Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Det är ju kanhända för en del bekant att jag sålt hennes ursprungliga 1200-motor för att beställa och installera en ny S&S Sportstermotor på 100 kubiktum, dvs 1640 cc. Jag har av många blivit ombedd att starta en byggtråd om detta. Själv tycker jag dock att ordet "byggtråd" känns lite ambitiöst eftersom det inte blir så stora hantverksinslag av mig den här gången. Hursomhelst har byggtråden blivit kraftigt försenad pga av sen leverans av motorn. Nu har dock äntligen containern med motor, sexväxlad Bakerväxellåda, Proflow oljepump, HSR48-förgasare, Barnett Scorpion-koppling, Dyna 2000i-tändning, Dyna singelfirespole mm anlänt.
Redan innan Jul så fick jag emellertid den skräddarsydda och kraftigare alu-sving jag beställde från engelska Metmachex. Jag passade då även på att knacka till och montera ett nytt lättare kedjeskydd i alu. Detta väger 200 gram i jämförelse med original i stål som vägde 800gram. Jag tillverkade till denna sving även ett nytt kraftigt bromstag i alu vilket vägde 200 gram i jämförelse med det gamla i stål på 450 gram. Den nya kraftigare svingen vägde 1.7 kg mindre än den vekare originalsvingen i stål. Jag passade så även på att skicka bak-öhlinarna på översyn samt byte av bakfjädrar till ngt mjukare. (På den översta vänstar bilden nedan så har jag ställt upp original-sving, -kedjeskydd samt -momentstag så ni kan jämföra.)
Likaledes demonterade jag och renoverade framgaffeln (Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp) Bytte även ut de koniska styrlagren till nya då det fanns några små märken i ena banan.
Det jag har gjort nu är alltså att provmontera i den nya motorn som kom i söndags för att se om klarningen mellan bakre toppen till de övre ramröret tillåter att ventilkåpan monteras av (och därmed möjliggör att montera av toppen med motorn i ramen). Som väntat gick det precis inte.... Det saknas några mm. Denna motor har ju högre cylindrar eftersom slaglängden är på 4" istället för original 3 13/16". Borrningen på denna motor är även den 4" jämfört med en originalmotor som ligger på 3 1/2" i borr. Denna S&S-motor är alltså kompatibel med en original sportstermotor i fästena men är i övrigt mycket kraftigare byggd, S&S-block, och innehåller enbart S&S race-delar.
Så nu uppenbarar sig två lösningar på detta väntade problem. Endera strippa ramen och sedan skicka den till ngn med ramjigg för att höja det övre ramröret med uppskattningsvis 6 mm. Den andra planen, vilken jag skall prova först, är att testa med de äldre tredelade ventilkåporna istället för dessa moderna tvådelade. Med de äldre tredelade så behöver den översta kåpan inte lyftas lika mycket eftersom den inte är lika djup som den tvådelade.
Bilder har tagits av min kompis Cyrén här på forumet! Stort tack!
Jag har ingen digitalkamera, och hade jag en så tror jag att Calle skulle tagit bättre bilder än jag ändå!
/J
Edit:
För att undvika letande i tråden så läggs extralänkar till videofilmer från tråden succesivt in även i detta inlägg:
Första uppstarten med 1640.motorn våren 2007, film av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U[/YOUTUBE-ID]
Försommaren 2007, första bänkningen (hos Supertwin) plus lite provkörning på gatan, film av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]
Provkörning på Barkarby 07-06-13 mot litersporthojar. Mittersta hojen i repan vid 0220 in i filmen samt till höger 0252. Halkigt bakdäck och klantigt in i varvstoppet. http://www.youtube.com/watch?v=6jM8PpcRNF0#=02m15s
Oktober 2007, åkbilder från Bogesund, Ekerö, mm, av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4[/YOUTUBE-ID]
Oktober 2007, testar att dra mot Nisse Järnets snabba 490-hästars turbo-BMW 325 på 1300 Kg från 1988: http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv
Januari 08, första bänkningen med sprutet hos Supertwin. Tros en mapp för en annan motor och en mycket enkel tändkurva och supertrapplocken på gav motorn 175 Nm och 127 rwhp. Scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!
http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html
Det är ju kanhända för en del bekant att jag sålt hennes ursprungliga 1200-motor för att beställa och installera en ny S&S Sportstermotor på 100 kubiktum, dvs 1640 cc. Jag har av många blivit ombedd att starta en byggtråd om detta. Själv tycker jag dock att ordet "byggtråd" känns lite ambitiöst eftersom det inte blir så stora hantverksinslag av mig den här gången. Hursomhelst har byggtråden blivit kraftigt försenad pga av sen leverans av motorn. Nu har dock äntligen containern med motor, sexväxlad Bakerväxellåda, Proflow oljepump, HSR48-förgasare, Barnett Scorpion-koppling, Dyna 2000i-tändning, Dyna singelfirespole mm anlänt.
Redan innan Jul så fick jag emellertid den skräddarsydda och kraftigare alu-sving jag beställde från engelska Metmachex. Jag passade då även på att knacka till och montera ett nytt lättare kedjeskydd i alu. Detta väger 200 gram i jämförelse med original i stål som vägde 800gram. Jag tillverkade till denna sving även ett nytt kraftigt bromstag i alu vilket vägde 200 gram i jämförelse med det gamla i stål på 450 gram. Den nya kraftigare svingen vägde 1.7 kg mindre än den vekare originalsvingen i stål. Jag passade så även på att skicka bak-öhlinarna på översyn samt byte av bakfjädrar till ngt mjukare. (På den översta vänstar bilden nedan så har jag ställt upp original-sving, -kedjeskydd samt -momentstag så ni kan jämföra.)
Likaledes demonterade jag och renoverade framgaffeln (Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp) Bytte även ut de koniska styrlagren till nya då det fanns några små märken i ena banan.
Det jag har gjort nu är alltså att provmontera i den nya motorn som kom i söndags för att se om klarningen mellan bakre toppen till de övre ramröret tillåter att ventilkåpan monteras av (och därmed möjliggör att montera av toppen med motorn i ramen). Som väntat gick det precis inte.... Det saknas några mm. Denna motor har ju högre cylindrar eftersom slaglängden är på 4" istället för original 3 13/16". Borrningen på denna motor är även den 4" jämfört med en originalmotor som ligger på 3 1/2" i borr. Denna S&S-motor är alltså kompatibel med en original sportstermotor i fästena men är i övrigt mycket kraftigare byggd, S&S-block, och innehåller enbart S&S race-delar.
Så nu uppenbarar sig två lösningar på detta väntade problem. Endera strippa ramen och sedan skicka den till ngn med ramjigg för att höja det övre ramröret med uppskattningsvis 6 mm. Den andra planen, vilken jag skall prova först, är att testa med de äldre tredelade ventilkåporna istället för dessa moderna tvådelade. Med de äldre tredelade så behöver den översta kåpan inte lyftas lika mycket eftersom den inte är lika djup som den tvådelade.
Bilder har tagits av min kompis Cyrén här på forumet! Stort tack!
Jag har ingen digitalkamera, och hade jag en så tror jag att Calle skulle tagit bättre bilder än jag ändå!
/J
Edit:
För att undvika letande i tråden så läggs extralänkar till videofilmer från tråden succesivt in även i detta inlägg:
Första uppstarten med 1640.motorn våren 2007, film av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U[/YOUTUBE-ID]
Försommaren 2007, första bänkningen (hos Supertwin) plus lite provkörning på gatan, film av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]
Provkörning på Barkarby 07-06-13 mot litersporthojar. Mittersta hojen i repan vid 0220 in i filmen samt till höger 0252. Halkigt bakdäck och klantigt in i varvstoppet. http://www.youtube.com/watch?v=6jM8PpcRNF0#=02m15s
Oktober 2007, åkbilder från Bogesund, Ekerö, mm, av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4[/YOUTUBE-ID]
Oktober 2007, testar att dra mot Nisse Järnets snabba 490-hästars turbo-BMW 325 på 1300 Kg från 1988: http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv
Januari 08, första bänkningen med sprutet hos Supertwin. Tros en mapp för en annan motor och en mycket enkel tändkurva och supertrapplocken på gav motorn 175 Nm och 127 rwhp. Scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!
http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html
Bifogat
Last edited: