Bult till kedjespännaren har fastnat.

higgis

Ny medlem
Gick med
20 May 2023
Hoj
Kawasaki versys 650
Min ena skruv till kjedjespänaren har "låst" sig verkar vara vanligt att det samlas vatten i armen och att det rostar inifrån. Jag håller på att smörja med 5-56 bla för att se om detta hjälper sprutat utifrån och genom avriningshålet funderar även på att värma med värmepistol å se om jag får någon effekt.

Har ni fler tips på hur man ska gå tillväga?

Om inte detta skulle gå och bulten går av har jag sett att det finns kit från Usa att beställa men då går hela sommaren finns dessa kit i Sverige? har försökt googla men hittar ej (få nog inte till översättning)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min ena skruv till kjedjespänaren har "låst" sig verkar vara vanligt att det samlas vatten i armen och att det rostar inifrån. Jag håller på att smörja med 5-56 bla för att se om detta hjälper sprutat utifrån och genom avriningshålet funderar även på att värma med värmepistol å se om jag får någon effekt.

Om inte detta skulle gå och bulten går av har jag sett att det finns kit från Usa att beställa men då går hela sommaren finns dessa kit i Sverige? har försökt googla men hittar ej (få nog inte till översättning)

Tålamod.
Spruta på 5-56
eller
eller
lika delar aceton + motorolja
varje dag och testa om den lossnar varje dag, ta i lagom så den inte går sönder
För egen del har det tagit som mest 3 dagar innan det gjort susen.
Sedan vill jag tippsa om Aliexpress. Ta och sök där !
Efter kvaddat en backspegel och fått svaret att dom utgått hos Suzuki ( ca 1500kr/st original från Holland) så sökte jag på Aliexpress, hittade och beställde (två st i paketet komplett med stödgummibitar 338kr, dvs ca 10% av original ) fick vid beställningen att det skulle ta 1 månad men
det gick fortare. Inlägg # 951
Kåpstödet kostar i Original svetsat en massa stålbitar ca 5000 kr från Holland.
Det från ALI express var till stösta delen en "pressgjutning" av Aluminium, ca 800kr.
OCH momsen hade ALI express ordnat så inget att betala till Posten !

Men kör med tålamod ! Med lite flax är skruven loss om en vecka !

Du vet själv vad du vill ha så kolla i varje fall om du kan hitta det hos ALI express

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Värma med en gasollåga en liten vända och knacka till på skruven några gånger kan göra underverk för sånt som sitter fast.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Eftersom det finns reparationssatser är detta kanske ett vanligt fel.
Fråga din närmsta Kawasakiverkstad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Onsdag 24/5
Det finns ett annat knep att kombinera med "typ 5-56 och liknande"
Det knepet är konstant "dragning"
Ett exempel:
En bekant i bil och lackverkstan bredvid våran lokal försökte dela ett vevparti.
Tog i så mycket han vågade med "avdragare" (?) inget hände.
Jag förslog 5-56. Han sprutade på 5-56 och gick hem, tillbaka nästa morgon hade det släppt.
Jag försökte dela en kona i framhjulfjädringen på en Volvo 142. Konan satt. Sprutade på 5-56.
Och konan släppte några minuter senare. Framhjulsfjädern tryckte isär konan.
Försöker just nu (sedan igår) dela två avgasrör.
Igår gick det inte.
Hängde idag upp de två rören i det övre röret och hängde 25 kg hantlar i det undre röret.
Och sprutade på mer 5-56.
Får se om det hjälper men det får ta tid eftersom jag ska resa bort ta 14 dagar.
Ingen effekt hitintills 9 timmar senare.
Har hängt på ytterligare 20 kg hantelskivor på eftermiddagen
så nu totalt 45 kg dra isär på rören.
Inget hänt hittils 20:25. Trots jag sprutat på

Fredag 26/5 hade jag lessnat på att inget hände.
Försökt vrida isär med 45 kg hängande i rören.
Inte en rörelse. Läste om Biltemas Rostlösare som sänker temperaturen till -40C (från här hemma ca +20C) och att det ca 60 K sänkning kan knäcka rosten. Fick en ide, om jag lägger rören i ugnen, ställer in på +275C, väntar 30 minuter, tar ut rören och sedan spolar kallvatten (+10C) genom det rör som gå inuti det andra så blir det en sänkning på 265K, kanske knäcker rosten där rören går i varandra ?
Och det funkade.
Höll i det inre (kalla/nerkyklda ) röret. Knackade med en hammare på det yttre varma röret runt om om på olika sidor och för var varje knack kom det längre och längre ut.
Till slut bara kyla det yttre rör långt bort från skarven och dra isär.
Värmning, avkylning och hammarknackning och rören gick isär.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
TDMen mfl hojar med aluminiumsving kan få gängpaj i svingen. Det vill man ju helst inte så då smörjer jag gängan varje gång jag spänner kedjan. För jag är lite lat och bekväm. Vill inte riva av sving eller helicoila (ja det finns alternativa insatsgängor och metoder).
Lite sent för ts men till nästa gång. Och er som inte bestämt er om det är värt att smörja gängorna.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En del smetar kopparpasta på kedjesträckarna. Det anser jag vara asdumt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
En del smetar kopparpasta på kedjesträckarna. Det anser jag vara asdumt.
Jag smetar på fett på sträckskruvarna och de har nog hänt att jag tagit kopparpasta någ gång också fast jag vet de inte gårihop med alumium. Sean jag började med fett på skruvarna för 10-15 år sedan så har de aldrig rostat fast eller skurit. Aluminiumpasta är nog ännu bättre än vanligt fett.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Hej - hur har det gått? Vi på forumet ser gärna att man berättar om/hur problemen löses.
Tittade lite på Pro-Teks o Tusks reparationskit - tar det för lång tid att beställa så borde det gå att fixa om du har någon kontakt med en svarvkunnig
En skruv o mutter i orginaldimension + svarva en gängad insats med "hatt" som knackas in i det uppborrade hålet i svingen

Det går - men då måste du ha både tur o skicklighet att borra upp en skruv stegvis (öka borrdiameter 1/10 mm per gång) så att skruvens gänga sedan kan pillas ur (se videon så förstår du
)
Kanske inte den bästa/enklaste lösningen eftersom man måste ha borr i flera dimensioner (över 6mm) de kostar en hel del.......

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år