Byta drivpaket - Oskuld...

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
Tyckte min gsxr behövde en liten uppfräschning inför säsongen och nya sulor samt drivpaket inskaffades...

I min lilla egna värld tänkte jag att "hur svårt kan det vara att byta två drev och en kedja?"

När jag kommer till jobbet och snackar med en arbetkompis påstår han att det kan vara nog så jobbigt att göra det där då muttrarna och framförallt muttern till framdrevet kan sitta så man behöver både värmepistoler, enorma hävarmar och jag vet inte vad...

Jag skulle därför gärna få en liten snabb genomgång på hur jag egentligen skall gå till väga.. Är min nuvunna skräck motiverad?

Vad behöver jag tänka på, speciella fallgropar som lätt kan undvikas?
Är intresserad av allt jag kan ha lite hjälp av!

Stort tack på förhand,
Christian
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ja
køp muterknack! værm på muttenr till framdrevt, anvænd sen mutterknack.
lossa på muttern till framdrevet først av allt.
thats it!
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ja framdrevet kan sitta som F##n. Men det brukar lossna med knackpicka o en bra hylsa:tummenupp
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Detta är den lättaste oskulden att bli av med :banana

Själv gjort samma skit för några veckor sedan... Var inga problem. Glöm inte gänglåsning på slutet.

Lycka till!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det som du däremot bör fråga om tips på är nitningen av kedjan. Få bort en mutter är väl ingen konst. Risken att du behöver värma med typ gassvets eller liknanade är nog mindre än minst.

Ofta är det vanligt att muttern gängar upp sig om man inte använda låsbrickan ordentligt. (Ska böjas in)
 

adrazar

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
GSX-R 750
Man blir lika förvånad varje gång av alla snabba svar! Stort tack, verkar ju som att man kanske kan klara av detta också...

Mer tips är välkommet om nån känner att det saknas nått!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mer tips är välkommet om nån känner att det saknas nått!
Det skulle vara några ord om kedjelåset då. :)
Om du har clipslås är det inte så mycket att tänka på, så länge som du monterar låsclipset åt rätt håll (med den slutna änden i löpriktningen). Lås med loctite eller en klick silikon.
Har du nitlås så se till att du trycker ihop länken lagom mycket - det är lätt att klämma eller knacka ihop den för hårt, då kommer O/X-ringarna att ta slut i förtid. Känn efter och jämför med andra länkar så låslänken rör sig ungefär lika lätt.
Om kedjelåsets stift redan har centrumhål använder du en körnare för att pressa ut änden ytterligare, om stiften har släta ändar använder du bara en vanlig flat hammare eller slägga för att deformera stiftens kanter så de håller länksidan på plats. (Visst kan du försöka med en körnare även där, men störst chans är att du bara plattar till körnarspetsen. Been there.:rolleyes: ) I båda fallen brukar det funka bra med en liten slägga som mothåll på insidan av kedjan, lättare om man har hjälp av någon som håller den på plats. :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag bytte på min hoj iofs en Hona men det var rena lekstugan..Jag trodde oxå först att detta skulle vara ett svårt, jäkligt jobb.
2 TIPS!!!! När du vrider bort framdrevet så ha inte friläge i och dra runt i motorn, lägg i en låg växel så du får rejält o stumt motstånd. Ge på med ett "häftig" knyck på en gång så det släpper, spärrskaft hylsa kanske skicka på med slägga.

Muttrarna till bakdrevet kan sitta rätt hårt, jag tog bort dem när hjulet var löst på backen, men frågan är om de kanske är lättare att ta bort medans hjulet är kvar på hojen:va Men att sedan skruva tillbaka där hjulet är löst.

Tänk på att inte spänna åt kedjan för hårt, hellre för löst än för hårt..MEN lagom är alltid bäst:tummenupp !! När du kört en bit kan du få efterjustera om det slackat lite.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har du nitlås så se till att du trycker ihop länken lagom mycket - det är lätt att klämma eller knacka ihop den för hårt, då kommer O/X-ringarna att ta slut i förtid. Känn efter och jämför med andra länkar så låslänken rör sig ungefär lika lätt.

Mitt tips är att mäta med skjutmått så att den nitade länken blir lika bred som övriga. :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top