Bygga depåstöd

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!
tänkte bygga mig ett eget depåstöd och tänkte höra hur man ska fästa det fram så man kan ta bort framhjulet. har sökt lite här men inte hittat någon bra bild.
någon som har något tips hur själva fästet ska se ut och vart man fäster det.
hojen är en gsxr 750 92a

MVH
Martin
 

hak

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
FZ1-N, SR 500-82
depåstöd

martin_642 skrev:
Ingen som har något tips?

Jag skulle inte ge mig på att tillverka ett dylikt själv, det är relativ komplicerat. Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj men principen för ett sådant stöd är att man lyfter underifrån i styrhuvudet, detta innebär att du måste svarva en tapp som passar i styrhuvudet och i depåstödet, denna tapp måste ha exakt samma mått som diametern på hålet i styrhuvudet (på en R1-00 är exempelvis detta mått 16.5 mm) annars kommer inte hojen att stå kvar. En sådan tapp kan dessbättre köpas lös men jag rekommenderar dig att köpa hela stödet komplett. Köpte själv ett komplett depåstöd fram och bak för 65 € inklusive frakt innan jul från louis.de vilka jag varmt kan rekommendera. Ser i deras katalog att de tar 6.95 € för en lös tapp (de tar 20 € för frakt och porto oavsett vikt och storlek på paketet vilket levereras inom fem dagar). I katalogen (nerladdningsbar på hemsidan) finns även bilder som visar hur det ser ut och funkar, enda kruxet är språket min tyska är inget jag skryter med, men depåstöd heter motorradheber på tyska.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
martin_642 skrev:
Hej!
tänkte bygga mig ett eget depåstöd och tänkte höra hur man ska fästa det fram så man kan ta bort framhjulet. har sökt lite här men inte hittat någon bra bild.
någon som har något tips hur själva fästet ska se ut och vart man fäster det.
hojen är en gsxr 750 92a

MVH
Martin

Det är inte så svårt att göra själv räcker med ett vanligt depåstöd som lyfter under gaffel benen se till bara att tapparna inte är för långa då förstör du gängorna på hjulaxel har byggt mina själv utan ritning bara att måtta lite och testa sig fram
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Eller gjør som jag ska gjøra: mata på några som ar kjøpt på butik!( jag ska bygga modellen som står under gaffel benen..)
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
hak skrev:
Jag skulle inte ge mig på att tillverka ett dylikt själv, det är relativ komplicerat. Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj men principen för ett sådant stöd är att man lyfter underifrån i styrhuvudet, detta innebär att du måste svarva en tapp som passar i styrhuvudet och i depåstödet, denna tapp måste ha exakt samma mått som diametern på hålet i styrhuvudet (på en R1-00 är exempelvis detta mått 16.5 mm) annars kommer inte hojen att stå kvar. En sådan tapp kan dessbättre köpas lös men jag rekommenderar dig att köpa hela stödet komplett. Köpte själv ett komplett depåstöd fram och bak för 65 € inklusive frakt innan jul från louis.de vilka jag varmt kan rekommendera. Ser i deras katalog att de tar 6.95 € för en lös tapp (de tar 20 € för frakt och porto oavsett vikt och storlek på paketet vilket levereras inom fem dagar). I katalogen (nerladdningsbar på hemsidan) finns även bilder som visar hur det ser ut och funkar, enda kruxet är språket min tyska är inget jag skryter med, men depåstöd heter motorradheber på tyska.
Då jag jobbar som CNC operatör är det inga problem för mig att svarva till en tapp som passar. ska ut o kolla på hojen hur de ser ut o om de går göra så bara.
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
martin_642 skrev:
Då jag jobbar som CNC operatör är det inga problem för mig att svarva till en tapp som passar. ska ut o kolla på hojen hur de ser ut o om de går göra så bara.


Svarva då till tappar som går upp i gaffeln :tummenupp :)
Jag köpte hydraulrör från Hydroscan(eller vad det hette).
För mig att jag anv 20 mm rör. Plättlätt! :banana :tummenupp
Hjulen köpte jag på Claes Olsson.
Då jag inte hade nån tillgång till rörbock så slog jag i en träplugg i ena änden. Fyllde röret med sand så mkt det gick, i med en till plugg. Sen är det bara att böja :tummenupp
 

erier128

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Mitt i
Hoj
Daytona 675
hej
Jag har nyss fixat ett fram som lyfter i kronan bara målning kvar.
Kan ta lite bilder om du vill.
Kan fixa en enkel ritning imorn som du kan utgå från. Du får mäta lite på din egen för att det ska passa.
Jag har en 929 som det passar bra på.
Det är lite pyssel men det går
 

belsebob

dricker Absint
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
när jag byggde mitt fram stöd, som lyfter i gaffelkronan, visste jag inte måttet på tappen. Så jag tog bara en M12-bultx140 och sågade av i lagom längd. funkar lika bra. Så länge den inte kan halka ur så. 12.9 bult för övrigt som är lite hårdare, ingen risk att den böjer sig heller.

jag har tyvärr inga bilder på det, nu sitter det på MCn. Och funkar kanon.

Tum-stock, ögonmått o lite jag provar-o-ser-vad-som-händer så kommer du säkert attt lyckas. Som sagt, titta på andra stöd hur de är upp byggda.
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag byggde också ett själv,fast med egna ritningar:
 

Bifogat

  • Depåstöd1.JPG
    Depåstöd1.JPG
    59.5 KB · Visningar: 371

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
394911_24_full.jpg
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Ok,på bilden så kan man inte ta bort framhjulet,fick nåt hjärnsläpp när jag byggde depåstödet.Så jag fick göra några distanser,nu går det att ta bort framhjulet :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
liten fråga.. hur får man upp cykeln på depåstöd om manb inte e mer än en person?
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag har alldrig behövt nån hjälp för att få upp den på depåstöden.Jag kan ju säga så här att jag tvättar nästan den efter varje tur,och då ställer jag den på båda depåstöden så mkt smidigare att tvätta fram å bakfälgen :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
UrbanTiger skrev:
Det är en hemlis som vi inte kommer att berätta så här på internettet. Du vet STASI och KGB scannar nätet efter västerländska hemligheter.

Kan säga så mycket att det handlar mycket om mod.

mmm.. funderade bara lite.. får inte ihop det i min virriga skalle
1054887055.gif

z_avatar_proteus93.gif
 
Last edited:

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
mått på tapp?

...Hmm. ....nån som vet måttet på tappen till depåstöd fram som lyfter i kronan.?
Till en lillninja -95....

Liksom lättare att beställa jag vet diametern.... :D


hmm, mätte mellan tummen å pekfingret.... och nu får man väl göra sitt eget främre stöd som lyfter i kronan...

Alla sätt att spara pengar är bra sätt....utom dem som blir helfel....
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top