Har varit sugen på ett bobberbygge sedan förra året baserat på en twin eller enstånka, helst Yamaha och absolut med kick. Förra året köpte jag en XS650 som senare visade sig vara ett renoveringsobjekt som krävde mycket mer än vad jag tänkt. Min tanke var att hitta ett hyfsat objekt och ha det som ett rullande projekt, skuva lite köra och skruva igen.
Nu i veckan blev jag lycklig ägare till en SR400, egentligen var siktet inställt på en SR500 men ägarna lever i en annan värld när det gäller värderingen av sin hoj. Vad jag vet finns ingen möjlighet att se skillnad mer än sidokåpan (där det står 400 istället för 500) och att det skiljer lite i effekt och vrid. För effekt har jag en annan hoj med 200+ hästar men det behovet finns inte med denna. Med SR'en är det mer öppen flakehjälm o solglasögon än sporthojs rustningen.
Som sagt hittade jag en SR400 i ett för sina 29 år i ett fantastiskt skick. Det syns att den är använd men tex inga bucklor i tank, hel original sadel, fin motor med kanon aluminum, al-fälgarna i kanon skick o tom original ljuddämpare osv och vad jag kollat 100% original. Lite bättringsmålning på ramen på några skavade ställen och sen är det bara autosol, wax och ett oljebyte.
Nu till dilemmat. Jag får en ångest över att den är föör bra originalskick! Ska jag skruva på en så fin hoj eller bara i fortsättningen köra på veteranträffar och visa upp? Eller kommer det att påverka mitt nöje och att jag använder den mindre? Tanken är att jag ska köra, glida o njuta av enstånkan. Ska jag skruva eller bevara?
Nu i veckan blev jag lycklig ägare till en SR400, egentligen var siktet inställt på en SR500 men ägarna lever i en annan värld när det gäller värderingen av sin hoj. Vad jag vet finns ingen möjlighet att se skillnad mer än sidokåpan (där det står 400 istället för 500) och att det skiljer lite i effekt och vrid. För effekt har jag en annan hoj med 200+ hästar men det behovet finns inte med denna. Med SR'en är det mer öppen flakehjälm o solglasögon än sporthojs rustningen.
Som sagt hittade jag en SR400 i ett för sina 29 år i ett fantastiskt skick. Det syns att den är använd men tex inga bucklor i tank, hel original sadel, fin motor med kanon aluminum, al-fälgarna i kanon skick o tom original ljuddämpare osv och vad jag kollat 100% original. Lite bättringsmålning på ramen på några skavade ställen och sen är det bara autosol, wax och ett oljebyte.
Nu till dilemmat. Jag får en ångest över att den är föör bra originalskick! Ska jag skruva på en så fin hoj eller bara i fortsättningen köra på veteranträffar och visa upp? Eller kommer det att påverka mitt nöje och att jag använder den mindre? Tanken är att jag ska köra, glida o njuta av enstånkan. Ska jag skruva eller bevara?