Byggfråga - plasttak över uteplats

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Undrar om någon bygg-van kan ta sig tid och svara. Ska köpa tak i morgon och behöver lite råd.

Det tak som jag funderar på är detta:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21150.aspx

Första frågan.
Dessa skivor är 1040 breda. Då antar jag att de bygger 1000 på bredden exkl de 40 som ska ligga som överlapp. Korrekt?
Då antar jag att 7 skivor bygger 7000 på bredden, korrekt?

Andra frågan.
Dessa ser lite blåaktiga ut. Filtrerar de bort en del ljus? Finns det något som motsvarar dessa men som filtrerar bort mer ljus, kanske t o m inte är så transparenta som de i länken?

Tacksam för lite råd ang ovanstående.
Taket är uppreglat och klart och en hängränna sitter redan på plats. Saknas bara plasttak och vindskivor.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
vet inte vad mycket överlapp det ska vara men det frågar du där du köper dom,angående filtrering av ljus så är det så att de släpper igenom ganska mycket ljus därav att de är genomskinliga sen blir det väldigt varmt också på altanen,men de är ganska billiga så det är ju en fördel,annars är en variant att sätta plåttak med isolering blir inte så varmt men ganska mörkt dock,plåten kostar väl inte så jätte mycket men mer jobb o virke.
bästa alternativet är väl speciellt om du vill ha längre altansäsong att köpa kanalplast finns i olika tjocklekar men det är ganska dyrt men då får du inte så varmt men ändå ljus igenom taket.
Överlapp brukar vara om jag inte minns fel kanten längst ut + en hel ås till blir kanske 40 cm.
vet inte om du blev klokare av det där men..........vet ju inte om det är inglasat heller.
/robin

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag har det plasttaket från byggmax. Det är fortfarande ljust men blir inte gassigt med solen på.

Vi är nöjda.

Ska du ha något med mindre ljusgenomsläpp så är det nog kanalplast du skall ha. Men då snackar vi en helt annan prisklass.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grannen byggde kuvös, något blev dock fel och det knäpper och gnisslar i konstruktionen vid temperaturväxlingar.

Det börjar knäppa vid 9 på kvällen när det svalnar, gnisslar och knäpper till 2-3 tiden på natten, är tyst till 4 innan det börjar om...

Jag har mitt sovrumsfönster en meter på sidan om... :huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Grannen byggde kuvös, något blev dock fel och det knäpper och gnisslar i konstruktionen vid temperaturväxlingar.

Det börjar knäppa vid 9 på kvällen när det svalnar, gnisslar och knäpper till 2-3 tiden på natten, är tyst till 4 innan det börjar om...

Jag har mitt sovrumsfönster en meter på sidan om... :huvet

Plåttak? Grannen uppe vid sommarstugan har SVART plåttak, en solig dag med lite moln på himlen så knäpper det som satan så fort solen går i moln :mad:

Till TS: Det där "taket" är väldigt tunt och släpper igenom en hel del ljus=värme men det gör alla billiga tak av den typen. Men det är inte så att du behöver sitta och kisa under taket, om du inte är lika ljuskänslig som mig iofs.
Om jag inte minns fel så är överlappet större än 4cm, du lägger en hel "kanal" av det korrigerade i varandra. Åtminstone på det tak jag har använt mig av men det ser likadant ut som det där. Det gör man för att få helt vattentätt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC