Byta motor i en bil

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
GSF600 med lite snask
Möjligen är jag lite fel ute då detta uppenbarligen inte är ett bilforum men tänkte att det ändå kanske finns lite kunnigt motorfolk...

Jo, det är så att jag gärna vill ha en vräkig veteranbil å fläska omkring med, närmare bestämt en Mercedes 250S från tidigt 70 med automatlåda (möjligen en 280). Det som genast blir lite tråkigt med den bilen är att den drar väl 2 liter milen + och dessutom inte har någon katalysator. Tråkigt för miljön och för min plånbok. Sååå, planen är då att sätta i en annan motor, tex. en 245 motor från tidigt 90 med direktinsprutning eller något annat som inte är alltför svårt att få tag i för en vettigt peng, samt möjligen smiska till en etanolkonvertering på den för bästa miljöstatus.

Frågor blir således:
1. Går ett motorbyte av den här typen alls att genomföra (för en rimligt peng)?
2. Några tips på bra forum där de kan och diskar den här typen av saker?
3. Någon som är eller känner lirare (proffs eller privat) i Västsverige som kan hjälpa mig för en rimlig slant.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
nils skrev:


Du får byta motor från utan kat till kat i även bilar över 1975 års modell. Det är en "lucka" för att göra bilar mer skonsamma mot miljön. Det är dock krav på att den inte överstiger vissa hk/nm % mot den gamla motorn, har ej de akuella i huvudet. Motorn som du stoppar i måste även vara i std utförande. Dvs ingen turbokonventering, byte av bränsle eller liknande.


Edit: Motorn måste vara std. om bilen är av >1975 årsmodell
 
Last edited:

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
Vill minnas att effekten får max vara 20% mer, och vridmomentet 10%.

Motorn måste uppfylla avgas-certifikatet (MAO, vara helt standard) om bilen är äldre än 74.

EDIT: Menar såklart YNGRE
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Anthrax skrev:
Vill minnas att effekten får max vara 20% mer, och vridmomentet 10%.

Motorn måste uppfylla avgas-certifikatet (MAO, vara helt standard) om bilen är äldre än 74.

En bil under 75 årsmodell behöver INTE ha ett avgascert på motorn där är det bara effekt(vrid) som styr.

Edit: med brasklapp för att de bytt bestämmelser nyligen. Vilka jag gärna vill ha en uppdaterad version på om så är fallet.
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
MagnusK skrev:
En bil under 75 årsmodell behöver INTE ha ett avgascert på motorn där är det bara effekt(vrid) som styr.

Edit: med brasklapp för att de bytt bestämmelser nyligen. Vilka jag gärna vill ha en uppdaterad version på om så är fallet.

oj, jag menade tvärtom såklart.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
använder du låda från samma motor så behövs ju bara fixas en drivaxel som passar..en adapter kanske räcker..
annars går de väl o kapa o svetsa en drivaxel så man får rätt längd..vet dock inte om detta e de bästa..
annars måste du bygga en adapterplatta mellan motor o växellåda.
sen är de väl alltid lite småjusteringar som motorfästen o såna saker..de komma nog ta ett tag ..
men what tha häck :yoparty
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Byt till M102(fyra) eller M103(sexa) motorn så håller du dig inom mercedes-familjen. Då är det också stor chans att motorfästen mot koppling och vxl-låda passar. Mercedes brukar inte ändra på sånt där hur som hellst och oftast är det bara att skruva dit.
M102-motorn är ju snål som få och sitter i ganska många modeller, b.la 190E och E200/230
M103 sitter i b.la E300, 300CE.
 

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
GSF600 med lite snask
Att stoppa en MB-motor i låter ju som en plan. Jag kan tänka mig att en gammal 250/280 kan väga 300kg-400kg mer än tex. en 190E (om jag nu skulle välja en M102), hur mycket kan det tänkas påverka? Någon som har fingervisning vad gäller hur ett sådant motorbyte skulle påverka prestanda och driftsäkerhet över lag?

Vad tycker ni skulle vara en vettig summa för att någon lirare skulle göra jobbet åt en? Dvs. jag står för bil och motor så får någon annan svetsa å dylikt.

Skall kolla upp www.mbsca.com
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
allt detta är mer eller mindre rätt om du inte reggar den som ombyggt fordon då du kan göra som du vill (mer eller mindre) bara dom viktiga säkerhets funktionerna finns

men jag har aldrig hört att någon frivillgt vill stoppa i en bXX (b23 va?) motor i en bil frivillgt... :)
blir nog en del svets jobb + en del mek med vxl låda + driv lina
sen blir den nog veldigt seg iom vikten på en gammal merca

men vafaan lycka till :tummenupp
allt går med tillräkligt mycket vilja
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top