Byta bort sporthojen

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Tjena!

Har efter lång tid på sporthoj funderingar på att köpa mig en hoj med mer upprät körstälning eftersom jag mestadels kör i innerstan och på mindre vägar.
Har noll koll på de flesta andra modeller än sporthojar och undrar därför om ni har några tips på en skön, smidig hoj upp till 45 000.
Har kollat på Z1000 men tycker dom ligger lite väl högt i pris.
Tack!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tja.... FZ1, Monster, Tuono, Z1000, SuperDuke, Hornet, SpeedTriple kan ju vara någe att börja kolla på...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker du ska göra en streetfighter av den du har nu! Ger dig både upprätt körställning och mkt att åka med!

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Z1000 är value for money:yoparty

De tror jag säkert, dom e riktigt snygga!
Dock för dyra som sagt!

Tycker du ska göra en streetfighter av den du har nu! Ger dig både upprätt körställning och mkt att åka med!

Jo ja har haft de planerna men det känns illa att göra ingrepp på en hel och snygg cykel. Sen så är det ju trotsallt en del timmar som går åt till att bygga och det har jag ingen lust med, så jag hoppar dom planerna, även om de byggen av thunderace ja sätt blivigt grymt fina!

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Vill inte verka vara den tjatiga typen då du redan sagt du inte har lust och tid att bygga streetfighter men jag har byggt på två hojar. En hornet och en Thunderace som jag åker på i dag och jag lär ju säga att thunderacen har krut i motorn så det räcker till trots att den väger en hel del. Men det som gör den så jäkla bra är ju att den är så fruktansvärt skön att sitta på.
Har prövat en del hojar och jag kan ärligt säga att efter att ha kortat hundbenen och skjusterat dämparna så har ja tagit kål på myten om att thunderace är trögstyrda men man åker ändå som en gud i den breda fotöljen och det nya fatbarstyret som jag satt på gör ju att man kan sitta helt upprätt.
Min uppfattning är att dom som börjat köra streetfihter av någon form fastnar i det på grund av alla fördelar med körställning kombinerat med kraften i motorn som tillsammans blir maximal körglädje.
Värt att tänka över för alla som tröttnat på att ligga över tankan men inte kan släppa sporthojskonceptet.

Så nu har jag gjort lite reklam för streetfighters och lite extra för skrammelbjäsen thunderace som är en riktigt underskattad hoj trots allt.

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
VTR 1000F kanske? Fortfarande lite sportig, dock är det inte bäst i stan med twin...

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Vill inte verka vara den tjatiga typen då du redan sagt du inte har lust och tid att bygga streetfighter men jag har byggt på två hojar. En hornet och en Thunderace som jag åker på i dag och jag lär ju säga att thunderacen har krut i motorn så det räcker till trots att den väger en hel del. Men det som gör den så jäkla bra är ju att den är så fruktansvärt skön att sitta på.
Har prövat en del hojar och jag kan ärligt säga att efter att ha kortat hundbenen och skjusterat dämparna så har ja tagit kål på myten om att thunderace är trögstyrda men man åker ändå som en gud i den breda fotöljen och det nya fatbarstyret som jag satt på gör ju att man kan sitta helt upprätt.
Min uppfattning är att dom som börjat köra streetfihter av någon form fastnar i det på grund av alla fördelar med körställning kombinerat med kraften i motorn som tillsammans blir maximal körglädje.
Värt att tänka över för alla som tröttnat på att ligga över tankan men inte kan släppa sporthojskonceptet.

Så nu har jag gjort lite reklam för streetfighters och lite extra för skrammelbjäsen thunderace som är en riktigt underskattad hoj trots allt.

Ja tror helt och fullt på att det är som du säger när det gäller körglädjen, men som sagt så har jag så grymt mycket annat att fixa med just nu än hojen.
Men visst om ingen köper den inom snar framtid så kanske man borde satsa på att bygga om den då det är en fin hoj både va det gäller motor och ytskick.
Hur går man tillväga, tar det lång tid och vad behöver göras egentligen?
Du får gärna höra av dig via PM.
/Per

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag tänker ju Busa eller Kråka, men du kanske vill ha mera avklätt ?

Att strippa en gammal sporttourer är ju ett seriöst alternativ där du får mycket cykel för pengarna. Thunderace, RF 900, zzr 1100 osv....

Jag skulle ju gärna ha ett monster eller s3a, men för de stålarna så har jag fått för mig att det blir lite tummande på kvaliten, särskilt då de inte är japansktillverkade. Detta är helt utan någon egen erfarenhet av märkena dock, och ska inte tas för seriöst.

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Jag tänker ju Busa eller Kråka, men du kanske vill ha mera avklätt ?

Att strippa en gammal sporttourer är ju ett seriöst alternativ där du får mycket cykel för pengarna. Thunderace, RF 900, zzr 1100 osv....

Jag skulle ju gärna ha ett monster eller s3a, men för de stålarna så har jag fått för mig att det blir lite tummande på kvaliten, särskilt då de inte är japansktillverkade. Detta är helt utan någon egen erfarenhet av märkena dock, och ska inte tas för seriöst.

Ja det är många som rekommenderat mig att bygga fighter nu, det verkar vara ett bra alternativ där man får mycket hoj för pengarna.
Funtar starkt på de men skulle då behöva lite tips och ideér och info om i vilken ände man ska börja, för de e ju lite och göra kan jag tänka!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ja det är många som rekommenderat mig att bygga fighter nu, det verkar vara ett bra alternativ där man får mycket hoj för pengarna.
Funtar starkt på de men skulle då behöva lite tips och ideér och info om i vilken ände man ska börja, för de e ju lite och göra kan jag tänka!
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=47 Kika där så kommer du hitta din info, fighter är roligt om man inte gillar att köra riktigt fort, sjukt kul att lanesplitta med.

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
Har du tillgång till ett bra garage och inte tummen mitt i handen så bygger du om thunderacen på tre fyra timmar och tusenlapp fattigare
Då har du en fighter som du kan känna på
skulle du mot förmodan inte gilla att köra sporthoj med crossstyre så vänder du på steken, den enda åverkan på hojen du behöver göra är två extra hål i gaffelkronan

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring