Bygga eget 4-2-1.

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Hajom
Hoj
honda cb650 -80
Undrar om det är möjligt att bygga ett eget avgassystem till min café racer, honda cb 650-80 utan att tappa för mycket effekt?

Orginalsystemet går från 4-2 under mitten av motorn ungefär. Direkt därifrån hade jag tänkt dra ihop det till ett, får att sedan dra ut det på en sida av hojjen.
4-2-1.png
vänstra:som det ser ut idag.
högra: så ja vill ha det.

Va tror ni?
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Det går absolut med lite eftertanke. Topp och framförallt kamaxel spelar stor roll.
Tryckkärlsrör och böjar i svartstål är hyfsat billigt. Rostfritt finns ju också.
Utgå från diametern du har original, men kan gå upp eller ner lite i storlek beroende på hur du vill ha karaktären. Mindre diameter = Mer botten/mellanregister & bredare effektband, större diameter = högre maxeffekt, då på högre varv.

Samma där, 4-2-1 grenrör är bäst om man håller sig under 8000rpm kanske, blir lite mer botten och bredare register, och då 4-1 mer maxeffekt på högre varv.
Långa primärrör lyfter låg och mellanregister, korta primärrör lyfter toppänden.

650cc? 1.750" - 2.100" primär och 2 - 2.5" sekundärrör kanske.
Och en bra kollektor på det.

Ursäktar det grötiga inlägget.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top