Bygga en v-twin cafe racer

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med en husrenovering som tagit all tid man haft i snart fem månader har gjort att det blivit mycket funderingar medan man snickrat. De sista funderingarna har rört sig om V-twinar och då de för mig (och säkert många andra) på grund av ekonomin icke aktuella Vincent maskinerna.

Googlade runt och hittade då lite häftiga hojar byggda på Viragon.
http://s1.aecdn.com/images/news/gallery/billy-joel-rides-a-custom-yamaha-virago-photo-gallery_13.jpg
https://eglivincent.files.wordpress.com/2014/01/9-yamaha-vincent-virago-1.jpg

Och är en Virago ram med TR1 motor
https://www.tr1.de/pictures/gallery/martin_van_der_veen_1.jpg

Jag gillar "gamla stuket" på cafe hojar och vill då ha dubbla stötdämpare bak även om Vincent hade sin variant av "mono shock" på sina modeller och då är ju varianterna av Viragon med dubbla dämpare bak mer aktuella och dessa verkar det ju finnas flest av om man kollar på annonser. Bakramen är väl inte så snygg men om man har sidokåpor kan man nog dölja den ganska bra som på bilden med hojen som har TR1 motorn. Annan framgaffel lär väl nästan också vara ett måste för att sänka framänden och sen blir det ju givetvis ny tank och sadel.

Vad tror ni detta, är ju helt klart att det blir ett omfattande projekt om man skall få det snyggt och risken finns ju att man även måste kapa i ramen om man verkligen skall lyckas riktigt bra. Dock är väl det kanske lite av tjusningen att inte bara köp en ny bakram, sadel och Benelli tank och bulta på som på de flesta Virago byggena man ser.

Hur är de olika Virago modellerna? Vilken skall man satsa på till ett cafe bygge 1100:an?

Finns det andra lämpliga v-twin hojar att bygga cafe racer på?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker att Viragon är ett dåligt utgångsmaterial för café, mest på grund av att ramen har styrhuvudet placerat så pass högt upp i förhållande till resten. Titta på hur den ser ut original:gnissla Det är en våldsamt ful motorcykel. Kan man kapa i ramen är det en annan sak, Viragon är ju billig att köpa.

Vill man inte gå så långt är det nog bättre att börja med en annan ram/hoj. Finns många trista doldisar med V-tvin där ute.

De flesta 90 tals japscustom hojarna är byggda med en massa täckkåpor överallt, när man strippar av skrotet så är ofta ramen riktigt ful, med boxade styrhuvudinfästningar osv, typ VN1500 som annars skulle kunna vara ett alternativ.

Försök hitta en hoj med en ram som i huvudsak består av rundrör, kapar man bort alla fästen så kan det bli helt ok.

En Kawasaki Drifter skulle kunna funka till exempel. Rätt billiga. Annars så finns det ju nu ett par HD för under 40" på blocket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja jag skulle nog inte bygga om en Vincent ;) dock skulle jag gärna äga en Egil Vincent men dom är ju inte heller gratis.

Virago kräver väl nästan att man kapar i ramen just pga av styrhuvudets placering och kanske också dess vinkel och sen måste man nog ha annan gaffel som är kortare. Tänker att man behåller mitten delen av ramen runt motorn, svingen med kardanen svetsar om styrhuvudet och sen gör en ny bakram, det borde väl gå att få igenom som ombyggt fordon.

Tar gärna fler tips på v-twin hojar man kan göra nåt kul av.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är budgeten 10" eller 40"?

Är den åt det låga hållet så är ju TR-1 perfekt, får lätt 80 kusar med andra förgasare. Pressad plåtram är lite tråkigt men den syns knappt:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja jag skulle nog inte bygga om en Vincent ;) dock skulle jag gärna äga en Egil Vincent men dom är ju inte heller gratis.

Virago kräver väl nästan att man kapar i ramen just pga av styrhuvudets placering och kanske också dess vinkel och sen måste man nog ha annan gaffel som är kortare. Tänker att man behåller mitten delen av ramen runt motorn, svingen med kardanen svetsar om styrhuvudet och sen gör en ny bakram, det borde väl gå att få igenom som ombyggt fordon.

TR1 är väl ett alternativ, den har väl kedja istället för kardan vilket kanske kan vara ett plus om man bygger om hojen. Lite minus utseende mässigt enligt mig är bakfjädringen, vill ju ha två dämpare bak och sen har väl TR1 gjutna fäljar medan Viragon har ekerfäljar på en del modeller.

Tar gärna fler tips på v-twin hojar man kan göra nåt kul av.

Budget mässigt vill jag gärna ligga lågt då det kommer till själva hojen för den lär det ju dra iväg en 20-25000 kr innan det är klart.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TR1 är väl ett alternativ, den har väl kedja istället för kardan vilket kanske kan vara ett plus om man bygger om hojen. Lite minus utseende mässigt enligt mig är bakfjädringen, vill ju ha två dämpare bak och sen har väl TR1 gjutna fäljar medan Viragon har ekerfäljar på en del modeller.

Tar gärna fler tips på v-twin hojar man kan göra nåt kul av.

Budget mässigt vill jag gärna ligga lågt då det kommer till själva hojen för den lär det ju dra iväg en 20-25000 kr innan det är klart.


TR1 vet jag bara har kardan! Har själv börjat fundera lite på att återuppta byggandet efter min NT650GT Bros bygget. Du kan få riktigt bra bygge med virago, många använder orig tanken och vinklar upp den i bakkant. viragotechforum finns mkt info och byggen.

Vad kan gå fel?`:0
https://www.google.se/search?q=xv+c...18rXAhUoOJoKHYoeB3gQ_AUICigB&biw=1680&bih=944
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
varför inte ett bygge på någon av dom större offroad hojarna typ transalp eller något sånt?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
TR1 vet jag bara har kardan! Har själv börjat fundera lite på att återuppta byggandet efter min NT650GT Bros bygget. Du kan få riktigt bra bygge med virago, många använder orig tanken och vinklar upp den i bakkant. viragotechforum finns mkt info och byggen.

Vad kan gå fel?`:0
https://www.google.se/search?q=xv+c...18rXAhUoOJoKHYoeB3gQ_AUICigB&biw=1680&bih=944

Inte för att jag kan så värst mycket om TR1 men att den fanns med kapslad kedja vet jag. Kanske finns med kardan men jag har inte sett någon.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har googlat en hel del på Virago hojarna och som det verkar så bygger de flesta cafe racers på de modellerna som har mono shock dämparen bak, dock så verkar dessa sällsynta då man kollar på tex blocket, där verkar det vara modellerna med dubbla dämpare bak som dominerar. Personligen gillar jag faktiskt dubba stötdämpare bak på en cafe hoj men i Viragon fall blir det ju en ganska omfattande ombyggnad av bakramen om man skall få till nåt snyggt.

Vad säger ni om XV535? Dom går ju att hitta riktigt billigt. Kan man ligga och marscha i motorvägsfart med en XV535? Jag är ju inte ute efter nån egentlig effektmaskin men vill ha nåt som man i alla fall kan ligga i motorvägsfart med utan problem och kanske även kunna åka två på nån gång då och då.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Du kan ju beställa en ny komplett Vincent motor 150000-250000:-kostar dom:fyllisar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan ju beställa en ny komplett Vincent motor 150000-250000:-kostar dom:fyllisar

Jo det vore nåt, dock lite över min budget tyvärr:(

En Virago eller nåt liknande är nog mer min prisklass.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
TR1:an har kedja. Jag köpte en ny när den kom, 1981, och har haft tre stycken och gillar den mycket. Har en nu också sen jag fick lite nostalgilängtan... Trevlig motor som hade lite barnsjukdomar när de var nya. Första årsmodellen hade dåligt med gods bakom topplockspackningen så att man blåste den. Och sen sköt den loss förgasarna ibland. Hade nog att göra med tändinställningen för den baktände ibland. Men motorn har en mycket trevlig gång och är stark så det räcker. Om du ändå ska bygga om helt så satsa på lite större motor på en gång. Jag tror du kommer att ångra dig om du satsar på en 535:a. Lycka till!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
TR1:an har kedja. Jag köpte en ny när den kom, 1981, och har haft tre stycken och gillar den mycket. Har en nu också sen jag fick lite nostalgilängtan... Trevlig motor som hade lite barnsjukdomar när de var nya. Första årsmodellen hade dåligt med gods bakom topplockspackningen så att man blåste den. Och sen sköt den loss förgasarna ibland. Hade nog att göra med tändinställningen för den baktände ibland. Men motorn har en mycket trevlig gång och är stark så det räcker. Om du ändå ska bygga om helt så satsa på lite större motor på en gång. Jag tror du kommer att ångra dig om du satsar på en 535:a. Lycka till!

Det är väl lite så jag resonerar ska man bygga nåt så är det nog lika bra att ta en med hyfsad motor på 750 eller uppåt.

Har även fått lite funderingar på att man skulle bygga en egen ram liknande en Egli Vincent liknande ram men behålla svingen med kardanen fast frågan är ju då om det är bättre om man bara "kapar" och bygger om en originalram då det kommer till besiktningen?
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Om du har tänkt besiktiga som den hoj det är får du inte göra ingrepp i huvudramen. Alltså den större delen, från styrhuvud och bakåt, till bakram. Rätta mig om jag har fel, någon. Ändrar man mer än så kan det bli svårt att få igenom på en vanlig besiktning. Sen är det nog så att det är upp till välviljan hos respektive besiktningsman hur mycket ombyggt han vill släppa igenom. Jag håller på och bygger om en riktigt tråkig Z250 -82 till bobber, till min fru som första hoj hon ska köra, och vi får se hur det går med den besiktningen. Jag har gjort om fjädring bak och kapat bort bakramen och bytt sving, så vi får se...

Det som är lite tråkigt med TR1:an och de andra hojarna i samma familj, om man ska bygga om, är den pressade ramen. Alltså inga rör utan plåt som är pressad till den form den har. Inget större fel med det, men lite svårt att göra om och får snyggt kanske.

Det där med att utgå från en stor endurohoj är inte helt fel. Lite svårt att hitta nån till bra pris kanske, men googla lite så kan du hitta grymt läckra byggen på 450-crossar och liknande. Köpte en vurpad Yamaha TDM850 häromåret, som jag först hade planer på caféstuk med, men det slutade med mer endurostuk istället med framgaffel från en KTM 990 osv.

Men viktigast är att du hittar nåt i din prisklass och är nöjd själv med det du får till!:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att besikta ett bygge moddat på det sätt jag funderar på att göra lär nog inte gå att göra utan det måste nog till en regbesiktning, visst kan man ha tur att få igenom en moddad hoj om besiktningsmannen är på rätt humör men man skall väl inte räkna med det.

Det jag funderar på är om det kan vara en fördel om man tex tar en Virago och använder dess original ram och sen bygger om den med en ny eller väldigt kraftigt moddad bakram och sen även moddar den i framdelen runt styrhuvudet och sänker det, man får nog även byta gaffel till nåt kortare. Andra alternativet är ju att svetsa en helt ny ram där man bara behåller motorn och svingen med kardanen och den bygger från scratch men då blir det väl SFRO och hela baletten, frågan är om man klara sig ifrån det och "bara" behöver regbesikta om man utgår från originalramen?

Tar man och utgår ifrån Virago modellerna med dubbla dämpare bak så kan man nog få till en hyfsad ram då den pressade plåtdelen av ramen hamnar under tank och sadel.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top