Bygga och konstruera egna plastdetaljer

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
zx-6r + ett par till
Halloj

Ska bygga lite på min R6a i vinter och går i tankarna att tillverka egen plast till hojen. Jag har läst lite i tidningar att en del använder frigolit för att få till en form och sen gjuter till det hela?
Nån som har någon erfarenhet av detta såsom vad för verktyg och maskiner man bör använda sig av?
Är detta nåt man kan göra hemma i garaget själv och hur gör man helt enkelt.

Eller finns det ett smidiagre sätt att göra det då det blir riktigt dammigt och skitigt med frigolit.

inte mkt råd i den där tråden, att ha Hoztics entusiasm är inte fel, men att göra kåpor efter hans/trådens arbetsbeskrivning kommer inte lyckas, rätt i grova drag, men många avgörande arbetsmoment saknas.

Last edited:
inte mkt råd i den där tråden, att ha Hoztics entusiasm är inte fel, men att gör kåpor efter han/trådens arbetsbeskrivning kommer inte lyckas, rätt i grova drag, men många avgörande arbetsmoment saknas.
Jovisst är det så, det är ju inget man bara slabbar ihop! Man ska ju helst ha koll på vars dom behöver förstärkas, var/hur fästen ska plastas, hur fibrernas belastning ser ut osv, släppmedel till formen, och mycket annat.
Mycket står att läsa, som sagt, på modellbygghemsidor, och för all del i SHB på www.segelflyget.se.
Men trots alla problem och svårigheter så är det ju många som plastar allt från flygplan till båtar å kåpset, så det GÅR ju ;)

Jovisst är det så, det är ju inget man bara slabbar ihop! Man ska ju helst ha koll på vars dom behöver förstärkas, var/hur fästen ska plastas, hur fibrernas belastning ser ut osv, släppmedel till formen, och mycket annat.
Mycket står att läsa, som sagt, på modellbygghemsidor, och för all del i SHB på www.segelflyget.se.
Men trots alla problem och svårigheter så är det ju många som plastar allt från flygplan till båtar å kåpset, så det GÅR ju ;)

det jag hänger upp mig på är att du lämnar råd men hoppar över viktiga moment.
det går ju inte att skulptera, måla och sen gjuta av frigolit.
om man nu inte vill ha en yta som ser ut som skit så klart..

nog ær det væll bra att man ger råd.. men om man skall ge råd så bør man ge om råd om alla de arbetsmomenten som ingår i sjælva rådet.

alternativt så ger man lænkar och hænvisar till sidor som beskriver tillvægagångssættet . om man skall ge en totallt bristfællig beskrivning som ju faktiskt gjorts så ær det bættre att enbart læmna hænvisningar till lænkar.

inte mkt råd i den där tråden, att ha Hoztics entusiasm är inte fel, men att göra kåpor efter hans/trådens arbetsbeskrivning kommer inte lyckas, rätt i grova drag, men många avgörande arbetsmoment saknas.

Det verkar som du vet vad som saknas i den tråden och kanske kan tillägga lite, Tack. :gnissla

Har suttit och läst på länkar ni tippsat om, tackar för det.

Men finns det inget enklare sätt än att använda typ frigolit, vore bra om det inte blir så himla skitigt överallt??

har du aldrig gjutit läs på.. är du som jag prövar du dig fram. börja med nåt mindre :tummenupp

Jag arbetade en del med det i ett projektarbete som jag o en kompis gjorde i skolan, vi la upp massa byggbilder o grejer som du kan kolla igenom om du vill och även beskrivning av de olika momenten. adressen är: http://hem.passagen.se/frontbygge

Jag har även påbörjat ett nytt projekt med att bygga nya bakre sidokåpor till min Cbr 900RR, började lite smått idag, men kommer nog starta en egen tråd om det senare..

Förresten det där me frigolit är inget vidare, åk till bygghandeln och köp ECOprim skivor istället, mycket hårdare och finare att arbeta med

beroende på hur mycket och stora bitar du ska göra så är de lite olika sätt. men att använda en plugg är en helt del extra arbete om du bara vill förändra lite på den befintliga delen.

Börja med att leta reda på en lokal liten mysig plast firma fråga om du kan få köpa lite polyester härdare och glasfiber väv jag betalade 80 kr får tre kvadrat glasfiber och en liter polyester billigare än att gå till typ micro.

sedan bygg den formen du vill ha med hjälp av typ hönsnät lr liknande lr med olika långa trä pinnar sedan spänner över ett flistyg lr annat tyg som är elastiskt kör på ett lager polyester!
nu har du en form att arbeta med denna är inte stark men de ordnas med att lägga på 3-4 lager polyester+väven, hur du lägger väven har ingen direkt betydelse de kommer bli starkt endå . men lägg max två lager åt gången sedan måste de härda.
kör du på fler finns risk att värmeutveklignen vid härdningen gör så skiten självantänder (har provat)

Här kan du se hur jag plastade en instrument bräda till min bil principen är den samma http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Vogge&cat=7646&image=34950
ajust avnänd gummihandskar man kan bli allergisk mot plasten.:tummenupp
sen är de bara våga! det är en fruktansvärt kul matrial att behärska kan göra mycket kul!

jag har pesonligen aldrig fått frigolit till att stå ut med polyestern.
provat olika typer men alla har smält.
divynacell säger jag bara....

Jag skulle föredra att bygga plugg med hjälp av spryglar så som i en flygplansvinge

Låt säga att du gör massonitmallar eller liknande , utgå från en centrumlinje

( lättare med symetri ) trä upp mallarna på 2 stänger

Med CC 25mm eller tätare mallarna kan formas till varje tvärsnitt och på så sätt få fram väldig liksidiga å fina former

Sen gäller bara att klä detta på lämpligt sätt för att få fram en yta

vävd glasfiber och pollyester som ett exempel ( spacklas sedan )

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back