Byta topplockspackning på S70 2.4T

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Är det någon som vet om det är bökigt att byta topplockspackningen på en S70 2.4T -99? Måste motorn lyftas ur eller kan toppen tas loss på plats?Kylarvattnet i expansionskärlet ser ut som vispad choklad och är väldigt fett. Antar att det är topp-packningen som är väck, men det kanske finns något annat standardfel på modellen som ger samma symptom? Det syns inget konstigt på oljestickan, oljan är klar och fin.
 
Sydney skrev:
2688815 Är det någon som vet om det är bökigt att byta topplockspackningen på en S70 2.4T -99? Måste motorn lyftas ur eller kan toppen tas loss på plats?Kylarvattnet i expansionskärlet ser ut som vispad choklad och är väldigt fett. Antar att det är topp-packningen som är väck, men det kanske finns något annat standardfel på modellen som ger samma symptom? Det syns inget konstigt på oljestickan, oljan är klar och fin.
Biltema har en mekbok på svenska, börja med att läsa den så får du väl
avgöra hur du fortsätter med ditt problem.
 
Sydney skrev:
2688815 Är det någon som vet om det är bökigt att byta topplockspackningen på en S70 2.4T -99?

Det är ungefär lika bökigt som att byta på vilken DOHC motor som helst, du kan såklart byta på plats. Se till att göra rent vevhusventilationen ordentligt när du ändå har allt löst.
 
Dalan skrev:
2689285 Det är ungefär lika bökigt som att byta på vilken DOHC motor som helst, du kan såklart byta på plats. Se till att göra rent vevhusventilationen ordentligt när du ändå har allt löst.

Ja för tusan glöm inte det. Har du några mil på mätaren, så kan den mkt väl vara igenslammad!

//KaliZ
 
Dalan skrev:
2689285 Det är ungefär lika bökigt som att byta på vilken DOHC motor som helst, du kan såklart byta på plats. Se till att göra rent vevhusventilationen ordentligt när du ändå har allt löst.

Är det lätt att rengöra vevhusventilationen utan att riva en massa? Skulle det kanske t o m kunna vara en täppt vevhusvent som orsakar problemet?
 
de är inga problem att göra med motorn i. har du gjort de på nån annan bil innan så är de likvärdigt. som någon sa rengörvevhusventilationen me. den kommer du åt jätte lätt när du plokat bort kylfläkten och iinsuget...

lycka till.
 
Vevhusventilationen, eller oljefällan sitter under insuget, tror inte det är det som orsakar problemet, men mät upp trycket där först. sätt en vakuum mätare i hålet för oljestickan och starta motorn, du ska ha undertryck där när motorn går på tomgång, har du inte det så sitter vevhusventilationen igen.

Det är lite tajt att komma åt oljefällan, jag brukar plocka bort insuget för att komma åt alla slangar som sitter där.
 
Dalan skrev:
2690108 Vevhusventilationen, eller oljefällan sitter under insuget, tror inte det är det som orsakar problemet, men mät upp trycket där först. sätt en vakuum mätare i hålet för oljestickan och starta motorn, du ska ha undertryck där när motorn går på tomgång, har du inte det så sitter vevhusventilationen igen.

Det är lite tajt att komma åt oljefällan, jag brukar plocka bort insuget för att komma åt alla slangar som sitter där.

Bra tips ! Kollade m h a en vakummätare från Biltema, den är till för att mäta på insug och är hyfsat känslig. Den gav inget utslag alls, varken över eller undertryck. Tejpade sedan dit en luftfylld 2L plastpåse på oljeröret och startade motorn. Efter ca 30 s var påsen helt ihopdragen, d v s undertryck finns.

Det är definitivt olja i kylvätskan, hällde en slatt från expansionskärlet i en plastmugg och tillsatte sedan vatten. Kylvätskan la sig som ett lock på ytan och var inte blandbar med vatten. Lite knepigt, eller tur, är att det finns inga tecken på oljestickan som tyder på att den drar in vatten i motorn. Oljan har gått 1000 mil och ser väldigt fräsh ut.

Finns det något annat som jag bör kolla innan toppen tas loss?
 
I det stora hela är det inte så mycket att kolla upp innan arbetet ska påbörjas merän motornumret för att du ska få rätt kamrem o så... o givetvis toppackningen med... Det viktiga under arbetets gång är att toppem ä'r rak och dom har tyvärr en tendens att slå sig lite, nackdelen är att man inte får bearbeta topparna på dom bilarna som på gamla 240/740 o så... Lite får man men det är så små marginaler att det är risk för byte... Tyvärr är det inte lönt att köpa en topp från skroten utan en ny o då tillkommer det inpassning av ventiler...satans meck... Är nog billigare att fixa en ny motor. Men koolla först hur pass skev toppem är OM den nu är det...

Varför ska du byta toppackningen???

Edit: Missade chokladen i expansionskärlet :)
 
Japps skrev:
2690248 I det stora hela är det inte så mycket att kolla upp innan arbetet ska påbörjas merän motornumret för att du ska få rätt kamrem o så... o givetvis toppackningen med... Det viktiga under arbetets gång är att toppem ä'r rak och dom har tyvärr en tendens att slå sig lite, nackdelen är att man inte får bearbeta topparna på dom bilarna som på gamla 240/740 o så... Lite får man men det är så små marginaler att det är risk för byte... Tyvärr är det inte lönt att köpa en topp från skroten utan en ny o då tillkommer det inpassning av ventiler...satans meck... Är nog billigare att fixa en ny motor. Men koolla först hur pass skev toppem är OM den nu är det...

Varför ska du byta toppackningen???

Edit: Missade chokladen i expansionskärlet :)

Motorn har aldrig överhettat så toppen borde vara hyfsat rak, men det måste kollas som du säger. Packningen har nog tagit lite stryk av det ökade laddtrycket BSRAB chippning steg 1 ger.
 
Japps skrev:
2690288 Hur är motorgången annars?

Den går bra på alla varv och draglägen. Den kändes lite tvekande och snudd på trött innan chippningen och kunde rycka till lite ibland vid låg belastning, det försvann med chippningen. Det är dock inte alls samma orre som i min T5 steg 1 med 300 hp.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top