Byta tändstift el inte??å hur?

patrikplayer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
I min lägenhet
Hoj
Honda CBR 954RR-02,Minicross 110cc
Hejsan, jag har en cbr 954rr-02 som hade stått ute lite i vinter, och vid ett tillfälle så skulle jag starta upp den, en lyckades inte pga att batteriet inte var bra nog, så jag laddade upp det å prövade igen, då fick jag igång den efter en stund, men den baksmällde lite å gick allmänt dåligt. efter att jag haft den igång i ca.5min å gasat lite, så gick den till sej å verkade gå som den skulle. och nu efter det så har den stått i varmgarage, men nu vid nästa tillfälle när jag skulle starta den igen, så baksmällde den även då? Är det så att jag kan ha brännt något stift? så jag borde bytta alla? eller går det till sej när jag har kört den lite? vad tror ni? och hur faan byter man dom? måste jag låna något speciallverktyg ifrån Honda? dom satt inte helt lätt till. Sen sista frågan. om det nu är så att jag ska byta stift. vilka stift ska jag använda mej av? jag har nämligen fått två olika bud ifrån två olika ställen....mkt tacksam för hjälp och råd..

mvh Patrik :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
patrikplayer skrev:
Hejsan, jag har en cbr 954rr-02 som hade stått ute lite i vinter, och vid ett tillfälle så skulle jag starta upp den, en lyckades inte pga att batteriet inte var bra nog, så jag laddade upp det å prövade igen, då fick jag igång den efter en stund, men den baksmällde lite å gick allmänt dåligt. efter att jag haft den igång i ca.5min å gasat lite, så gick den till sej å verkade gå som den skulle. och nu efter det så har den stått i varmgarage, men nu vid nästa tillfälle när jag skulle starta den igen, så baksmällde den även då? Är det så att jag kan ha brännt något stift? så jag borde bytta alla? eller går det till sej när jag har kört den lite? vad tror ni? och hur faan byter man dom? måste jag låna något speciallverktyg ifrån Honda? dom satt inte helt lätt till. Sen sista frågan. om det nu är så att jag ska byta stift. vilka stift ska jag använda mej av? jag har nämligen fått två olika bud ifrån två olika ställen....mkt tacksam för hjälp och råd..

mvh Patrik :)

Fick exakt SAMMA problem med min, bara det jag startade upp, det smällde lite i agat, innan jag flyttade ut hojen så stängde jag av den för att flytta bil, då den ändå la av när jag inte höll lite varv, den surade ner sig, torkade rent stiften, men de gav dålig gnista och något inte alls, så de slogs ut, så det blev till att byta stift och den hoppade igång direkt!

Jag för att byta stift, får du skruva bort tanken, vet ej om du behöver släppa på bakstycket på cbr? Ta bort sadeln så borde du se, sen får du släppa på lite tankarmatur, stänga av soppakran, ev elkontakt, och ta bort soppaslangen från tanken/armaturen som går ner till insprutet, brukar vara en klämma som fjädrar ihop av sig själv och man får klämma på den för att den skall öppna sig.

Sen är det bara att byta stiften, de sitter rätt långt ner, så spärrskaft och förlängare kan behövas till stiftnyckeln, ta det lugnt när du skruvar tillbaka, så du inte drar sönder något, du kan kolla instruktionsboken hur mycket moment det skall dras med, jag har dragit med känsla dock och det har gått bra, de efterdrar sig själva lite med.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Du har surat ner ett stift. Det blir ofta så när hojen står över vintern och man startar upp den då och då, speciellt om batteriet är lite dåligt. Byt alla fyra, den kommer inte att bli sig själv igen. I fortsättningen när du startar upp den när det är kallt, kör motorn tills den är varm så slipper du problem. (Se framföraalt till att batteriet är bra. Släng den gamla soppan och lyft av tanken och luftburken, då kommer du åt stiften. Ta hjälp av en polare som håller upp tanken medans du tar bort slangarna. (Passa på och titta till luftfiltret, är det skitigt så byt den med) Du måste ha en liten tändstiftshylsa, det följer med en i verktygspåsen. (Den och haknyckeln är dom enda jag skulle ens fundera på att använda, resten duger bara till att slinta sönder skruvar med) Det är skitlätt, så var inte orolig. NGK eller Denso spelar ingen roll. Det kostar ändå runt 1000 spänn.

Eller så lämnar du in den på en verkstad. Det är kanske ändå dags för service?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Gammal bensin i förgasarna!!!
Stiften blir ju knappast sämra över vintern,,av att stå stilla, eller???
Alltid tömma förgasarna på hösten, annars har du bara en massa O-
brännbart vätska i förgasarna på våren.
Dagens bensin är sk-t,,och det mest brännbara dunstar väldigt fort,,har sett det efter 3-4 veckor i verkstan ibland,,,det är lögn i helvete att starta en hoj som stått några veckor,,,men om man,,INNAN man börjar försöka starta hojen, tömmar ut förgasarna(finns skruvor i botten på flöttörhusen på alla förgasare), och sättar kranen på "PRI" nån minut,efter man stängt skruvorna igen,,he he,,,,då skall den starta direkt(givitvis med FULL choke, även på sommarn med kall motor,,om inte nån har "bestyckat" om den), och efter start sätt kranen på "ON"-läge.
Hälsar Mogens
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top