Byta däck historia.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Efter en liten incident med en bil härom veckan så blev jag smärtsamt påmind om att det var dax att byta däck på hojen (och det för länge sen).

Knappade mig in på en sida på internet med bra priser och leveranser. Blev ett par fabriksnya metzlers (som den där sponsrade fjollan(för er som kommer ihåg det)). Fick dem levererade till jobbade och hela kontoret kunde njuta av lukten av mina nya fina däck. Det är sånt arbetskamrater är till för.

Jaja, nu måste dom ju på också och det är inte lika lätt eftersom jag saknar alla verktyg, tålamod och kunskap. Så jag ringer till första bästa däckfirma i närheten (Däckia Täby Kyrkbyn). Nähä, där kunde dom inte balansera. Så jag frågar om kanske Däckia i Täby har så att dom kan balansera, men icke.. men tydligen så kunde Probike som ligger precis bredvid. Så jag ringer dit och får snacka med någon tjomme som efter en stund kläcker ur sig att visst kan dom fixa det.. för 450:-... PER DÄCK. Vafan jag har däck och fälgar!! Men han står på sig, och jag lägger på luren. Nästa ställe, McVaruhuset. Kunde också fixa det för 450:-!!! per däck!! Om jag inte kom in med fälgarna löst, då gick det på 350:- per däck.

Suck!!! Efter att ha ringt runt i yttligare 30 minuter så ger jag så smått upp. I ett sista desperat försök så ringer jag till Däckia i Täby trots att dom enligt Däcka i Täby Kyrbyn inte kunde. En trevlig lirare förkunnar att visst kan dom det, och det kostar 420:- för bägge!

Lämnade dem på morgonen och 2,5h senare var det bara att hämta ett par blänkade fälgar med nya fina däck på.

:tummenupp för Däckia i Täby.

Reb0

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
RebelZero skrev:
2424254 Efter en liten incident med en bil härom veckan så blev jag smärtsamt påmind om att det var dax att byta däck på hojen (och det för länge sen).

Knappade mig in på en sida på internet med bra priser och leveranser. Blev ett par fabriksnya metzlers (som den där sponsrade fjollan(för er som kommer ihåg det)). Fick dem levererade till jobbade och hela kontoret kunde njuta av lukten av mina nya fina däck. Det är sånt arbetskamrater är till för.

Jaja, nu måste dom ju på också och det är inte lika lätt eftersom jag saknar alla verktyg, tålamod och kunskap. Så jag ringer till första bästa däckfirma i närheten (Däckia Täby Kyrkbyn). Nähä, där kunde dom inte balansera. Så jag frågar om kanske Däckia i Täby har så att dom kan balansera, men icke.. men tydligen så kunde Probike som ligger precis bredvid. Så jag ringer dit och får snacka med någon tjomme som efter en stund kläcker ur sig att visst kan dom fixa det.. för 450:-... PER DÄCK. Vafan jag har däck och fälgar!! Men han står på sig, och jag lägger på luren. Nästa ställe, McVaruhuset. Kunde också fixa det för 450:-!!! per däck!! Om jag inte kom in med fälgarna löst, då gick det på 350:- per däck.

Suck!!! Efter att ha ringt runt i yttligare 30 minuter så ger jag så smått upp. I ett sista desperat försök så ringer jag till Däckia i Täby trots att dom enligt Däcka i Täby Kyrbyn inte kunde. En trevlig lirare förkunnar att visst kan dom det, och det kostar 420:- för bägge!

Lämnade dem på morgonen och 2,5h senare var det bara att hämta ett par blänkade fälgar med nya fina däck på.

Reb0

Nej hade jag haft en däckfirma och inte fått sälja däcken hade jag oxå fläskat på priset.

nc35

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Yamaha R6 -04 RR
Twosaint skrev:
2424260 Nej hade jag haft en däckfirma och inte fått sälja däcken hade jag oxå fläskat på priset.
ja det är nog så, däck firman ska ju också tjäna lite pengar dom med.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Twosaint skrev:
2424260 Nej hade jag haft en däckfirma och inte fått sälja däcken hade jag oxå fläskat på priset.

Fast det är ju ologiskt, bara för att man inte tjänar pengar på den ena grejen så vill man inte tjäna pengar på den andra heller?

Det tar dem max 30 minuter att byta 2 däck, och tjänar 420:-. Det är minst 840kr/timmen.

Reb0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Twosaint skrev:
Dom flesta verkstäder har ju inte sålt bilen dom meckar med, men dom lagar den ändå, till samma pris. Det tar ju dom 10 min att byta 2 däck och balansera, tar dom 150kr/däck så är det rätt hygglig timlön iaf! :tummenupp Dessutom blir man vänligare inställd till den firman, å åker dit med bildäcken, får hjulinställning osv på den tex :)

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
RebelZero skrev:
2424300 Fast det är ju ologiskt, bara för att man inte tjänar pengar på den ena grejen så vill man inte tjäna pengar på den andra heller?

Det tar dem max 30 minuter att byta 2 däck, och tjänar 420:-. Det är minst 840kr/timmen.

Reb0

30 min låter lite lite, om man lägger till den tid det tar för dem att taemot däcken, lämna ut dem och ta betalt osv, säkert en timme totalt.

och 420kr/h räcker tyvärr inte för att ge ngt överskott när alla skatter, avgifter, hyror mm är avdragna..

/47

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Däckfirman här tar 135 kr per lös fälg o kränga på beg racedäck inkl balansering.
Vet ej om det är listpris,ska förhöra mej nästa gång.

Men när polaren kom in med ett set nya däck så ville de vips ha 250 kr per fälg,det hade de inte sagt nåt om.

Därför ska jag förhöra mej om det är listpris,fast pris.......annars är det ju väldans otydligt om de har priser efter eget behag.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag kan till viss del förstå att om en firma inte får sälja däck att de tar ut ett högre pris för bara montering/balans, men inte till detta höga pris. De får då knappast några "monteringskunder" och kanske inte heller någon senare "däckköparkund".

I mellansverige finns det fortfarande två firmor som utan problem monterar med lösa fälgar till priset 125 resp 200? kr per däck.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
abethebabe skrev:
2424323 (som den där sponsrade fjollan

vilken fjolla e du tänker på:confused:

Killinggänget kör någon grej om enduro, där det är en sponsrad kiwi som kör på metzlers.

Reb0

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
allt i däck i falkenberg, dom fixar det utan att skinna dig:tummenupp , tror dom tog 150 spänn å då hade jag inte lös fälg:tummenupp

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Hoztic skrev:
2424306 Dom flesta verkstäder har ju inte sålt bilen dom meckar med, men dom lagar den ändå, till samma pris. Det tar ju dom 10 min att byta 2 däck och balansera, tar dom 150kr/däck så är det rätt hygglig timlön iaf! :tummenupp Dessutom blir man vänligare inställd till den firman, å åker dit med bildäcken, får hjulinställning osv på den tex :)

Precis, jag vet ju vart jag åker med bilen fr.o.m nu.

Reb0

47 skrev:
2424307 30 min låter lite lite, om man lägger till den tid det tar för dem att taemot däcken, lämna ut dem och ta betalt osv, säkert en timme totalt.

och 420kr/h räcker tyvärr inte för att ge ngt överskott när alla skatter, avgifter, hyror mm är avdragna..

/47

Nja, det tog nog inte mer än 5 minuter att lämna in dom och ännu mindre att hämta ut dem.

Reb0

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
sådär har de blivit nu efter lite nya regler o all internetförsäljning av däck..
men de e nog rätt mkt bullshit..

Skulle byta däck på bilen o va runt o fick sånadär hissnande jävla priser, en mek stod o förklara att de minsann va nya regler så maninte fick ha blytyngder o allt va de va o de nya va jättedyra..

hitta teslut ett ställe o där va de minsann inga problem, de stod tillome o fiffla me vikterna ett bra tag o satte dem på alla möjliga ställen men tyckte flera ggr att de inte såg bra ut för man såg dem så de tyckte de förstörde mina fina fälgar.. så dem kastade massa vikter innan de teslut frågade mig vart ja tyckte de va snyggast o ha dem... så dedär me att de nya vikterna ska va så jävla dyra så demåste lägga till en hundring ba för det...tss, blä på dem...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
RebelZero skrev:
2424254 Efter en liten incident med en bil härom veckan så blev jag smärtsamt påmind om att det var dax att byta däck på hojen (och det för länge sen).

Reb0

Ockrare!! Tur att de kunde fixa för 420 för bägge, jag har ALDRIG betalt mer än 150 kr per hjul för montering plus balansering. Sist så betalade jag bara en 100-ing.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
47 skrev:
2424307 30 min låter lite lite, om man lägger till den tid det tar för dem att taemot däcken, lämna ut dem och ta betalt osv, säkert en timme totalt.

/47

dom bore ju kunna göra det på 30 min. till och med jag kan nog göra det. men då är det bildäck det handlar om men det lär väll va samma sak.
här i mora tar dom ca 100kr

/Tomas

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kräng på dem själv så slipper du ringa och köra runt.

Det tog mig ca 3 h att göra krängverktyg och balanseringsjigg ...

Först då har man full nytta av Internet-köpen.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Endel kan nog vara rädda att skada fälg/skiva.
Har hört folk som lämnat in till klåpare, som repat fälg/ skadat bromsskiva. då blir det dyrt för företaget.

Finns som sagt många anledningar att inte ta imot...
Själv så kränger jag däck som fan på lunchen/rasten åt polare:tummenupp

De jag har hjälpt har inte klagat:D (freebe)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Willmar skrev:
2424908 Endel kan nog vara rädda att skada fälg/skiva.
Har hört folk som lämnat in till klåpare, som repat fälg/ skadat bromsskiva. då blir det dyrt för företaget.

Finns som sagt många anledningar att inte ta imot...
Själv så kränger jag däck som fan på lunchen/rasten åt polare:tummenupp

De jag har hjälpt har inte klagat:D (freebe)

Hej koooompis :p..

Helt klart värt att åka te KSD o få sig en lite utflykt istället för o betala över 400 ba för o byta o inte komma nånstans.. HEHE :D :D

sandstream

Guest
RebelZero skrev:
2424339 Killinggänget kör någon grej om enduro, där det är en sponsrad kiwi som kör på metzlers.
Det var väl han som fajtades med holländaren van der Belgien? :rofl

Vad jag har hört så har en normal däckfirma jäkligt bra marginaler på däck så att folk importerar själva ser jag bara som positivt, det kanske kan få tillverkarna att sänka priserna i Sverige.

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Har också betalat två skilda gånger en hundring per däckbyte (köpta via nätet) - 420 kr är ett skämt. Båda gångerna har jag fått det pronto - tar ca 5 minuter när de börjar byta tills det är klart :tummenupp - 2,5t :va - byte av företag rekommenderas starkt - vem har tid att åka två gånger på samma grej?//R

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
AndreasNo skrev:
2424923 Hej koooompis :p..

Helt klart värt att åka te KSD o få sig en lite utflykt istället för o betala över 400 ba för o byta o inte komma nånstans.. HEHE :D :D

Har du fälg å däck löst med dig så går det på att naffs:tummenupp
Kan inte ta in hojen å byta vettdu (då får jag chefen på mig:mad: )

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring