Bygga tuktuk

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Har funderingar kring att bygga en tuktuk, med bakaxel från en fyrhjuling och modern framgaffel, och ca 125 cc motor..
Vad tror ni? Skulle det gå att få godkendt i genom sfro?

Visst skulle man kunna göra det det är inte konstigare än alla som reggar sina trikebyggen. Betänk dock att registreringsprocessen inte är direkt billig. Kan vara ett alternativ att köpa en med COC papper så man slipper regbesiktning, skaffa skylten och sen sätta sågen i den.

Hur menar du Boris? Jag vill att den ska likna en vanlig tuktuk, dock med lite större framhjul och sen gör jag all plåt i alu, så att bygga om en befintlig trike blir nog svårt

Last edited:
Jag kan inte svara på din fråga men jag undrar bara: Varför?:3freak

Konkurrera med svarttaxin på sommarhalvåret?:hihi

För att det är roligt att bygga grejor, och för att den kan bli snygg och sen har jag kört en del tuktuk själv i Thailand och jag giller det, sen hade det varit fräkt att åka till stranden med barnen i tuktuk

ha ha..vet en snubbe som var i Thailand och blev helsåld på en longtail boat..som han FRAKTADE HIT...och när kostat en massa, fick den stå och ruttna tills han eldade upp den. :tummenupp Semesterförälskelser typ...

För att det är roligt att bygga grejor, och för att den kan bli snygg och sen har jag kört en del tuktuk själv i Thailand och jag giller det, sen hade det varit fräkt att åka till stranden med barnen i tuktuk

Hur gamla är dina barn ? Mina är 9 resp 13...de skulle nog ta och slå ihjäl mig i sömnen om jag hotade de med att köra de till stranden i en TukTuk :D

Har sfro boken, ska bläddra i den i kväll
Barnen gillar när jag har kört tuktuk i Thailand, fast dottern vill att jag ska köra snabbare... Och då låg vi i 85:va

Enkelresa till Thailand, köp en där och kör den hem hit, du är framme ungefär när snön smält bort :banana

Hur menar du Boris? Jag vill att den ska likna en vanlig tuktuk, dock med lite större framhjul och sen gör jag all plåt i alu, så att bygga om en befintlig trike blir nog svårt

Det finns färdiga tuktuk som har COC papper dvs är förgodkända inom EU. Man köper en sådan och skickar in regpapper så får man en skylt. Ganska mycket smidigare än att tröska sig genom SFRO processen med ett hemmabygge.

Fast skall det tvunget vara en egenbyggd hjälper det ju föga.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick