Byta bromsar

miamaria

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX 600 F
Hej på er!

Jag skulle byta bromsklossar på min mc i helgen. (Fick tyvärr nedslag på besiktningen då bromsarna i fram låg an mot bromsskivan...). Men till problemet:
På min cyckel, gsx 600F sitter bromsklossarna fast i en sprint. Hur får man loss denna??? Den sitter ju stenhårt:gnissla Försökte med 5 56 och sedan dra med tång mm men den rörde sig inte en mm...

Förslag någon på hur man kan göra eller är det verkstad som gäller? (Borde ju vara enkelt att byta bromsar tycker man:rolleyes: )

Tacksam för svar!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Snälla be någon erfaren mek hjälpa dig.
Anliggande bromsar brukar bero på skitiga bromskolvar och det bör göras rent noggrant.

Snälla, ta hjälp av någon denna gång, titta noga och lär, så löser du det själv NÄSTA gång.

Bromsar är det sista du bör fulmeka med.

miamaria

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX 600 F
På den ädre modellen fanns det ju ett litet hål där man kunde knacka ut sprinten och då gick det ju som smort att byta klossar men på min nuvarande (-98) är det helgjutet alltihop...

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
På den ädre modellen fanns det ju ett litet hål där man kunde knacka ut sprinten och då gick det ju som smort att byta klossar men på min nuvarande (-98) är det helgjutet alltihop...

Har du kollat så det inte är gängat? Min Honda 650 hade sprinten gängad i oket och den satt som f*n, slutade med att jag fick borra ut den. Tog två dagar att byta klossar bak, borde tagit 20 minuter...

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej på er!

Jag skulle byta bromsklossar på min mc i helgen. (Fick tyvärr nedslag på besiktningen då bromsarna i fram låg an mot bromsskivan...). Men till problemet:
På min cyckel, gsx 600F sitter bromsklossarna fast i en sprint. Hur får man loss denna??? Den sitter ju stenhårt:gnissla Försökte med 5 56 och sedan dra med tång mm men den rörde sig inte en mm...

Förslag någon på hur man kan göra eller är det verkstad som gäller? (Borde ju vara enkelt att byta bromsar tycker man:rolleyes: )

Tacksam för svar!

kom till örebro så hjälper jag dig :tuttar

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj