Byta bank

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Cheyen och jag skall försöka enas om en gemensam bank. Hon har SEB och jag kör på Swedbank sa. Det blir milt sagt bökigt att hålla ihop vems tur det är att betala hyran och vems tur det är att sätta in pengar på ICA-kortet.

Därför hade vi tänkt öppna ett konto med internetbank där man betalar gemensamma räkningar och 2st VISA/MC för gemensamma utgifter. Så vilken bank är billigast och bäst när man bara vill ha tjänsten internetbank och kort?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Grevinnan och jag har Swedbank med fullmakter på varandras konton vilket gör internetstölderna från mitt konto enkla för henne, billigt?...ingen aning men det funkar bra med 3 visakort iaf ett var och ett kort till huset.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Länsförsäkringar plockar väldig få överraskande avgifter. Jag har inte haft några problem med någonting sedan jag bytte från Swedbank.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Om bara priset för de banktjänsterna du önskar är det som styr borde det bara vara att kolla de olika bankernas prislistor.
Exempelvis swedbank tar enligt sin webbsida 0 kronor för bankdosa. Internetbank kostar 175 kr/år. Visakort kostar 250 kr/år. Ytterligare ett visakort kostar 50 kr/år. Det ni önskar kostar 475 kr/år.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ICA Bank.. Riktigt bra vilkor. När lönen kommer sätter man in sin beskärda del där och sedan använder vi Icabanken till alla gemensamma utgifter och räkningar. Bostad, bil, matinköp, bio, middagar, resor...
ICA kör iofs Mastercard men de har bra villkor när man reser och förutom att kortet är fult är det smidigt att slippa ytterligare ett kort...

Edit:
Här kan man jämföra avgifter/kostnader för olika kort:
http://www.bankkort.se/

ICA har ingen avgift för uttag inom EU och heller ingen växlingsavgift.
Framförallt är det skönt att ha allt det gemensamma, inklusive mat, på ett och samma kort.
Så jag har ett kort till lönekontot som är "mitt". Det som blir kvar på lönekontot när jag betalat in min andel till ICA är mina pengar, det som är kvar på hennes lönekonto är hennes och alla gemensamma utgifter använder vi ICA-kortet och ICA-banken till.

Last edited:

Tjita1

Guest
Bor du i norra/nordvästra Skåna kan jag rekommendera Sparbanken Boken i Hishult/Skånes Fagerhult, som har plockat bort en del av avgifterna du nämner.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
ICA Banken för just detta gemensamma jox (20 spänn per kort och månad) och godtycklig annan bank för resten. Skandiabanken använder jag och dom har bra priser och är trevliga att ha att göra med, men å andra sidan har dom ju inga bankkontor med manuell kontanthantering, har kvar ett gammalt tomt SEB konto för dylika fall men det är väl 8 år sedan det behövdes senast och i nödfall kan man väl göra det mesta på ICA om man kör deras bank (har bara haft i ett år).

Tjita1

Guest
Nä, jag har dom kvar fast jag har flyttat till Karlstad. Lite jobbigt när det blir dags att skaffa ny dosa bara, för den går inte att hämta på nån annan bank tydligen.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Har bolånet på Handelsbanken och resten på Swedbank. Handelsbanken försökte locka över mig som helkund hos dom, men så länge dom har internetbank som kräver en dosa tre ggr så stor som Swedbanks och som dessutom måste kompletteras med sladd och kort med microchip, kommer jag inte gå över :död

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ca 20:- / kort kostar det alltid oavsett bank, den avgiften går i princip till Visa/Mastercard så den är svår att påverka. Undantag för studenter och ungdomar.

Sen skulle jag direkt avråda från storbankerna.

Skandia har vunnit "bäst kundservice" massa år i rad, har en prisad internettjänst och bra app, samt en sjukt smidig lösning för BankID.

ICA-banken är också rätt billliga, har en inte alls lika smart internetbank och kräver dosa+kort för inloggning, men funkar bra enligt min erfarenhet.

Danske mf andra småbanker är säkert också hyfsat billiga och funkar säkert bra. Men för låga avgifter och om man inte behöver ett bankkontor på torget och massa valutatjänster (småbankerna agerar sällan valutabanker pga små volymer) så är de små bankerna överlägsna jättarna.

Note: Skandiabanken har riktigt bra lösningar, men kan inte teckna gemensamma konton rent juridiskt. Där tecknar "du" ett konto och lämnar fullmakt för en annan kund som då ser ditt konto också i sin egen kundbild. Rent praktiskt funkar det alltså likadant, men skattetekniskt är det DITT konto.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Handelsbanken är ju fortfarande en "riktig" bank. Använder dom och är mycket nöjd med det dom levererar åt mig.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO