Bygga vedugn?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan inte va den enda som sett jamie oliver kasta in mat i sin massiva vedugn på tv och blivit sugen.. :gnissla

Nu har jag fått en fixidé att bygga min egen och SH är ju all kunskaps källa! :tummenupp Är det någon som har några som helst kunskaper kring detta eller liknande som vet hur man går tillväga, samt va det kan kosta?

Hade tänkt mig en utomhus modell som man murar antar jag? inte större än 1.80 * 1.80 i markyta och max 2 meter hög eller nått.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Säg till om du hittar en ritning eller bygginstruktion på det hela, jag skulle också vilja ha något liknande. Har tittat på en murad grill som jag tänker köpa ut till sommarstugan men skulle även kunna tänka mig bygga en sån här ugn i anslutning huset. Schysst att kunna äta stenugns-bakade pizzor!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul idé, men det låter jävligt besvärligt. Bara att bygga fanskapet lär ju vara tillräckligt bökigt.

Hur länge måste man sen elda i den innanman kan baka sina pizzor?

Ska följa det här projektet med stort intresse!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kul idé, men det låter jävligt besvärligt. Bara att bygga fanskapet lär ju vara tillräckligt bökigt.

Hur länge måste man sen elda i den innanman kan baka sina pizzor?

Ska följa det här projektet med stort intresse!

Besvärligt är nog bara förnamnet men så kungligt när den sen står där :) Tanken är ju faktiskt inte bara pizzor, utan bakning och lagning av all ugnsmat på sommaren.. Som ett komplement till ugnen. ( har ni sett "hemma hos jamie oliver" så förstår ni :yoparty )

Jag har läst lite och tror att man får elda runt en timme innan den är varm Men beror på hur varm man vill ha den.. Runt 450 grader blir dom när dom är som varmast. Men sen kan man t ex baka mm på eftervärmen som håller ett antal timmar.

ett fusktips för att få lite stenugnsbakade pizzor är att ta en marmorskiva o stoppa in i ugnen...

Jo det är ju ett bra tips om man vill ha godare pizzor men är mer hela atmosfären jag är ute efter :)

http://www.woodfiredpizza.org/construction/construction.html

Jag räknar med en middagsbjudning när det är klart ;)

Lycka till

Blir nog en sån :yoparty

Får starta en byggtråd när jag kommit så långt att jag vågar börja bygga :gnissla

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns en stor vedugn i skorstensmuren hos mina föräldrar, dum som man är så har man inte testat den någon gång. Den användes tydligen flitigt på vintrarna i källaren då de bakade bröd samt värme upp skorstensmuren ordentligt, nu i efterhand låter de lyxigt men vettefan om de tyckte det då :D

Blir nog en sån :yoparty

Får starta en byggtråd när jag kommit så långt att jag vågar börja bygga :gnissla

Fyfan vilket jobb för en jävla ugn! Ähh, jag skiter nog i det och bygger en stor jävla murad grill istället, lite enklare konstruktion. Det får bli "Grandiosa"-pizzor i fortsättningen också :gnissla

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den ugnen kommer att gå samma öde tillmötes som dom vedeldade badtunnorna, den används några gånger i början och sedan är det för besvärligt.

Hur många amatörbakterieodlingar står inte på bakgårdar runt landet oanvända dom senaste åren, visst det var värt besväret i början, men efter att man har haft dom första festerna där man har ägnat halva dagen åt den där jävla badtunnan så blir den ståendes.

Så tror jag det blir med vedugnen också.

Jag hoppas jag har fel.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Den ugnen kommer att gå samma öde tillmötes som dom vedeldade badtunnorna, den används några gånger i början och sedan är det för besvärligt.

Hur många amatörbakterieodlingar står inte på bakgårdar runt landet oanvända dom senaste åren, visst det var värt besväret i början, men efter att man har haft dom första festerna där man har ägnat halva dagen åt den där jävla badtunnan så blir den ståendes.

Jag hoppas jag har fel.

Hehe, jävlar vad pessimistisk du var till badtunnor då, köpte en förra sommaren som det badas friskt i :) Å andra sidan så har jag grävt ned avlopp och påfyllning till tunnan, bara dra ur proppen när man är klar och när det är tom slår man på nån decimeter vatten och lite klor. Kapell oxå förstås.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Var är byggtråden!?

Såja nu tar vi det lite lugnt... Fick en lång lista med startade projekt jag måste slutföra först så det kommer ta lite tid.. :gnissla Sen väntar jag en bok med lite mer utförligare bygginstruktioner från usa som jag beställde imorse :tummenupp

Jag hoppas jag har fel.

Självklart har du fel :) Till å börja med har jag ganska lite tomt ( 180kvm ) så skulle jag inte använda den skulle jag få höra det :gnissla Sen är det ju nice till helgen att gå och små elda i ugnen några timmar innan man lagar maten :) Måste nog jämföra det lite med grillning, det är ju besvärligare än att steka men endå grillar man hela sommaren :tummenupp

Last edited:

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Det är bara ett projekt till, börja bygga nu innan sommaren är slut :tummenupp .

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det är bara ett projekt till, börja bygga nu innan sommaren är slut :tummenupp .

Haha mm när kommer du och börjar?? :7peta Nä men hoppet är att den ska va färdig innan vintern :tummenupp

Skyller på dig fick idén på väg hem från er igår :hihi

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Haha mm när kommer du och börjar?? :7peta Nä men hoppet är att den ska va färdig innan vintern :tummenupp

Skyller på dig fick idén på väg hem från er igår :hihi

Säg bara till så kommer jag, men jag behöver öl för att kunna hjälpa till:öl .
Skönt att deadlinen är långt borta :D .

Du är väl klar med alla renoveringar?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Säg bara till så kommer jag, men jag behöver öl för att kunna hjälpa till:öl .
Skönt att deadlinen är långt borta :D .

Du är väl klar med alla renoveringar?

Öl har jag gott om :)

renoveringar.. klara.. :va hur tänker du nu? :hihi Fick upp alla dörrfoder på nerevåningen idag och golvlisterna blir väl till nästa vecka :) går fort när man har lite press.. Men när jag är lite mer klar med dom drar jag igång ugnsprojektet :yoparty

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Det där tror jag e en sån där typisk grej som e skoj i ca 2ggr innnan man ruttnar på att hålla på och greja med skiten.
Men heder till den ids bygga en. If you build it,they will come.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning