Byta gaffelolja i samband med byte av packboxar?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
När jag lämnade in hojen märkte verkstaden att min gaffel läcker lite.
Funderar på om jag ska låta dem byta gaffelolja i samband med bytet av packboxar.

Är det något som är vettigt att göra eller är det helt onödigt?
Hojen är 15 år gammal och jag gissar att det aldrig har blivit gjort tidigare.

Uppdatering:
Som nämnt i tråden byts alltid gaffelolja i samband med byte av packboxar.
Därför undrar jag istället om jag borde be om någon särskild gaffelolja eller lita på att verkstaden (Kenneths mc) häller i något lämpligt.

Last edited:
JA,

gaffeloljan byter man regelbundet. Det blir stor skillnad på egenskaperna.

Men fråga dig istället hur det är möjligt att byta packboxarna UTAN att byta gaffeloljan, rimligen häller man inte tillbaka den gamla. :hej

JA,

gaffeloljan byter man regelbundet. Det blir stor skillnad på egenskaperna.

Men fråga dig istället hur det är möjligt att byta packboxarna UTAN att byta gaffeloljan, rimligen häller man inte tillbaka den gamla. :hej
Jag är inte alls insatt, fick precis ett telefonsamtal som sa att jag behövde byta packboxar. Tänkte det var bäst att kolla omedelbart innan meken gjorde något :)

Bör jag anta att de vet vad de sysslar med och slänger i rätt sort för min hoj eller ska jag kolla upp något själv?

Byte av packboxar är i allmänhet ett litet skitjobb som tar någon timme och gör av med två packboxar a 35kr och en halvliter gaffelolja. Det finns bra och lite dyrare gaffelolja och fullt duglig och billigare gaffelolja. Om du tidigare kört på gammal olja blir det bättre oavsett, och byter du oljan varannan säsong hålls packboxarna elastiska och täta länge.
Rejsputtarna byter väl oljan inför varje lopp, och blandar till den av olika sorter efter önskade egenskaper...

Jag misstänker att du inte bytt bromsvätskan heller, byt den på samma gång eftersom många slarvar med den saken.

Byte av packboxar är i allmänhet ett litet skitjobb som tar någon timme och gör av med två packboxar a 35kr och en halvliter gaffelolja. Det finns bra och lite dyrare gaffelolja och fullt duglig och billigare gaffelolja. Om du tidigare kört på gammal olja blir det bättre oavsett, och byter du oljan varannan säsong hålls packboxarna elastiska och täta länge.
Rejsputtarna byter väl oljan inför varje lopp, och blandar till den av olika sorter efter önskade egenskaper...

Jag misstänker att du inte bytt bromsvätskan heller, byt den på samma gång eftersom många slarvar med den saken.
Jodå, hojen är servad enligt serviceschema, där ingår det att byta bromsvätska. Möjligt jag gjort det mellan servicarna också, det brukar jag göra om bromsvätskan ser trist ut.

Däremot ingår det inte i serviceschemat att byta gaffelolja, endast att inspektera gaffeln vid 1200/2400/3600 mil.

Vad krävs i utrustningsväg för att byta packboxar? Hur mycket behöver jag slita av från hojen för att göra det?

OM verkstaden tänker byta gaffeltätningar utan att byta olja :huvet

Så föreslår jag att du hämtar hojen därifrån och varnar oss andra för den verkstaden...
Det är en seriös verkstad, jag är inte rädd för att de fuskar.

Hade lämnat in hojen för annat när de ringde mig och berättade att gaffeln läckte. Då fick jag brått att skapa en tråd här, för jag kände inte till att oljan byts i samband. Jag har inte behövt göra gaffelservice på någon hoj innan.

Nu är frågan om jag borde be dem hälla i något särskilt.

Last edited:
**

Vad krävs i utrustningsväg för att byta packboxar? Hur mycket behöver jag slita av från hojen för att göra det?

**
En större nyckel (19mm kanske?) till toppmuttern, en insexnyckel till skruven i botten, en liten mejsel till låsringen som håller packboxen på plats och något för att knacka den nya packboxen på plats om jag minns rätt (inte bytt packboxar på en cbr på ett år nu så.. :näsblod)

I princip ingenting alls. Du får mera plats för att lossa skruvarna till gaffelbenet i den undre kronan om du tar bort topp eller sidokåpan, men det funkar lika bra att låta allting sitta kvar :tummenupp Förutom framskärm och framhjul då

En större nyckel (19mm kanske?) till toppmuttern, en insexnyckel till skruven i botten, en liten mejsel till låsringen som håller packboxen på plats och något för att knacka den nya packboxen på plats om jag minns rätt (inte bytt packboxar på en cbr på ett år nu så.. :näsblod)

I princip ingenting alls. Du får mera plats för att lossa skruvarna till gaffelbenet i den undre kronan om du tar bort topp eller sidokåpan, men det funkar lika bra att låta allting sitta kvar :tummenupp Förutom framskärm och framhjul då

Så med andra ord;
Inga specialverktyg.
Häng upp framänden.
Montera av hjul, framskärm och eventuellt kåpa.
Följ instruktioner i servicemanualen för att byta packboxar. Inte raketforskning.

Förstod jag rätt?

...Nu är frågan om jag borde be dem hälla i något särskilt.
Om du tänker vänta 15 år till innan du byter radialtätningar (packboxarna hoppas jag att de är oskadade) tycker jag att du skall hälla i den högsta viskositeten av de rekommenderade (oljan blir tunnare allteftersom den används).

Om du tänker vänta 15 år till innan du byter radialtätningar (packboxarna hoppas jag att de är oskadade) tycker jag att du skall hälla i den högsta viskositeten av de rekommenderade (oljan blir tunnare allteftersom den används).
Radialtätning är väl det som i folkmun kallas just för packbox?

Frågan är vilken olja som är rekommenderad, i servicemanualen står det så här:
servicemanualen skrev:
Recommended fork fluid: fork fluid
:huvet

Last edited:
Så med andra ord;
Inga specialverktyg.
Häng upp framänden.
Montera av hjul, framskärm och eventuellt kåpa.
Följ instruktioner i servicemanualen för att byta packboxar. Inte raketforskning.

Förstod jag rätt?
Exakt så :tummenupp

Tyckte min vart lite trevligare och lite mindre svampigt tokmjuk med 10w olja och ~5mm mindre luftspalt än vad boken säger, men de var främst för att få den skönare på framhjulet så det är troligen inte lika aktuellt för dig :)

En hylsa i rätt storlek funkar utmärkt för att knacka den nya packboxen på plats.

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=220&t=20056 (sid 4, där byter jag packboxar i gaffeln) Huruvida det ens påminner om hur det ser ut på din CBR törs jag förstås inte ens uttala mig om... men principen är ju densamma.
Tyvärr sitter det en bussning runt innerröret i nederkant så man lär ha gaffeln ihop när man monterar packboxen

Kenneths MC har överlag goda meriter, de använder garanterat gaffelolja av lämplig viskositet och kvalité. Låt dem byta om du nu redan har lämnat bort den för annat (troligtvis mindre komplicerat?). Det är lite pillrigt (du behöver dessutom förutsättningar att hänga upp hojen i styre, eller ha främre depåstöd för gaffelkrona) och har man aldrig gjort det blir det lätt något som drar ut på tiden.

Jag har lämnat in hojar för service och reparationer hos Kenneths MC de senaste femton åren och alltid fått ett bra och fackmannamässigt bemötande. Jag kan garantera dig att de häller i ny olja av rätt viskositet och sort som passar din hoj om du lämnar in gaffeln för packboxbyte. Vill du byta packboxarna själv rekommenderar de rätt olja och tar hem packboxar till dig. Samt ger dig tips om hur du ska byta dem. Så lita på vad de säger och gör, de är väldigt kunniga och trevliga.

Får man kapa tråden lite och höra om någon känner till kenneths öppettider imorgon? Undrar för att jag åker jävligt tidigt mot göteborg och undrar ifall det är värt att ta med prylar för ett besök hos dem eller inte.

Vad är ett rimligt pris på gaffelservice?

Jag har fått följande offert:
Arbete 2x 950kr, 1900kr
Packboxar 2x 227.5, 455kr
MOTUL FORKOIL 10W 1L. 0.8x 135, 108kr
totalt 2463kr exkl moms, 3079kr inkl moms.
Jag tycker det låter högt?

Får man kapa tråden lite och höra om någon känner till kenneths öppettider imorgon? Undrar för att jag åker jävligt tidigt mot göteborg och undrar ifall det är värt att ta med prylar för ett besök hos dem eller inte.
På hemsidan står det 07:30 och det var samma sak de sa till mig i telefon, så det stämmer nog.
http://www.kennethsmc.se/kontakt/

Last edited:
Du får pröjsa två timmars jobb, om det är orimligt? Nä. Nästa gång gör du det själv...

Du får pröjsa två timmars jobb, om det är orimligt? Nä. Nästa gång gör du det själv...
Jag säger inte att två timmar är orimligt, jag undrade om det var en normal summa när man lämnade in. Har du lämnat in någon gång? I så fall vad fick du betala?

När googlade var dessa de första ställena med pris som dök upp:

Bactor MC. gaffelservice kostar 1200kr inkl oljan, men packboxar tillkommer.
Det är alltså mindre än halva priset på jobb och olja.
http://bactor.se/index.asp?kernel=micit&page=29

Förvisso Vespa, men 1200kr för arbete och olja, packboxar tillkommer.
Kanske är lättare på vespor, men mindre än halva priset på jobb och olja.
http://www.ingusvespaservice.se/priser-mc-22266262

2195kr för jobb, olja och packboxar.
http://www.motostar.se/sv/verkstad.html

Kenneths tar ju en del mer än de ställena. Därav funderade jag på om de kunde råkat slå in två timmar av misstag.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...