Byta Sving fzr600-91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej!

Letar efter en annan sving till min fzr600-91 så man kan få i en bredare bakfälg. Funderar på en från en fzr1000, passar dom rakt på eller hur funkar det? Eller finns det någon annan sving som passar utan större modifikationer?

Hur funkar det med kedja och drev om man byter fälg och sving. Kan man "spaca" ut framdrevet så inte kedjan slår i hjulet, eller hur gör man?

/ Nicklas
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
lilltrollet skrev:
Hej!

Letar efter en annan sving till min fzr600-91 så man kan få i en bredare bakfälg. Funderar på en från en fzr1000, passar dom rakt på eller hur funkar det? Eller finns det någon annan sving som passar utan större modifikationer?

Hur funkar det med kedja och drev om man byter fälg och sving. Kan man "spaca" ut framdrevet så inte kedjan slår i hjulet, eller hur gör man?

/ Nicklas

Den enda frågan jag har är varför? ?

det går att få in ett 160 däck om man vill...
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Låter lite väl mycket Poser..
Hojen är byggt så som du har den för att den ska fungera bäst.
Får du dit en bredare bakfälg/däck blir det svårare att svänga.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Kraschpucken skrev:
Låter lite väl mycket Poser..
Hojen är byggt så som du har den för att den ska fungera bäst.
Får du dit en bredare bakfälg/däck blir det svårare att svänga.

jag tycker oxå dte verkar onödigt krångligt å rent av totalt meningslöst.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
penga kostande :(
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Fluxir skrev:
jag tycker oxå dte verkar onödigt krångligt å rent av totalt meningslöst.

Jo visst är det onödigt arbete och meningslöst för vissa, men det var ju inte det som var frågan eller?

Går det relativt smidigt så vill jag ha en bredare bakfälg och därmed bredare bakdäck. Egenskaperna på hojen är jag väl medveten om att dom kan bli mer eller mindre lidande, det är fortfarande inte det jag frågade eller hur?

Men är det nån som gjort en sån här operation med några givande resultat?

160däck på org.fälgen kommer bara se dumt ut eftersom fälgen är så smal. Jag vill ha på en bredare fälg helt enkelt.

/ Nicklas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lilltrollet skrev:
Jo visst är det onödigt arbete och meningslöst för vissa, men det var ju inte det som var frågan eller?

Går det relativt smidigt så vill jag ha en bredare bakfälg och därmed bredare bakdäck. Egenskaperna på hojen är jag väl medveten om att dom kan bli mer eller mindre lidande, det är fortfarande inte det jag frågade eller hur?

Men är det nån som gjort en sån här operation med några givande resultat?

160däck på org.fälgen kommer bara se dumt ut eftersom fälgen är så smal. Jag vill ha på en bredare fälg helt enkelt.

/ Nicklas


hur går de med kedjan då? kankse måste flyttas ut?
klart de går..allt går bara man tar sig tid o har kunskapen..
kolla vad du kan få tag i för svingar sen får du be nån mäta upp hur bred dom är framtill så dom går in i ramen..annars kanman ju kanske kapa lite..är den för liten så kan man väl sätta distanser mellan ram o sving.

men de vi mena är väl att de blir billigare o köpa en hoj med fet sving redan..men men vill man nåt så ska man göra det...jag ska inte kasta sten i glashuset då jag själv kostar på en gamhoj en massa pengar :)
 

Scrub

Guest
Jag har 160 däck på en vfr 750 fälg, det ser inte svampigt ut...
Inte speciellt knivigt att få till heller.
 

Snorfen

Guest
lilltrollet skrev:
Jo visst är det onödigt arbete och meningslöst för vissa, men det var ju inte det som var frågan eller?

Går det relativt smidigt så vill jag ha en bredare bakfälg och därmed bredare bakdäck. Egenskaperna på hojen är jag väl medveten om att dom kan bli mer eller mindre lidande, det är fortfarande inte det jag frågade eller hur?

Men är det nån som gjort en sån här operation med några givande resultat?

160däck på org.fälgen kommer bara se dumt ut eftersom fälgen är så smal. Jag vill ha på en bredare fälg helt enkelt.

/ Nicklas

Knåpa på du!Snacket att det är meningslöst,onödigt m.m kommer man aldrig ifrån.
Men kolla du upp mått m.m på det du är intresserad av.Har du det inte redan eller inte kan själv så skaffa dig en kompis på en mekanisk verkstad som fräser och svarvar så är saken biff!Var beredd med en påse bullar/en tårta och kanske en eller anna krona så ska du se att du åker om kring med fetaste svingen i stan till våren! Nu har jag lagt den där branschen bakom mig men sånt där tycker gubbarna är bara roligt att pyssla med! Gjorde lite saker förr och kom ihåg att det vara bara kul att få ngt annat än det vardagliga att fixa med.
Lycka till!
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Snorfen skrev:
Knåpa på du!Snacket att det är meningslöst,onödigt m.m kommer man aldrig ifrån.
Men kolla du upp mått m.m på det du är intresserad av.Har du det inte redan eller inte kan själv så skaffa dig en kompis på en mekanisk verkstad som fräser och svarvar så är saken biff!Var beredd med en påse bullar/en tårta och kanske en eller anna krona så ska du se att du åker om kring med fetaste svingen i stan till våren! Nu har jag lagt den där branschen bakom mig men sånt där tycker gubbarna är bara roligt att pyssla med! Gjorde lite saker förr och kom ihåg att det vara bara kul att få ngt annat än det vardagliga att fixa med.
Lycka till!

Nånting säger mej att framdrev inte kommer vara i linje med bakdrevet om man byter till FZR1000 sving och hjul.
Jag tror oxå att skillnaden är för stor för att en påse bullar skall räcka.

Köp en fzr 1000 istället...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Lilltrollet: Jag kommer att få över i mitt bygge både sving och fälg samt däck för en FZR 1000 från 88 (160 däck). Jag kollade lite snabbt och designen är lik 600:an. Är du intresserad så skicka ett pm till mig
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
UltraMarine skrev:
Nånting säger mej att framdrev inte kommer vara i linje med bakdrevet om man byter till FZR1000 sving och hjul.
Jag tror oxå att skillnaden är för stor för att en påse bullar skall räcka.

Köp en fzr 1000 istället...

Byta till fetare fälg är inget ovanligt eller konstigt eller speciellt komplicerat
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Badger skrev:
Byta till fetare fälg är inget ovanligt eller konstigt eller speciellt komplicerat

Att byta från 140 till 160 borde göra 1cm skillnad:
Nyare FZR1k har 170däck vilket ger ca 1.5cm.

Finns det plats i ramen för den förflyttningen i sidled, är utgående axel tillräckligt lång? (det borde bli en ökning av belastning på lagret-håller det?)

Har inte kollat hur det ser ut på bakdrev på en 600 så jag vet inte vad avståndet är mellan fälg och kedja men jag skulle kunna tänka mig att motor måste flyttas i ramen för att det ska gå
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
UltraMarine skrev:
Att byta från 140 till 160 borde göra 1cm skillnad:
Nyare FZR1k har 170däck vilket ger ca 1.5cm.

Finns det plats i ramen för den förflyttningen i sidled, är utgående axel tillräckligt lång? (det borde bli en ökning av belastning på lagret-håller det?)

Har inte kollat hur det ser ut på bakdrev på en 600 så jag vet inte vad avståndet är mellan fälg och kedja men jag skulle kunna tänka mig att motor måste flyttas i ramen för att det ska gå

Man "spacar" som trådstartarn skrev. Samt det andra löser man lättast med annan sving som passar då bakfälgen. Slipper en massa moddning (axeln mm)

Klart att det finns fysiska begränsningar på bredden, men det är ju inget fethjul ala' "chopper" vi talar om
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Har du nån bild på svingen från fzr1000?

Frågan är hur mycket man kan spaca ut framdrevet innan lagrena på axeln börjar gnälla.

Flytta motorn i ramen tänker jag inte börja göra... Blir ju en liten viktförkskjutning då...

Men det är ingen som bytt sving eller? Tänkte om nån visste om den passar i ramen och med dämparen och så..
 

McGyver

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha
lilltrollet skrev:
1741585 Har du nån bild på svingen från fzr1000?

Frågan är hur mycket man kan spaca ut framdrevet innan lagrena på axeln börjar gnälla.

Flytta motorn i ramen tänker jag inte börja göra... Blir ju en liten viktförkskjutning då...

Men det är ingen som bytt sving eller? Tänkte om nån visste om den passar i ramen och med dämparen och så..

Hur har det gått?? har du fått ditt en bredare fälg??
Vore kul att se i så fall... :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top