Byta styre Yamaha FZ8

lillBoije

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen...än ;)
Hej

Jag har precis köpt mig en Yamaha FZ8 men upplever att jag skulle vilja ha styre lite lägre samt lite mer vinklat där man håller.
Är helt grön på detta, vad ska man välja för styre osv, passar alla sålänge det är rätt tjocklek?

Hälsningar
Johan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej

Jag har precis köpt mig en Yamaha FZ8 men upplever att jag skulle vilja ha styre lite lägre samt lite mer vinklat där man håller.
Är helt grön på detta, vad ska man välja för styre osv, passar alla sålänge det är rätt tjocklek?

Hälsningar
Johan
Teoretiskt bor de gå bra med lägre mer vinklat styre.
(högre / bredare brukar inte gå bra för alla elkablar, kopplings, gasvirar och bromslangar måste förlängas, = stort projekt)
Det jag kan tänka mig problem med lägre mer vinklat styre är att vid fulla styrutslag kommer tummarna i kläm mot tanken, mindre bra, dvs du måste kanske minska hojens styrutslag med ett lägre mer vinklat styre. Ganska litet projekt.
 

lillBoije

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen...än ;)
Teoretiskt bor de gå bra med lägre mer vinklat styre.
(högre / bredare brukar inte gå bra för alla elkablar, kopplings, gasvirar och bromslangar måste förlängas, = stort projekt)
Det jag kan tänka mig problem med lägre mer vinklat styre är att vid fulla styrutslag kommer tummarna i kläm mot tanken, mindre bra, dvs du måste kanske minska hojens styrutslag med ett lägre mer vinklat styre. Ganska litet projekt.
Okej tack för info. Jag vill inte ha något extremt vinklat utan lite bara för att få lite mer känsla.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Detta är GAMMAL info men jag hade en Fazer1000 för LÄNGESEDAN (den evolverade till FZ1).
Jag satte dit ett styre + raisers från KTM Superduke och blev nöjd. Kanhända funkar det tricket fortfarande?
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
FZ8 är en trogen arbetshäst. Inte jättebra på nåt men inte usel heller. Klart acceptabel vardagshoj. Dock skulle jag aldrig byta styre . Det blir liksom varför då?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
FZ8 är en trogen arbetshäst. Inte jättebra på nåt men inte usel heller. Klart acceptabel vardagshoj. Dock skulle jag aldrig byta styre . Det blir liksom varför då?
Nu har ju inte alla lika lång överkropp eller armar , så din kommentar blir liksom varför då ?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nu har ju inte alla lika lång överkropp eller armar , så din kommentar blir liksom varför då ?
Tråkmåns! Det är Fredag även i Umeå! Jamen byt hoj så allt funkar med ben och armar!! Frågor på det?? :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Någon som rekommenderar något vettigt styre?
Tarozzi, ställbart. För att det är lägre, inte så brett, klassiskt och coolt.

Har du fatbar eller 22mm i infästningen/ överfallen?

Kompis fick bra hjälp på https://www.hojstyling.se/
Lägre och t o m smalare än original. Då du inte får ett +85 cm fighterstyre.

Det funkar inte att byta risers till lägre, om de är som på FZ1?
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Nu har ju inte alla lika lång överkropp eller armar , så din kommentar blir liksom varför då ?
Det har du rätt i. Jag tolkade TS som att han ville få mera känsla inte på grund av korthet. Men men… du ryckte in som försvarare av olika kroppsformer o det var fint av dig. 👍 Jag borde ha gjort en disclaimer i mitt svar för att undvika missförstånd, proxy-kränkthet och trötta svar. Så klart TS ska byta styre om han vill det :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack för alla svar. Ska kika lite.
Men lite mer framåtlutad och inte lika brett, vilket det bör bli om man har lite mer vinklat 😀
Mycket bestäms av hur lång rak del du behöver i änden. Handtag, kontroller, fäste för koppling, backspegel . Det som måste få plats innan första ”knyck” , sett från änden. På en del Yammor utgör styrändsvikten en ”del” av ”styret”, tdm t ex. Alltså handtaget överlappar, i brist på bättre ord.

Lite dyrare, men ofta bättre är att hitta ett originalstyre man gillar på annan hoj. Det är mycket med vinklar på ett styre och du vill inte att det krockar med tanken, vilket redan nämnts, som så mycket annat. Då köper du den hojen, tar styret och kastar resten.

Kompisen jag nämnde fick ganska mycket kopplingsvajer över då han bytte till både lägre och smalare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kunde ju lägga ut en bild på vad du har.

Här är ett exempel på ett snyggt styre.
Blev accepterat när de kallades superbike bar i USA. Ser annars ut som vilket originalstyre som helst.

Kanske inte alls vad du är ute efter. Inget fel på styret förutom priset då.



View attachment 502788
Vet inte hur originalet ser ut på en FZ8. Är det som på FZ1 är det ju rakt (i princip dragbar) med en lätt bock för snällare grepp. Liknar styret på den ILO gubbmoped jag debuterade på.

Han vill ner. Menar du han ska vända styret?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vet inte hur originalet ser ut på en FZ8. Är det som på FZ1 är det ju rakt (i princip dragbar) med en lätt bock för snällare grepp. Liknar styret på den ILO gubbmoped jag debuterade på.

Han vill ner. Menar du han ska vända styret?
Aha, nä en bild hade ju hjälpt som sagt. 🙂

Min första moppe var en enpetare med en ILO FP50. Kostade 50:- 😎
Såg en likadan häromdan.

IMG_0836.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Aha, nä en bild hade ju hjälpt som sagt. 🙂

Min första moppe var en enpetare med en ILO FP50. Kostade 50:- 😎
Såg en likadan häromdan.

View attachment 502790
Min togs hem i lådor på bussen, en 2-växlad. Snälla busschaufförer, kände de flesta efter att ha bott granne med bussbolaget.
Kostade 0 kronor, bra trimmad av min morbror, mekaniskt geni och min idol. Blir nostalgisk här, eftersom jag nyligen fått besked om att han har oopererbar cancer i mage. Så mycket motor i min uppväxt förknippad med honom.
Ursäkta utvikningen, men någonstans behöver man formulera tyngden.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top