermarknadspiporna är och vilken bana man kör på. Anderstorp är bara att glömma för där mäter man inte om det nte sitter orginaldämpare på. Gelleråsen kan funka även om de blivit hårdare med åren. Dessutom är ju Micron erkänt ljudligast. Min TRX går utan problem genom svensk bilprovning med Laser Hot Cam Carbon slipons.
 
200+ skrev:
Vad är högsta tillåtna bullernivå på gatan? :confused:

Tack på förhand //200+
jag fick böter och ombesiktning när min gamla zx7r låg på 116 db medans kompisens hoj som låg på 105 db klarade sig.
dom riggade upp nån anordning med mikrofon på som dom tyckte var lagom avstånd från avgassystemet sedan hade dom nån lista på hur mycket dom skulle varva olika hojar vid mätning.De såg kul ut när dom stod där med sina stora hörselkåpor på och varvade våra hojar.
 
Goodstuff skrev:
Det beror på hur ljudliga eftermarknadspiporna är och vilken bana man kör på. Anderstorp är bara att glömma för där mäter man inte om det nte sitter orginaldämpare på. Gelleråsen kan funka även om de blivit hårdare med åren. Dessutom är ju Micron erkänt ljudligast. Min TRX går utan problem genom svensk bilprovning med Laser Hot Cam Carbon slipons.

Problemet är ju att du får låta mer på bilprovningen än på banan. 103 decibel statiskt istället för 102..
 
oFFkeFF skrev:
Problemet är ju att du får låta mer på bilprovningen än på banan. 103 decibel statiskt istället för 102..
102 db är inget problem. Mitt Yoshimura helsystem lät 95 vid förbikörning på knutstorp, med en R1 originaldämpare sjönk det 2 db
 
200+ skrev:
Det är ju löjligt att bullernivån ska vara mindre på bana än på landsväg.
Så är det ju inte. Har väldigt svårt att tro att du hittar nån hoj som i typgodkänt skick bullrar för mycket för bankörning.
Att många hojat låter åt h-e för mycket på gatan är ju en helt annan sak. Men du kan nog vara säker på att det bidrar starkt till den njugga el rent utav fientliga inställning 'allmänheten' har till hojar o hojsport. Som man bäddar får man ligga....
/u
 
När jag körde KTM Duke med FP-pipor, hade jag gnistgaller monterade för vissa bandagar och vid besiktning. På besiktningen blev resultatet 101 dB (tror det var vid 5.800 rpm) och vid förbipassering under fullgas på bana (6-7 meters håll ungefär) hamnade jag på 96 dB.

Ibland är det lite mer lössläppt. På Midlanda i somras körde jag med öppet system och det funkade bra.
 
Sorry att jag stjäl denna lite men...

... måste bara få fråga varför man tejpar för lyserna vid bankörning???

/En som aldrig förärats bankörning...
 
P-son skrev:
... måste bara få fråga varför man tejpar för lyserna vid bankörning???

/En som aldrig förärats bankörning...

För att inte sprida vassa glas- eller plastbitar på banan vid händelse av marksyning.
 
P-son skrev:
... måste bara få fråga varför man tejpar för lyserna vid bankörning???

/En som aldrig förärats bankörning...

För att inte sprida en massa glas/plast över banan om man vurpar.
 
Jidetoft skrev:
Min ligger på 102 dB och det är godkänt för gata...
Tror max är 103 som någon nämnde!

Vad ska du till en bana och göra med din hoj :tungan

Har inte ens försökt besiktiga min med slip-on på, räcker att starta och lyssna två sekunder för att fatta att det inte finns en chans i h-vete att den går igenom. (yoshimura alu oval) :yoparty

Har tänkt köra bana nån gång nästa säsong. Så då är det alltså originaldämparen som gäller om jag fattat allt rätt?

Finns det förresten nån grupp för oss som kör som krattor på bankörningarna :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top