Bygga egen mätare för vridmoment

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En momentnyckel som går att lita på behöver inte kosta så mycket men en testurustning för att kontrollera momentnyckeln kosta boda o femti. Att lämna in en momentnyckel för kontroll och kalibrering kräver dock ingen semesterkassa men jag vill kunna testa/kontrollera själv utan att behöva åka till någon trött butik, skicka iväg, vänta ett dygn för att verktyget ska ha rätt temperatur o.s.v..

Visst går det att köpa utrustningen men det kostar som sagt och det blir lite svårmotiverat när intresset för intäkter med utrustningen är lika med noll.

Sagt och prövat, skaffade mig en kinamomentadapter, 40-200 Nm är dom specade i ett otal olika utformningar och färger med förmodat samma innehåll. Noggranheten är det inget större fel på, går att kalibrera men ett maskinverktyg duger dom inte till. Visst kan man ställa in verktyget till ett konstant moment och konstruerar en rigg som håller det still skulle det teoretiskt gå, ett jäkla mek för olika verktyg dock och ev. bränner man maskinen på kuppen.

Nu arbetar dock de flesta handhållna maskiner värda ämnet med slagfunktion och då fungerar inte kina i detta fall, slaget gör att momentet inte är konstant under tillräckligt lång tid och det registrerade vridmomentet blir knappt mätbart. Ett verktyg spec. till 159 Nm mättes upp till under 3 Nm som exempel.

Digitalt är naturligtvis svartkonst så jag testade att banka ihop en hävarm och låta maskinen, med slagfunktion trycka den mot en analog våg men resultatet blev inte bättre. Handhållna låsta moment ledde dock till högre tryck men aldrig samma samt stukade handleder.

...

Hur svårt kan det vara?

Sen kom jag på nästa snilleblixt som jag inte hunnit testa i praktiken ännu men tror det har potential. Såhär:

Om man bygger ett stativ med gängat gods och en skruv, bult, fast en skruv överdimensionerad nog för ändamålet som i sin tur trycker på en platta mot en våg så kommer trycket gå att mäta då gängorna filtrerar slagfunktionen från maskinen. Kanon!

Detta kommer dock bara att ge ett värde i kg men då borde det väl gå att räkna baklänges om man tar en kalibrerade momentnyckel och mäter upp olika vridmoment/Nm och ser vad det resulterar i kg?

Det fina i kråksången är att det blivit populärt med personvågar som har wiffi och/eller blåtand, någon av dessa filformat borde kunna gå att importera till excel o sen är man hemma.

Det hela borde gå att klura ihop under tusenlappen medan en trovärdig kandidat i handeln kostar från 10 000 pengar och uppåt, utan wiffi.

Tänker jag jävligt fel någonstans?

Arangemanget blir ganska portabelt och största vinningen för egen del är att jag kan provköra maskiner innan köp och jämföra mot spec. lögn och egen erfarenhet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kanske missförstår... men att kalibrera momentnyckeln mot en våg som är helt okalibrerad känns en aning meningslöst.

Jag skulle hellre bygga nåt enkelt mekaniskt arrangemang med hävarm(kanske 1m?) där du hänger vikter, naturligtvis för kalibrering vikter av god noggrannhet. Och så skulle jag nog trimma in hävarmen så den motsvarar nåt jämnt och bra, kanske 1kg*1m.

Så när du hänger på första 1 kg så blir det jämt och fint 2*kg*m osv
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kanske missförstår... men att kalibrera momentnyckeln mot en våg som är helt okalibrerad känns en aning meningslöst.

Jag skulle hellre bygga nåt enkelt mekaniskt arrangemang med hävarm(kanske 1m?) där du hänger vikter, naturligtvis för kalibrering vikter av god noggrannhet. Och så skulle jag nog trimma in hävarmen så den motsvarar nåt jämnt och bra, kanske 1kg*1m.

Så när du hänger på första 1 kg så blir det jämt och fint 2*kg*m osv
Nu är jag ju bara obstinat och jobbig, men dels mäts vridmoment i Nm, inte kgm, och tyngdkraften för 1kg är ju bara 9,82N, så 1m hävarm ger bara 9,82Nm. Sen väger ju också handtaget på momentnyckeln en del, så det ska ju också räknas med i totala vikten som påverkar hävarmen :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag ju bara obstinat och jobbig, men dels mäts vridmoment i Nm, inte kgm, och tyngdkraften för 1kg är ju bara 9,82N, så 1m hävarm ger bara 9,82Nm. Sen väger ju också handtaget på momentnyckeln en del, så det ska ju också räknas med i totala vikten som påverkar hävarmen :)

Lite svårt att hitta N-vikter, särskilt med tanke på att dessa måste kalibreras om ifall man förflyttar dem till en annan geografiskt punkt så du får nog ta den där ansträngningen att göra den kalkylen på din räknare.

Beträffande momentnyckelns vikt kan du väl placera skaftet uppåt eller neråt så att du drar horisontellt, om du nu vill vara petig. Eller gör mätning med skaftet först åt vänster, därefter åt höger och ta medelvärdet. Eller om du föredrar att börja åt höger och sedan åt vänster.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar kolla momentnycklar någon gång vartannat år med vanlig fiskvåg och 1 m skaft. Drar man fast momentnyckeln vågrätt i skruvstycket så ger inte 1m skaftet någon tyngd.

Jag är nog onödigt noga :D:3freak:rofl
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag kanske missförstår... men att kalibrera momentnyckeln mot en våg som är helt okalibrerad känns en aning meningslöst.

Jag skulle hellre bygga nåt enkelt mekaniskt arrangemang med hävarm(kanske 1m?) där du hänger vikter, naturligtvis för kalibrering vikter av god noggrannhet. Och så skulle jag nog trimma in hävarmen så den motsvarar nåt jämnt och bra, kanske 1kg*1m.

Så när du hänger på första 1 kg så blir det jämt och fint 2*kg*m osv

Ja men när jag tänker en sak, beskriver en annan med målet av det tredje måste du ju förstå vad jag vill komma fram till?

..eller inte :)

Målet är alltså inte i första hand kunna kalibrera, mest en bonus om jag får till sådan noggrannhet. Det jag vill kunna uppnå är en upprepningsbar kontrollmetod för att mäta maskiners vridmoment, sen om värdet är Nm, kg eller muffins spelar inte så stor roll till en början även om ambitionen är att kunna översätta värdet till Nm när det finns lite data att jobba med.

Maskin, våg, gängtapp och skruv är det enkla men jag har inte sprungit på något vettigt material att bygga av ännu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite svårt att hitta N-vikter, särskilt med tanke på att dessa måste kalibreras om ifall man förflyttar dem till en annan geografiskt punkt så du får nog ta den där ansträngningen att göra den kalkylen på din räknare.

Beträffande momentnyckelns vikt kan du väl placera skaftet uppåt eller neråt så att du drar horisontellt, om du nu vill vara petig. Eller gör mätning med skaftet först åt vänster, därefter åt höger och ta medelvärdet. Eller om du föredrar att börja åt höger och sedan åt vänster.
Jojo, jag sa ju att jag bara var petig ;) Om man hänger på 10kg och det bara drar med 98,2N istället för 100N är ju i praktiken alldeles sak samma.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top