Byta drivpaket på Suzuki GSX1250FA, vad ska man ha?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Börjar bli dags att byta drivpaketet på min Suzuki GSX1250FA och vill gärna prova att göra det själv, eller ja det var tanken i alla fall. Sen gick in och kollade på mx24 vad jag skulle ha... och då blev tösen ledsen i ögat. Det finns ju hur många varianter som helst, med koder jag inte har en aning om och inga förklaringar. Så om någon skulle kunna ge mig en snabbkurs i vad jag ska ha och varför så blir jag himla glad. :Bugar

Jag tror mig veta att jag har O-ringskedja nu, thats it. Jag frågade någon hojkille i en butik en gång och då lät det som att alla nyare sportigare hojar har O-ringskedjor. På mx24 fanns det ju hur många varianter som helst av olika bokstäver och siffror. Prisklassen låg ju också spännande mellan typ 200 spänn och 2800... vad är skillnaden då?

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Hoj
Otämd Superkråka
välj enligt rekomderat för din hoj. har en äldre bandit gick upp en kugg fram märkte ingen skillnad i styrka men blev som en växel till i varvtal. fick visserligen fila lite på kåpan vid drevet men enligt mitt tycke skönare att köra. vid normal gatkörning.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Du behöver i alla fall ett nitverktyg för att sammanfoga kedjan. För att dela din gamla kedja är en vinkelslip bra. Man slipar ner niten så att den är enkel att bryta. I handboken finns nog uppgift om vilken kedja du har. Tänk på att om du drevar om, kommer hastighetsmätaren att visa fel, då givaren sitter på utgående axel. O eller X kedja spelar nog ingen större roll. Kan oxå rekommendera Addemoto. Nitverktyg finns att låna i Tortuna om inte annat. Muttern till lilla drevet kan vara svår att lossa. Börja med den. En bräda genom hjulet till stöd mot svingen är bästa sättet. Momentnyckel behövs oxå. :tummenupp

sportbike

sportbike
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Eller också tar du en härlig åktur till Nacka med nybakade bullar och delarna i ryggan så fixar vi det :hej

O-ringskedja ska du ha, eller x-ring.
Bra kvalle, typ DID.

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...