Bygga egen elmotorcykel

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Satt och klurade på tåget in till jobbet idag, och då slog det mig att jag ju har en mc med skuren motor, och ramen bara står och väntar. Och eftersom att jag tycker elmotorcyklar är intressant så slog det mig att det var ju ett alldeles ypperligt tillfälle att om inte bygga en elhoj av det hela, så iaf titta lite på om det är ekonomiskt gångbart att göra det.

Med tanke på att det finns gott om folk som kan allt här, så borde det ju finnas en och annan som kan tipsa mig om bra ställen att börja läsa och klura på saken och vad jag bör undvika eller rent allmänt tänka på...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad är budgeten? Batterier är inte billigt i dagens läge. Personligen ska jag bygga en elcykel så fort Litium-Luft kommer på marknaden.

Ett tips om du vill ha effektiva motorer är att bygga egna Halbach Array motorer. Lär inte vara allt för svårt, kan dock bli dyrt men det är det värt! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Budgeten är "En inte helt efterbliven räckvidd och lagom med effekt (kanske 40-50 kw)." Känns inte helt intressant att börja bygga på något billigt som inte riktigt möter upp de två kraven, så tänkte försöka ta reda på vad det kostar.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är mycket att tänka på när man väljer batterier, antar att du är rätt insatt i det eftersom du tycker elhojar är intressant. Nu vet jag inte hur mycket space du har för batterier i hojen eller vad det är för hoj, men mitt tips är att sträva efter en så hög spänning som möjligt, det ökar effektiviteten, mellan 100-200 Volt skulle jag säga. Sen måste ju ackarna ha tillräckligt många C per Ah för att kunna leverera "40-50 kW". Jag förespråkar att bygga egna batteripack, då kan man forma de som man vill och därav placera de var man vill. AMP20 cellen är bra.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
...Men jag tycker inte du ska räkna med att kunna åka speciellt långt på en elcykel, Brammo gör ju elcyklar och vad har dom i räckvidd, 12mil? Hade jag varit dig hade jag väntat på Litium-Luft cellerna dom är 10-20gånger så bra som Li-ion i praktiken.

Vill du åka el tills dess rekommenderar jag....
iQuad.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, en räckvidd som hamnar nånstans där tycker jag väl är rätt acceptabel... Räckvidden är ju en funktion av effektuttaget med, så man får ju leva med ganska kort räckvidd. Ska jag hoja långt får det ju bli sporttourern isf. :) Men gillar vinande elmotorer, konstig som jag är, och kommer antagligen skaffa en elhoj på ett eller annat sätt. Att bygga en själv känns mest intressant.
Jo, men jag tänker ändå plöja ner alla pengar nästa år i att ta licens och förhoppningsvis köra ett riktigt race eller två, men skulle vara intressant att planera upp ett byggprojekt med. Ramen som står utan typ allt nu är en gammal RD350. ;)
Så jävla mycket kan jag ärligt talat inte, men har läst lite el på högskolan när jag blidde ingentinggjör, så jag behöver mest bara läsa på om det för att komma upp på banan...

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping