Tjena,
Skulle behöva alla elektriker och teknikvetares hjälp.
Tänkte göra en längre roadtrip nästa sommar och tänkte vara självförsörjande med ström. Jag är ganska teknik galen så det lär behövas lite om jag skulle vilja slå läger en vecka utan att ta in på vandrarhem.
Tänkte bygga in en liten dosa i ena sidoväskan med:
Voltmätare till batteriet.
12v uttag.
Två USB laddare med två uttag vardera.
Relä så de bara laddar när hojen är igång.
Av/på knapp eftersom laddarna drar ström när de inte används.
Säkringar.
Förslag?
Så nu till dilemmat -matematik och tekniska specifikationer.
Det jag tänker ladda som mest är 4st power bank på ca 20000 mAh då jag tror det är lagom mängd.
De två laddarna kommer ha 2amp vardera vilket resulterar i fyra uttag med 5v 1amp. Dugligt men inte optimalt.
Jag har inte valt mc än men räknar man på att den har ett 10ah batteri så skulle en 20000 mAh power bank vara ungefär lika mycket eftersom de är 5v (om jag minns rätt från tekniken i nian, snälla rätta mig om jag har fel).
Så jag vill ladda fyra gånger så mycket som original batteriet?
Jag kommer ju att köra ca 4-8 timmar per dag. Man måste ju räkna med att jag kommer stanna för pauser emellan så det blir inte kontinuerligt laddning. Troligen blir det en honda 80-talare så den lär inte ha lika effektiv generator som dagens.
Så kommer jag kunna ladda alla fyra samtidigt utan att ladda ur mc batteriet?
Bör jag montera ett extra batteri eller byta till ett heavy duty batteri för att undvika olycka?
Hur mycket laddar en mc generator ens?
Finns det någon sorts urladdnings spärr så att det inte hamnar under visst antal volt jag kan koppla till reläet?
Alla tips och synpunkter är välkomna och uppskattats.
Skulle behöva alla elektriker och teknikvetares hjälp.
Tänkte göra en längre roadtrip nästa sommar och tänkte vara självförsörjande med ström. Jag är ganska teknik galen så det lär behövas lite om jag skulle vilja slå läger en vecka utan att ta in på vandrarhem.
Tänkte bygga in en liten dosa i ena sidoväskan med:
Voltmätare till batteriet.
12v uttag.
Två USB laddare med två uttag vardera.
Relä så de bara laddar när hojen är igång.
Av/på knapp eftersom laddarna drar ström när de inte används.
Säkringar.
Förslag?
Så nu till dilemmat -matematik och tekniska specifikationer.
Det jag tänker ladda som mest är 4st power bank på ca 20000 mAh då jag tror det är lagom mängd.
De två laddarna kommer ha 2amp vardera vilket resulterar i fyra uttag med 5v 1amp. Dugligt men inte optimalt.
Jag har inte valt mc än men räknar man på att den har ett 10ah batteri så skulle en 20000 mAh power bank vara ungefär lika mycket eftersom de är 5v (om jag minns rätt från tekniken i nian, snälla rätta mig om jag har fel).
Så jag vill ladda fyra gånger så mycket som original batteriet?
Jag kommer ju att köra ca 4-8 timmar per dag. Man måste ju räkna med att jag kommer stanna för pauser emellan så det blir inte kontinuerligt laddning. Troligen blir det en honda 80-talare så den lär inte ha lika effektiv generator som dagens.
Så kommer jag kunna ladda alla fyra samtidigt utan att ladda ur mc batteriet?
Bör jag montera ett extra batteri eller byta till ett heavy duty batteri för att undvika olycka?
Hur mycket laddar en mc generator ens?
Finns det någon sorts urladdnings spärr så att det inte hamnar under visst antal volt jag kan koppla till reläet?
Alla tips och synpunkter är välkomna och uppskattats.