Byta upp sig 1200 touring => 600 sporthoj?

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Vår! och inför i år är jag sugen på något nytt efter två år med min Bandit.

Började titta runt lite och på dom senaste två åren har jag hunnit bli äldre men inte mycket klokare, det verkar dock försäkringsbolagen tro och premierna på en 600cc sporthoj känns ganska överkomliga.

Jag kan försäkra en Suzuki GSXR 600 -01 för 3300/år halvförsäkrat resp 4800 helförsäkrat under förutsättning att jag har den påställd 8 månader och avställd 4 månader. Börjar jag titta på 1000cc (GSXR eller R1) blir det fortfarande uppåt 12000/15000 halv/hel per år vilket känns som alldeles för mycket.

En GSXR 600 för max 40 000 är alltså vad jag tittar på, men hur kommer jag uppleva hojen jämfört med min Bandit? Sett till maxeffekt är den likvärdig men kommer man sakna vrid? Eller är det en roligare hoj på alla sätt?

I dagsläget kör jag alltså en Bandit 1200N -98 och betalar 2800/år halvförsäkrat.

Det kanske är en dum fråga, men är ändå tacksam för svar och åsikter! :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Kan endast tala för mig själv, jag gillar inte 600cc mopeder alls.
Du har absolut noll effekt under 5000 varv, över känns som att du har 2hk.
Sen kommer all effekt över 10000varv.

Prova en, jag tror att du ångrar dig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja du kommer sakna vridet.
Dock så behöver den inte bli tråkig för det, du får lära dig vara mer aktiv med växellådan bara, och det är ju bara kul! :tummenupp Har inte kört just gixxern, men kan jämföra tex daytonan med min fz-8 jag har nu och sportisens motorkaraktär vinner alla dagar i veckan, sjukt mycket roligare. Dock kan man väl säga att banditen med största sannolikhet är bekvämare för långresor och passagerare, och roligare när det kommer till att puttra långsamt/lagligt.
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Kan endast tala för mig själv, jag gillar inte 600cc mopeder alls.
Du har absolut noll effekt under 5000 varv, över känns som att du har 2hk.
Sen kommer all effekt över 10000varv.

Prova en, jag tror att du ångrar dig.

Det är känslan jag fått av att kolla på Youtube-klipp (bra måttstock :D), får eventuellt ta några provturer framåt våren.

Ser nu att en R1 från 2000 och äldre går att försäkra för 6600/10000 halv/hel. En R1 -00 verkar gå att hitta för 30k i vettigt skick, kanske ska man halvförsäkra en sådan. Hur dyr ska hojen vara innan man går på helförsäkring egentligen?! Är det ett bra alternativ eller är så gamla rettor sönderkörda?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Prova, Jag tycker en modern 600 har effekt så det räcker och blir över, Visst får man växla men det är ganska kul.

Enda nackdelen är väl att man sitter som ett riksmongo, En literklubba erbjuder ju lite bättre körställning.

Ska man bara köra gata så ser jag inte tjusningen med maskiner som dessa, ska man använda dom som det är tänkt nära rödsträcket med maximalt nedlägg så är en 600 betydligt roligare för en nybörjare än en förrädisk literklubba.

My 2 cents.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Kan endast tala för mig själv, jag gillar inte 600cc mopeder alls.
Du har absolut noll effekt under 5000 varv, över känns som att du har 2hk.
Sen kommer all effekt över 10000varv.

Prova en, jag tror att du ångrar dig.

Hade en Bandit 1200 på gatan för 2 år sedan & gillade den skarpt.
Tror faktiskt du kommer ångra dig, draget i Banditen är ljuvligt jämfört med en (Äldre) 600R maskin.
Du kommer & uppleva den som ruggigt slö...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Street Triple? (675 cc) Både fint register och mycket spets när den varvar. Svårt att hitta för max 40 000, kanske...?
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Street Triple? (675 cc) Både fint register och mycket spets när den varvar. Svårt att hitta för max 40 000, kanske...?

Street Triple gillas, men jag är lite sugen på att testa något med kåpor faktiskt. Upplever fartvinden som ganska jobbigt vid lite mer inspirerad körning, och antar att det blir stor skillnad att gå från nakenhoj till plastraket i det avseendet?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Street Triple gillas, men jag är lite sugen på att testa något med kåpor faktiskt. Upplever fartvinden som ganska jobbigt vid lite mer inspirerad körning, och antar att det blir stor skillnad att gå från nakenhoj till plastraket i det avseendet?

Den största skillnaden är att istället för att du kan låta fartvinden hålla upp överkroppen så du kan vila så kan du lägga dig i lä på tanken och vila. :tummenupp

Och räkna med att farten ökar med minst 50% dIrEcKt när du kör med kåpor... :fakta
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Du ska ju givetvis byta upp dig till antingen en VFR800 eller en Blackbird :yoparty. Om du nu inte tänkt att bara köra massa bana förståss för då blir ju 600:eek:r roligare.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Street Triple gillas, men jag är lite sugen på att testa något med kåpor faktiskt. Upplever fartvinden som ganska jobbigt vid lite mer inspirerad körning, och antar att det blir stor skillnad att gå från nakenhoj till plastraket i det avseendet?

Det är stor skillnad, men imho, till det sämre. Jag är ute efter känslan av fart, inte farten i sig. I mina yngre dagar provade jag double-bubble, GP500 glas, etc etc, allt för att öka kåpans effektivitet. Numera kör jag med det minsta möjliga glaset så att jag får så mycket luft som möjligt på mig.... :crash
PeteR1 i posten ovan har rätt. Du kommer köra fortare innan du får samma känsla av fart med en kåphoj.
Ju nyare hoj, desto fortare kommer du att köra för nya sporthojar är helt enkelt för j*vla bra. Så, ytterligare en anledning till att jag fortfarande kör omkring på en sporthoj från förra seklet. Jag har mer kul på den i mer "moderat fart". :)

Men, det finns bara ett sätt att ta reda på det. Provkör en 600, och gärna en längre sträcka, typ minst 30 mil. För som någon skrev ovan. Sämre körställning får du leta efter... :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Eller så ligger du kvar runt 1200 och köper en RC8! :7peta

Hur skall han lyckas få en RC8 att passa in inom gränserna för inköpspris och försäkringspremie...? :7peta


Om inte pengar var en faktor skulle han ju såklart ha köpt en R1:a med crossplane. :fakta
(För alla rekommenderar ju den hoj de själva har och älskar...)
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:) Ok, jag upplevde min byta från en 1200 kubik´ 140Hk sportstourer till en R6 aningen annorlunda..

Tja, vist saknades det lite vrid - men, för min del är det roligt att köra en MC - annars ku jag väl t. ex. välja en lastvagn!

Kickade man till lite på R6´n for den ju i väg, fort som fan - och då menar jag att det inte kan sammanlänkas med en "vanlig hoj"

Jag tourade en del med min R6 - och jag körde klart långsammare på sporthojen, än på sporttouringen. Hittade ett sätt vart jag satt ytterst bekvämd med skrevet upp mott tanken, kroppen upp och då var 90 komfort hastigheten. (motsvarande 135+ på 1200:n)..

Testa när våren kommer..

Nb: det låter lite extra (bra) på sporthojen, när man varvar.. Risken finns även att du appsolut bara vill böja att köra mera och mera bana....
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
eller så köper du en gsxr750, har egenskaper både från 600 och 1000, väldigt rolig hoj och brukar vara billigare i försäk
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
:) Ok, jag upplevde min byta från en 1200 kubik´ 140Hk sportstourer till en R6 aningen annorlunda..

Tja, vist saknades det lite vrid - men, för min del är det roligt att köra en MC - annars ku jag väl t. ex. välja en lastvagn!

Kickade man till lite på R6´n for den ju i väg, fort som fan - och då menar jag att det inte kan sammanlänkas med en "vanlig hoj"

Jag tourade en del med min R6 - och jag körde klart långsammare på sporthojen, än på sporttouringen. Hittade ett sätt vart jag satt ytterst bekvämd med skrevet upp mott tanken, kroppen upp och då var 90 komfort hastigheten. (motsvarande 135+ på 1200:n)..

Testa när våren kommer..

Nb: det låter lite extra (bra) på sporthojen, när man varvar.. Risken finns även att du appsolut bara vill böja att köra mera och mera bana....

Bra svar!

Jag får väl helt enkelt leta upp någon med 600 och testa lite. 750 som någon skrev kan såklart också vara intressant, försäkringspremien gör väldigt stor skillnad så betalar hellre lite mer och får ner försäkringen en smula.

Att bli sugen på bana ser jag inget problem med, där hänger jag ibland och det är kul även med Banditen även om man inte hänger på sporthojarna :)
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Kolla på vfr eller vtr är mitt tips, ligger bra till i försäkring och har vrid. Har haft ett par 600 och blev lika besviken bägge gångerna. Det är fan inte kul att växla hela tiden. På bana är det förmodligen en annan sak men på gata, bläh.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Har åkt flera 600 CC hojar och min rekommendation till dig som byter ned dig från 1200 till 600 är att leta om en V-twin, Triump 675, Aprillia, Ducati etc ,Detta för att du skall hitta vrid vid lägre varv.

En rad 4. 600cc var knuff först + 10 000 varv. Men en V-twin 600 får du fint vrid redan vid runt 5000 som en Bandit 1200.

Dock kan jag inte påstå att det är en upplevelse att skjutsa på 600. Då känns dom väldigt trötta.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Åkte Suzuki Gsr 600 innan min nuvarande Bandit 1250, det jag tyckte var tråkigt var när man bara skulle ta sig från a till b, det svaga vridmomentet gjorde hojkörningen tråkig när man inte var på bushumör och ännu tråkigare när man hade skjuts.

Nu å andra sidan saknar jag min gamla Gsr då min Bandit långt ifrån är lika rolig när det busas.

Hade jag råd så skulle jag så skulle jag ha en lagom vass 600 som komplement till min Bandit 1250.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top