Byta skiva vinkelslip

cRoC skrev:
Har inget sånt verktyg till att lossa skivan, kan man lossa den på nåt bonnsätt??

Ibland finns det knapp man trycker in för att hålla fast chucken annars kan du använda en vanlig fast nyckel och en polygrip!

cRoC skrev:
Har inget sånt verktyg till att lossa skivan, kan man lossa den på nåt bonnsätt??

Jo, men det kräver fler händer.
Lås axeln endera med en U-nyckel eller med maskinens låsknapp (om det finns). Sätt i två dornar / mejslar / insexnycklar i de två hålen i muttern och stoppa in ett lämpligt vridskaft. Tänk på att det är lätt att slinta.
(Eller om du har en stor skiftnyckel så kläm in dornen / mejslarna / insexnycklarna mellan käftarna).

Lycka till / Racerpelle

Lås skivan med knappen. Ta på dig en handske och slå med handen motsols på skivan.

Ibland sitter det så förbannat så man får sätta nyckeln i skruvstycke och
dra med en fastnyckel på axeln till slipen samtidigt som en polare får
dra på skivan med handskar på.

snälla....

har du ingen ANING om hur du får bort skivan.....så låt nån som kan hantera en vinkelslipmaskin göra det du behöver ha gjort, för ditt eget bästa :tummenupp

Snälla förklara lite har aldrig hört nått liknande trodde en skiva satt fast skruvad med ett par skruv men av beskrivningen verkar det som den är gängad på typ "axeln" förklara!

Sätt en skrumejsel,dorn eller huggmejsel snett i hålet. Ge det en lusing med hammaren. Funkar garanterat. :tummenupp

Lämna in vinkelslipen på verkstad för renovering och byte av utsliten kapskiva. Det finns säkert nån som vill ha betalt för sånt! :tomten

gamle svarten skrev:
snälla....

har du ingen ANING om hur du får bort skivan.....så låt nån som kan hantera en vinkelslipmaskin göra det du behöver ha gjort, för ditt eget bästa :tummenupp

Sure. Har bara problem att låsa skivan. Hantera vinkelslip kan en 10-åring göra, men kanske inte du?

Nåväl tack för svar. Får jag inte kläm på det tar jag med den till verkstan på måndag.

UrbanTiger skrev:
En vinkelslipsslipskivemutternyckel kostar typ 20:- på biltema, vad är problemet :va
Finns olika låsning av axeln. Nyare maskiner kar en knapp och äldre får du använda en fast nyckel på axen innanför skivan.

4 mil till biltema

Kom ihåg att dra ur sladden ur väggen när du håller på bara.Jag har lyckats starta en rondell i näven när jag hade glömt det en gång. :D

ktmjacke skrev:
Kom ihåg att dra ur sladden ur väggen när du håller på bara.Jag har lyckats starta en rondell i näven när jag hade glömt det en gång. :D

:skrämd

cRoC skrev:
4 mil till biltema

Välkommen i klubben!
Låsa skiva = hålla in låsknappen, skruva låsmuttern till kontakt mot skiva och dra sedan runt skivan tills du inte orkar mer.

Ta loss skiva = motsatt ovan, är skivan för liten följ nåt av tipsen ovan.

Klurigt? :va

Knacka upp muttern med en mejsel... Se till att dra åt skivan för hand nästa gång som skrivet i tidigare inlägg... Tryck in knappen och dra åt skivan för hand men dra åt hårt.
Drar du inte åt skivan ordentligt och du börjar kapa så första gången den hugger så "slår" den fast skivan stenhårt...

Lycka till... :tummenupp

de vart nåra inlägg..behövdes bara ett men men :hihi

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick