Bygga "garage" på parkeringsplats?

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Funderar på att byta försäkringsbolag till ett som kräver garage med fyra väggar och tak men det finns inga garageplatser i området och skulle nån mot förmodan bli ledig är det svindyrt. Däremot finns det många lediga vanliga p-platser för uthyrning så jag funderar på att köpa typ en gammal lekstuga alternativt snickra ihop ett litet garage och ställa på parkeringsplatsen för att på så sätt få mitt eget lilla mc-garage.
Det är ju lite galen idé och frågan är väl vad bostadsbolag som hyr ut parkeringsplatserna säger om saken men i värsta fall får man väl få det till att bli nåt som kan liknas vid en husvagn. Ett annat alternativ är förstås att köpa ett kåpat släp och plocka bort hjulen på det men då kanske det inte uppfyller försäkringsbolagets krav på "garage".

Nån som sett eller hört talas om nån som gjort detta tidigare? :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
i mitt hyresavtal för parkeringsplats står det klart och tydligt att platsen enbart får användas till uppställning av mc, personbil, lätt lastbil.

är nog ganska vanligt med liknande klausuler, annars är sydneys förslag om en kontainer nog det bästa

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
En släkting till min sambo fick inte bygglov för sin carport, eftersom den skulle stå för nära grannens tomtgräns. Han löste det genom att montera fyra st små "möbelhjul", ett på varje bärande stolpe...
Att hjulen efter 5 minuter hade sjunkit ner i gruset spelade tydligen ingen roll :tummenupp

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Snigel.

En tidigare granne till mej köpte ett "snigelgarage" Bultade fast det på sin p-ruta och FB godkände det som Garge.
ett svensk företag som tillverkar dessa. Kommer inte ihåg namnet men du får väl googla ..:tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
På Nynäsvägen nära Globen fanns iaf häromåret en kille som hade satt stängselramar typ Gunnebo Troax höjd 2000 mm runt hojen på sin parkeringsplats, samt en fartygspollare på några hundra kilo.

Verkade funka. Pris exkl pollare runt 4.000,- plus moms.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vet att andra har löst det genom att köpa t.ex en gammal transit och ställt på p-platsen och sen haft hojen i den!

Är bara att förstärka upp insidan armeringsjärn +ordentligt lås på utsidan och sen att bilen självklart inte är startbar/rullbar!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tror inte ditt bostadsbolag kommer att godkänna din idé. Möjligt att de skulle tillåta det under en begränsad tid, men någon permanent lösning har jag svårt att se att de skulle godkänna. Byggnadskontoret skulle nog ha en del synpunkter på en sådan lösning.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vet att andra har löst det genom att köpa t.ex en gammal transit och ställt på p-platsen och sen haft hojen i den!

Är bara att förstärka upp insidan armeringsjärn +ordentligt lås på utsidan och sen att bilen självklart inte är startbar/rullbar!

Egentligen klockren idé. Får man ju ställa "var som helst".

Plus att det ger möjlighet till nasty försåtsminering.

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Kom på att jag faktiskt har ett hyresavtal för nuvarande p-plats och kollade igenom och det står tydligt att platsen enbart får användas för "funktionsdugligt motorfordon" och som kommentar att skrotbilar/släp/husvagnar inte är ok. Ser med andra ord mörkt ut men ska ringa och kolla om "snigelgaraget" är ok, problemet är att jag helst skulle vilja få in tre hojar på platsen.

Sydney: Long time! Mja, just nu står den avställd och obesiktigad och ska nog ut på blocket om nån vecka. Planen är att byta ut mina två halvdana hojar mot en ensam "heldan" istället.

Egentligen klockren idé. Får man ju ställa "var som helst".

Men inget försäkringsbolag i världen lär godkänna en gammal transitbuss som "låst garage"...

Last edited:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Knycker tråden lite

Nu knycker ja här...

Jag har tänkt o förvara hojen i en 20" container.

Jag vet att den blir väldigt väldigt varm på sommaren och undrar nu om de kan finnas risk för brand?
Risk för korrosion pga all fukt som bildas inuti containern?

Hade jag kunnat så hade jag ordnat nått sort ventiler men de går inte :(

Vad tror ni?

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Jag funderar själv på hur jag ska lösa detta "bekymmer".

Mitt bästa alternativ hittills är denna hopfällbara container:
http://www.kovobel.cz/en/demountablecontainers/

Är 'endast' 2,20 m hög isället för 'vanliga' containrar som är 2,40+.

Kostar 13.700 (9.900+moms) för 3m varianten. Svensk återförsäljare är säve byggmaskiner. Om man köper direkt från den tjeckiska tillverkaren kostar de 7300:-.

Vi kan åka till tjeckien ihop om du har lust :D

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Nu knycker ja här...

Jag har tänkt o förvara hojen i en 20" container.

Jag vet att den blir väldigt väldigt varm på sommaren och undrar nu om de kan finnas risk för brand?
Risk för korrosion pga all fukt som bildas inuti containern?

Hade jag kunnat så hade jag ordnat nått sort ventiler men de går inte :(

Vad tror ni?

Det funkar fint. Tyvärr får du räkna med endel klåfingrigas inbrottsförsök

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Men inget försäkringsbolag i världen lär godkänna en gammal transitbuss som "låst garage"...

Nä men en 130 decibel siren som tjuter och en brandsläckare som töms på den som baxar upp bakdörrarna via något vajersystem skulle vara jävligt kul.:yoparty

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
i mitt hyresavtal för parkeringsplats står det klart och tydligt att platsen enbart får användas till uppställning av mc, personbil, lätt lastbil.

är nog ganska vanligt med liknande klausuler, annars är sydneys förslag om en kontainer nog det bästa

lätt lastbil med ramp då? :D

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag tror inte mitt BRF blir så glada om jag drar upp något sådant framför radhuset :(
(skulle vara snigelgaraget i så fall möjligtvis).

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife