Bygger mindre stuga; Behöver ritnings-hjälp!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska bygga en stuga på 20m2+10m2 loft och jag bygger allt i lösvirke för egen hand. Tänkte börja inom kort så fort jag är klar med markförberedningen.
Jag kan bygga och snickra mm men har aldrig byggt en hel huskonstruktion tidigare men har en del erfarenhet av husbyggnation trots detta.
Finns det någon vänlig själv här som kan säga om jag behöver ändra något akut eller om det KAN fungera :D

Skickar med några bilder på hur det är tänkt att det ska se ut på ett ungefär.

1: Själva stugan. Det blir 21x95 lockpanel på utsidan för enkelhetens skull samt att det ska passa ihop med "storstugan" på tomten.

2: Själva stommen, byggs i 45x95 regel på 45x145 syllring/golvreglar. En enklare trossbotten (råspont?) för isoleringen lägger jag nog dit, eller finns det bättre alternativ?

3: Stomritning med takstolar. Ska ha loft som sagt och vill därför ha enkel takstols-konstruktion, han som har hand om bygglov hade dock synpunkter på detta. Får inte bygga för högt men vill ha så högt loft som möjligt även om det bara ska vara en madrass på golvet där. Blir ca 1,2-1,4m högt men då får inte grundstommen vara högre än 2m. Max höjd till nock enligt bygglov 3m men detta tänkte jag försöka komma runt på nåt vis. Beror ju på vart man mäter ifrån :gnissla

4: Dessa är ju bra tak-konstruktioner men inget vidare om man vill ha loft :( Kommer ha plåttak och det fastnar ej snö på detta, så tyngden bör jag ej oroa mig för. Blir ju rätt kraftig lutning, ca 40 grader.

5: Ytterligare en konstruktion, det kan ju gå om man bygger "snålt" för att få ut största möjliga yta. Men råsponten låser ju taket rejält så frågan är om det behövs? Tänkte mig eventuellt en limträbalk högst upp för att fästa 45x120 takreglar mot, bra/dålig idé?

Sporthoj.com är ju en outtömlig källa av kunskap så jag hoppas på svar :)
Funderade på att bygga grundstommen först och sedan takkonstruktionen vid sidan om för att lyfta på plats men det kanske man inte vinner något på, förutom att slippa jobba i krångliga positioner?
Påbörjar min semester på måndag och den varar i 5 veckor och jag hoppas komma så långt så att tak och panel ligger på plats så jag kan fortsätta med att isolera/gipsa inåt senare i sommar/höst. Ska stå klart till nästa sommar så det är ju inte så bråttom direkt...

Och har någon tråkigt så kan de pm'a för vägbeskrivning om ni vill bygga :D Gratis mat och grogg såklart :tummenupp

Bifogat

• sommarstuga1.jpg
    sommarstuga1.jpg
    121.9 KB · Visningar: 396
  • stomritning.JPG
    stomritning.JPG
    50.2 KB · Visningar: 523
  • stomritning med tak.JPG
    stomritning med tak.JPG
    88.2 KB · Visningar: 1,940
  • takskisser.gif
    takskisser.gif
    9.3 KB · Visningar: 2,197
  • Ramverk.gif
    Ramverk.gif
    4.8 KB · Visningar: 690
En till bild på själva takkonstruktionen med nockfönster och reglar. Om jag börjar bygga de yttre takstolarna och låser dessa i lodrät position och fortsätter bygga inåt med resternade stolar, så borde det ju fungera felfritt? Om man sedan har i åtanke att råsponten låser själva konstruktionen?
Fan, jag skulle ha pluggat till arkitekt som jag ville, då skulle ju inte detta vara något problem :(

Bifogat

• med nockfönster.JPG
    med nockfönster.JPG
    59.2 KB · Visningar: 205
Tror att du får skaffa ett eget bygg&katt&möblerings-forum snart med alla dina trådar... :tungan

Edit: lite inspiration [YOUTUBE-ID]O0ph0rA-A9U&feature=related [/YOUTUBE-ID]

Last edited:
1: -
2: På undersidan av trossbotten sätter du S20 Floormate frigolit (hakas) och
sedan tätar du med fog/silikon./Golviso. Du tjänar massor av värme.
Under varje regel lägger du en Bulo/pallbricka för att få upp allt från plattan
/muren och därmed eliminera allt vad framtida fuktskador heter eftersom
allt får en chans att andas.
3: Glöm bara inte att du bör lägga på minst 2 lager 95 iso i undertaket + luft-
spalt på ca 45mm samt ytbeklädnad när du räknar takhöjd.

Vad gäller hela takkonstruktionen så kan du iaf skippa limträbalken, den känns mest :overkill på en såpass liten byggnad.
Och bygg takstolarna på backen, lägg dem som ett "V" i konstruktionen och vält upp dem en och en med en sträva, sedan är det bara att langa råspont för glatta livet.
Men vad gäller att kringå takhöjden har jag tyvärr inget svar på då jag inte kan trolla...

Edit: ...och tar det mer än 2 veckor att smälla upp det där uthuset så groggar du för mycket!:hihi :fyllisar :öl

Last edited:
Angående i vilket ordning som fungerar bra att bygga ihop åbäket på så gjorde jag som så att jag spika ihop väggarna för sig på backen. Alltså de lodräta 45x95 orna med hammarbandet.
Sedan stroppade jag i hammarbandet och lyfte dit hela skiten med truck.
Nu gör man förmodligen inte såhär, men det funka finfint och det går så mycket lättare att mäta och snickra på backen än att hålla på och balansera med skiten ensam på plats, regel för regel.

Det här har du säkert tänkt på, men innan du smäller dit takstolarna, så lägg dit sånt grönt plastnät för att förhindra att getingar och dylikt (t ex. humlor :hihi) kommer bygga bon inuti taket, och kläm detta mellan takstolen och hammarbandet.

Jag gjorde det inte så jag lär vackert klippa det där jävla nätet efter varje takstol och försöka få det tätt. :gnissla

Finns motsvarande i galvat åxå som är lättare att placera i efterhand...

Inredning

Konstruktion är inte min grej, men säg till om du behöver tips till inredningen! Brukar alltid ha (ibland för många) åsikter och idéer om hur folk kan ha det hemma:tummenupp

Lycka till med ditt projekt:)

Men vad gäller att kringå takhöjden har jag tyvärr inget svar på då jag inte kan trolla...

Man trollar bort isoleringsbiten för taket...

Sen "råkar" man hamna dessutom inom felmarginalen 10 % innan kommunen börjar morra.:gnissla

Några tips till.
- "Mörka" för kommunen att du ska ha loft, en del kommuner är kinkiga ang det för det blir då som 1-1/2 plan (som en del tolka det)
- Men hur du väljer att inreda det är inte deras business:tummenupp
- Som mellanbjälkslag bör du då ha 45*220 mm ifall du inte har något bärande under. Kan du fixa till något bärande under t ex vägg så kan du krympa det och tjäna in höjd.

Personligen hade jag gått på limträbalk och liggande åsar med cc 1200 mm. Hade då fått öppet upp i nock och även på det sättet tjänat in lite höjd på loftet.

1: -
2: På undersidan av trossbotten sätter du S20 Floormate frigolit (hakas) och
sedan tätar du med fog/silikon./Golviso. Du tjänar massor av värme.
Under varje regel lägger du en Bulo/pallbricka för att få upp allt från plattan
/muren och därmed eliminera allt vad framtida fuktskador heter eftersom
allt får en chans att andas.
3: Glöm bara inte att du bör lägga på minst 2 lager 95 iso i undertaket + luft-
spalt på ca 45mm samt ytbeklädnad när du räknar takhöjd.

Vad gäller hela takkonstruktionen så kan du iaf skippa limträbalken, den känns mest :overkill på en såpass liten byggnad.
Och bygg takstolarna på backen, lägg dem som ett "V" i konstruktionen och vält upp dem en och en med en sträva, sedan är det bara att langa råspont för glatta livet.

Edit: ...och tar det mer än 2 veckor att smälla upp det där uthuset så groggar du för mycket!:hihi :fyllisar :öl

Det är en sommarstuga så det känns lite overkill med floormate tycker jag :va
Ställer det på plintar och lägger syllisolering mellan, det borde väl räcka på en så enkel konstruktion? Stugan som vi har redan har inget avancerat alls och det ser fint ut sådär 30 år senare.
2x95 iso låter också som att ta i, och någon måste ju elda för kråkorna också :D Lägger 95iso mellan 120-reglar så det blir en luftspalt och klär det med takgips invändigt och råspont uppåt med papp och sedan tak på, räcker inte detta? Kommer ej använda plast innan gips då vi inte kommer ha någon vidare värme på vintern=risk för kondens.
Limträbalk är nog overkill som du säger men vi får se hur det blir.
Och ja, mycket grogg blir det och då jag även ska bygga dörrar/fönster/måla skiten mm så lär det ta tid då jag är själv :( Tjejen har förvisso semester också så hon kanske får måla och handla virke åt mig...

Badger, jag har mörkat för kommunen gällande loft hittills och det kanske bara är dumt att ta upp detta. Lika bra att smälla upp skiten i den höjd man vill ha, risken att de kommer och kollar upp detta är nog obefintlig. Gör de så så får man väl muta dem eller sänka med tigersågen :gnissla
Och detta med limträbalk och 120-reglar och liggande åsar, är det så min konstruktion ser ut?

Jonathan det finns olika sätt som folk använder men under dom åren som jag har arbetat som snickare så är det vanligt att man använder sig av den metoden du beskriver.
Klart bäst om det är plant underlag!

Dee_cati Ska du ställa stugan på plintar så räcker de med en pappbit imellan syll och plint, mest för att hålla borta fukten, isolera gör man ju i trossbotten/golvet.

Dee_cati Ska du ställa stugan på plintar så räcker de med en pappbit imellan syll och plint, mest för att hålla borta fukten, isolera gör man ju i trossbotten/golvet.

För så har man ju alltid byggt....och nu finns det en miljardindustri som enbart åtgärdar fukt, mögel och röta...:näsblod

Ursäkta om jag jackar tråden lite...

Men finns det några vettiga hus-forum?
Jag har hittat http://www.byggahus.se/ men det är mest för nybygge.
Finns det fler?

Har ju precis köpt hus :gnissla

Och detta med limträbalk och 120-reglar och liggande åsar, är det så min konstruktion ser ut?

Din bild som jag bifogar funkar med limträbalk och åsar. Men du behöver troligtvis gå upp i dimension (din taklutning och höjd avgör) på åsarna misstänker jag och använda dig helst av konstruktionsklassat virke (ställ frågan till brädgårn, de vet troligtvis vad du behöver (inget byggmax och sånt då...))

Du får även tänka på att göra en avväxling där limträbalken kommer att vila på vid gavlarna. (så ditt gavelfönster är inte direkt optimal..)

Hursomhelst, efter vad jag har förstått så ska det vara öppet upp i nock i hela stugan, där halva stugan är loft. Då gör sig bäst ett ryggåstak.

Det andra alternativet istället för limträbalk och åsar är s.k. A-takstolar.
Vilket gör att du kan krympa måtten.
Du kan kolla på http://www.takstolsfabriken.se och gå in på Offertförfrågan så förstår du.

Iom att det är ett nybygge, så kan eventuellt kommunen begära hållfasthetsberäkning(men är väldigt olika, det här är så litet ju..). Köper du färdiga takstolar så får du det "på köpet"

Bifogat

• stomritning%20med%20tak.JPG
    stomritning%20med%20tak.JPG
    11.5 KB · Visningar: 4,399
Last edited:
Jonathan det finns olika sätt som folk använder men under dom åren som jag har arbetat som snickare så är det vanligt att man använder sig av den metoden du beskriver.
Klart bäst om det är plant underlag!

Syllisolering=Tjärpapp mellan syll och plint. Tänkte bygga syllringen i impregnerat virke, det förlorar man inget på så att säga.

Badger; Jepp, det ska vara öppet till nock och halva stugan ska vara loft. Då kör jag på den varianten jag har ritat upp, men du tycker jag ska gå upp till 145-170 istället för 120 alltså?
Och avväxling för limträbalken blir lite svårt då fönstret är ett måste :( Men jag tror det går att avlasta den rätt bra ändå även utan stöd precis under själva balken. Som sagt, det är inget stort bygge.
Kommunen behövde inte ha några hållfasthetsberäkningar som jag förstod det då detta bygge tydligen endast krävde bygganmälan och inget bygglov då områdesbestämmelser fanns.
Och jag har alltså 10% marginal på höjden, mao kan jag bygga 3,3m högt? Då börjar ju ingen gråta om den råkar bli 3,5m hög... Grannen hade tydligen 3,7m utan bygglov.

Jodå, det har gått bra. Har inte stressat ihjäl mig men huset står upp, väggar är på plats och imorgon lägger jag det sista på taket. Sen är det dags att börja isolera och gipsa etc, sånt tråkigt mao.
Själva bygget kom igång väldigt sent pga markarbete men väl igång så stod huset upp med taket på efter ca 3 veckor. Sen var det vädret :( Men men, snart är det väl klart, fönster kommer nästa vecka och dörrpartiet dröjer lite längre tyvärr.
Återkommer med bilder inom kort!

Edit/ 2 bilder under byggets gång.

Bifogat

• stuga1.jpg
    stuga1.jpg
    136.1 KB · Visningar: 606
  • stuga2.jpg
    stuga2.jpg
    135.7 KB · Visningar: 1,757
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back