Bussfiler....Får man köra där?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ja, som titeln lyder...Får man köra hoj i bussfilen? Vet att man fick göra det i Stockholm ett tag för en massa år sen men kommer inte ihåg om det blev permanentat....Då fanns även en tilläggsskylt för mc under bussfilsskyltarna.

Mig veterligen är det fortfarande tilläggsskylt som gäller. Finns inga specialregler för MC.

Bussskylt gäller enbart bussar som kör i linjetrafik, all annan trafik måste explicit finnas med på tilläggsskylt (tex buss, taxi, mc, färdtjänst).

Moped har dock alltid rätt att köra i bussfiler vill jag minnas... samt cykel. I de fall det inte gäller för cykel och moped, så finns det tilläggsskylt om det (Gäller ej moped eller cykel) som på tex odengatan har jag för mig...

Försöker komma på nån bussfil där det även gäller MC, tror det gäller över liljeholmsbron. Samt Värmdöleden in mot stan.

Lord Adrian skrev:
2095906 Ja, som titeln lyder...Får man köra hoj i bussfilen? Vet att man fick göra det i Stockholm ett tag för en massa år sen men kommer inte ihåg om det blev permanentat....Då fanns även en tilläggsskylt för mc under bussfilsskyltarna.
Det är skyltat med tilläggskyltar, när du får köra med annat än buss i linjetrafik.

Så enkelt är det, och har varit under många år. :)

jayjay skrev:
2095943...Försöker komma på nån bussfil där det även gäller MC, tror det gäller över liljeholmsbron. Samt Värmdöleden in mot stan.
Finns många... är ganska vanligt.

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick