Bygga amatörbyggd "fiddy" ?!?

Bösen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
ingen just nu
Hejsan! Jag har fått en liten idé på hjärnan och tänkte nu dela med mig av den... det kanske finns fler som har funderat i samma banor??!

...Men innan jag börjar prata om idén så, för att undvika spekulationer, så gör jag en liten presentation av mig själv:

Jag är 28år, har 2 barn och en sambo. Jag är utbildad till svetsare och jobbar sedan 7 år tillbaka som mekaniker/reparatör på ett stort sågverk. Jag har A-kort och har haft MC för ett par år sedan. Senaste va en Suzuki DR650 -94. När familjen blev större och hus skulle köpas m.m. så fick jag i stort sett välja mellan MC och min Cadillac på grund av både pengar, tid och utrymme.....Jag valde då Cadillacen. Men sugen på en MC har jag varit av och till sedan dess.

Nu till idén:

Jag har några gånger testat sådana här så kallade Fiddys och märk hur jäkla roliga dom va att köra och dessutom ett format (storlek) som jag har fastnat för. Nu är det så att jag vill ju gärna kunna köra lite på vägen så då vill jag ha en reggad. Dom finns, men är i allmänhet något slöare och dessutom är dom brutalt fula. Jag vill hellre ha en med stående cylinder för att det är snyggare, och så mycket kubik som möjligt givetvis :) Typ en sådan här!.
Då började jag fundera på att man kanske skulle bygga en egen ram till en sådan och försöka få den reggad som amatörbyggt fordon. Min tanke är att bygga den som en förkrymt motard. En "fullsize" motard har ju 17" färlgar både bak och fram, och då kanske man skulle kunna tänka sig att ha 14"-15" fälgar både bak och fram. Det finns ju gott om MC-scootrar med dessa däckstorlekar och där finns ju även bromsar och liknande att plocka :)

Många av er tycker ju säkert att detta är en riktigt dum idé. Men jag är helt säker på att det är fler som har funderat på detta. Kanske någon som redan har börjat bygga???

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du vet om att detta komma bli dyrt som 2st färdigreggade typ

kanske modda en färdigreggad istället :va

Bösen

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
ingen just nu
jasså, det är såpass.... Ja egentligen hade jag ingen tanke på priset... men det är klart gränsen går ju någonstans. De färdigreggade är ju 125:eek:r med liggande cylinder... inte riktigt vad jag vill ha.... och dessutom vill man ju ha lite kraftigare byggd ram med mera....
är det kostnaden till sfro och liknande som drar iväg eller?
Jag trodde i min "egen lilla värld" att dessa kostnader borde gå till runt 10.000:- men det kanske är större kostnader det handlar om?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Släpp stående cylinder helt. Köp en Fiddy reggad som 125cc på blocket för 7.000,-, köp sedan en YX 160cc motor på 24moto.se och byt. Sälj orginalmotorn för 2.000,- om du pallar.

Då har du typ 16 häst på bakhjulet.

Den går bättre än kina 250cc som bara fluffar runt. Lovar.

Den går bättre än du tror faktiskt

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jasså, det är såpass.... Ja egentligen hade jag ingen tanke på priset... men det är klart gränsen går ju någonstans. De färdigreggade är ju 125:eek:r med liggande cylinder... inte riktigt vad jag vill ha.... och dessutom vill man ju ha lite kraftigare byggd ram med mera....
är det kostnaden till sfro och liknande som drar iväg eller?
Jag trodde i min "egen lilla värld" att dessa kostnader borde gå till runt 10.000:- men det kanske är större kostnader det handlar om?

de skenar lätt iväg.
som ovanstående säger, och är du sen orolig för ram så förstärk den.
men om du verkligen vill så ska inte vi stoppa dig. alla drömmer om nåt och känner du att du har pengar o vilja så kör :tummenupp

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Gör det, mycket roligare att ha något som man själv har byggt :) (dom man köper är det urusel kvalité på, sålde min förra helgen som jag haft i 3 månader, körde viserligen riktigt hårt med den på bana och det höll den inget vidare för, mer meka än åka)

kolla på www.24moto.se för t.ex en yx 160 motor, den är bänkad till cirka 13 häst orginal och kostar inte farligt mycket.

Men iaf du får nog räkna med cirka 20.000 för allt, bara motardkit går på över 3k till en sån liten hojj.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln