Byta kolv. Ny cylinder?

klingberg

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Honda NSR -97
Hej! Min hoj har snart gått 2500 mil så jag hade tänkt att byta kolven. Det jag inte vet är om den är bytt tidigare för förra ägaren visste ingenting om det. Om den aldrig är bytt så är det väl hög tid nu? Bör man byta cylinder i samma veva, ger det någon effekt?

Som det är nu så orkar den inte varva riktigt på 6:an, tror ni det är kolven som är dålig eller kan det vara något annat? (ingen bricka fanns i insuget och det sitter på effektsystem) Någon som vet om någon elektronisk strypning som gör att den reagerar på detta sätt, förra ägaren babblade något om det? Men vad jag har läst så gör den strypta CDI-boxen att den inte varvar riktigt på någon växel.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
klingberg skrev:
Hej! Min hoj har snart gått 2500 mil så jag hade tänkt att byta kolven. Det jag inte vet är om den är bytt tidigare för förra ägaren visste ingenting om det. Om den aldrig är bytt så är det väl hög tid nu? Bör man byta cylinder i samma veva, ger det någon effekt?

Som det är nu så orkar den inte varva riktigt på 6:an, tror ni det är kolven som är dålig eller kan det vara något annat? (ingen bricka fanns i insuget och det sitter på effektsystem) Någon som vet om någon elektronisk strypning som gör att den reagerar på detta sätt, förra ägaren babblade något om det? Men vad jag har läst så gör den strypta CDI-boxen att den inte varvar riktigt på någon växel.

så länge cylindern ser bra ut så behöver du ju inte byta den men kolven är nog hög tid

Edmark

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Hoj
Honda Fireblade-05
klingberg skrev:

Hej!de ja vet så har Honda ettcylinder&kolv kit som är mycket bra pris på,så de e nästan ingen ide att bara byta kolv,cylindern brukar bli sliten på dom.Det är därför Honda gjort ett spec pris på kittet(vanligt problem)byt så blir det najs :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
klingberg skrev:

Är det import kan den vara varvtals begränsad (strypt), den kan även vara strypt i CDI´n, men den skl "dubbla CDI´n" på NSR kvittar iprencip om du bytar, du lär inte känna någon skillnad, därimot kostar dom 2 boxarna upp mot 3-4000;- nya.

Gör hojen över 130 kan du nog redan nu skita i att kolla runt efter elektroniska strypningar på hojen och göra dig 100% säker på att det inte sitter nån i avgasröret. Är hojen importerad från Tyskland kan den vara det, där säljs strypta effekt system för att klara kraven.

Det bästa är att byta kolven och sen göra bedömningen om den går mycket bättre än innan. Dom "cylinder&kolv" kiten som är billiga är till gammla NSR på fabriksfel på dom cylindrarna som satt på hojarna så Honda sålde sånna paket riktigt billigt när gammel NSRén släppts.

Har du om jag inte missminner mig ett Figarolli system på hojen/tagit insugs strypningen + rätt bestyckning ska hojen göra runt 160-170 km/h.

Om inte, skriv vad du har för system + vad hojen gör.

klingberg

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Honda NSR -97
Den går att pressa till ca 140 just nu, effekten avtar vid ca 130 (då jag växlar till 6:an) Det känns inte som något direkt varvstopp, utan den segar rejält men ökar. Jag vet själv inte vad det är för system utan det var Solid Snake som sa att det var ett Figarolli, kan det vara strypt?

Var kan man köpa ny kolv/cylinder? (billigt, finns de i Sverige?) Passar kolv från äldre NSR eller måste man hitta till den nyare?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
klingberg skrev:
Den går att pressa till ca 140 just nu, effekten avtar vid ca 130 (då jag växlar till 6:an) Det känns inte som något direkt varvstopp, utan den segar rejält men ökar. Jag vet själv inte vad det är för system utan det var Solid Snake som sa att det var ett Figarolli, kan det vara strypt?

Var kan man köpa ny kolv/cylinder? (billigt, finns de i Sverige?) Passar kolv från äldre NSR eller måste man hitta till den nyare?

Att köpa cylinder skulle jag helt klart struntat i så länge det inte är nått större fel på den gammla. Kolv kan du på på Ebos. När du plockat av cylindern står du ett numer inristat på undersidan, ta bild på det (alla siffror/nummer) och skicka bilden till ebos så fixar han kolv till dig.

Att effekten avtar på sista växlen låter kraftigt avgasrörs strypning, precis så får man ju ligga med original röret på NSR. Först pressa 5an ut, sen klarar den nästan aldrig 6an alls och får växla ner igen.

Ja men det lär vara Figarolli om det var ett sånt du la upp bild på i tråden, jag har också ett sådant.

Det kan säkerligen vara strypt ja, bara att skruva av och kolla, Din går som min gick strypt låter det som. Bara att börja skruva.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
klingberg skrev:
Tack så mycket, får skruva lite i morgon då :)

Vad kan en kolv kosta hos Ebos? (www.ebos.se va?) Man behöver väl nya ringar, knaster osv också eller?

Köp allt med kolven, lager/ringar/knaster/bult/kolv. Runt 1200;- för original.

Lycka till. :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...