bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med en husrenovering som tagit all tid man haft i snart fem månader har gjort att det blivit mycket funderingar medan man snickrat. De sista funderingarna har rört sig om V-twinar och då de för mig (och säkert många andra) på grund av ekonomin icke aktuella Vincent maskinerna.
Googlade runt och hittade då lite häftiga hojar byggda på Viragon.
http://s1.aecdn.com/images/news/gallery/billy-joel-rides-a-custom-yamaha-virago-photo-gallery_13.jpg
https://eglivincent.files.wordpress.com/2014/01/9-yamaha-vincent-virago-1.jpg
Och är en Virago ram med TR1 motor
https://www.tr1.de/pictures/gallery/martin_van_der_veen_1.jpg
Jag gillar "gamla stuket" på cafe hojar och vill då ha dubbla stötdämpare bak även om Vincent hade sin variant av "mono shock" på sina modeller och då är ju varianterna av Viragon med dubbla dämpare bak mer aktuella och dessa verkar det ju finnas flest av om man kollar på annonser. Bakramen är väl inte så snygg men om man har sidokåpor kan man nog dölja den ganska bra som på bilden med hojen som har TR1 motorn. Annan framgaffel lär väl nästan också vara ett måste för att sänka framänden och sen blir det ju givetvis ny tank och sadel.
Vad tror ni detta, är ju helt klart att det blir ett omfattande projekt om man skall få det snyggt och risken finns ju att man även måste kapa i ramen om man verkligen skall lyckas riktigt bra. Dock är väl det kanske lite av tjusningen att inte bara köp en ny bakram, sadel och Benelli tank och bulta på som på de flesta Virago byggena man ser.
Hur är de olika Virago modellerna? Vilken skall man satsa på till ett cafe bygge 1100:an?
Finns det andra lämpliga v-twin hojar att bygga cafe racer på?
Googlade runt och hittade då lite häftiga hojar byggda på Viragon.
http://s1.aecdn.com/images/news/gallery/billy-joel-rides-a-custom-yamaha-virago-photo-gallery_13.jpg
https://eglivincent.files.wordpress.com/2014/01/9-yamaha-vincent-virago-1.jpg
Och är en Virago ram med TR1 motor
https://www.tr1.de/pictures/gallery/martin_van_der_veen_1.jpg
Jag gillar "gamla stuket" på cafe hojar och vill då ha dubbla stötdämpare bak även om Vincent hade sin variant av "mono shock" på sina modeller och då är ju varianterna av Viragon med dubbla dämpare bak mer aktuella och dessa verkar det ju finnas flest av om man kollar på annonser. Bakramen är väl inte så snygg men om man har sidokåpor kan man nog dölja den ganska bra som på bilden med hojen som har TR1 motorn. Annan framgaffel lär väl nästan också vara ett måste för att sänka framänden och sen blir det ju givetvis ny tank och sadel.
Vad tror ni detta, är ju helt klart att det blir ett omfattande projekt om man skall få det snyggt och risken finns ju att man även måste kapa i ramen om man verkligen skall lyckas riktigt bra. Dock är väl det kanske lite av tjusningen att inte bara köp en ny bakram, sadel och Benelli tank och bulta på som på de flesta Virago byggena man ser.
Hur är de olika Virago modellerna? Vilken skall man satsa på till ett cafe bygge 1100:an?
Finns det andra lämpliga v-twin hojar att bygga cafe racer på?