Byggt värmevisir!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Less på imma och min crosshjälm tänkte jag testa bygga ett värmevisir.
Tog mitt pin-on, borrade hål i kortsidorna, drog igenom 0,1mm Kanthaltråd från highcap.se (finns på ELFA och Conrad, billigare, längre och fler dimensioner, men det upptäckte jag först senare. Heter elementtråd där). Det blev 4 längsgående trådar. Lödde på en batterihållare för 3 AA-batterier (också Highcap) och klämde dit pin-on:et.
Batterihållaren ska flyttas ner till hjälmkanten, detta är bara betaversionen.
bild.jpg

Den bättre bilden vill inte ladda upp... Återkommer med den!

Inalles 100:- och 1 timmes jobb, typ.

Resultat: Helt imfritt, ingen kännbar värme på visiret. Återstår att se hur det klarar lite minusgrader men regn och +1 är inget bekymmer iallafall :tummenupp
EDIT:
bild.JPG

Såja...
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag byggde något liknande för en massa år sedan fast med strömmatning från hojen och värme i både byxor och jacka också. Mitt system funkade bra ett tag men var för komplicerat för att vara praktiskt i längden, ditt ser bättre ut om bara batterierna håller länge nog och värmer tillräckligt för att hålla imman borta.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jo. Funderade på 12v men det faller på kabeldragningen. Batterierna har hållit några timmar hittills. Tänkte gå över till ngt. laddningsbart lite biffigare om jag ids. Vore smutt att bara koppla in det över natten ibland och alltid ha laddat, som Scalan.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Min version:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236061-Elvisir-l%F6sningen-p%E5-imma&highlight=

Skulle jag göra om det idag skulle jag köra med lite tunnare tråd och något glesare, tråden stör inte märkbart. När man kör moppe får man inte så mycket fartvind på visiret så ventilationen blir rätt sopig men visiret funka 100%. Nu har jag monterat "gubbruta" på moppen och sitter och myser med öppet visir i minus 15 utan problem.

Tror hela tricket är att få det varmt mellan pin-locklinsen och visiret. Då sätts ju ingen fukt av på insidan. Det är ju för övrigt iden med pin-locket från början, att utandningsluften inte landar på ett kallt visir... Behöver inte så hög temp. för det. Tunna trådar=syns mindre och kräver mindre ström.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lite kallare idag, lite imma. Behöver ett biffigare batteri.
Det framgår, rätt tydligt tycker jag, i första inlägget att jag redan har ett pin-lock på vilket jag monterat slingorna...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bara för och göra dig medveten - batterier tappar avgivningskapacitet i kyla.

Laddbara och alk. celler kanske bara ger hälften vid den tempen du skall använda dom i.
flytta batteripacket in kläderna så blir det bättre.

Kurvan här visar - den blåa alltså- du måste upp i sådär 15 grader innan du kan ta ut allt.
Laddbara nmHi kan uppföra sig ganska lika.

Batterier laddar inte ur i kyla men du kan inte ta ut allt:tummenupp

Utanpå hjälmen är det sämsta stället du kan hitta:D
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kunde man inte kört med ett smalt lipo-batteri mellan skallet på något sätt? Om man nu vågar ha ett batteri där. ^^

Annars kanske utanpåliggande med värmeslinga runt själva batteriet på något sätt också?

http://www.electrokit.com/lipo-batterier.c560
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Bara för och göra dig medveten - batterier tappar avgivningskapacitet i kyla.

Laddbara och alk. celler kanske bara ger hälften vid den tempen du skall använda dom i.
flytta batteripacket in kläderna så blir det bättre.

Kurvan här visar - den blåa alltså- du måste upp i sådär 15 grader innan du kan ta ut allt.
Laddbara nmHi kan uppföra sig ganska lika.

Batterier laddar inte ur i kyla men du kan inte ta ut allt:tummenupp

Utanpå hjälmen är det sämsta stället du kan hitta:D

Jo, jag vet att kylan inte är bra :(... Vill inte ha en massa sladd att hålla reda på bara. Har man batterierna i kläderna kan man ju också ha ett större batteripack med flera lägen mm utan att det gör så mycket. Kanske får ge mig där. Värmeslinga runt dem är ju också en variant men det blir knöligt att bygga :va
Experimenterar vidare...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
OM du får för dig att sätta en kabel mellan hjälm och jacka så kan jag tipsa om att montera ett chassimonterat 2,5 mm telejack bak på hjälmen och ha en kabel monterad i nacken på jackan. Så gjorde jag och det funkade väldigt bra och märktes inte alls under körning.

Kabeln mellan jacka och hoj funkade däremot sämre så ska du göra en sådan så kan jag bara tipsa om hur du INTE ska gå tillväga.:gnissla
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top